Доклад за градската среда, изработен от световноизвестния архитект Ян Геел, предвижда увеличаването на пешеходните зони и велоалеите. Представи го Йорданка Фъндъкова, която припомни, че специалистът по градска среда е бил поканен преди година, за да помогне на работата по превръщането на София в зелен град.
Датският специалист по градско планиране Ян Геел коментира пред БНТ, че София е един от най-зелените градове, но като повечето изтоноевропейски градове и нашата столица страда от приоритизирането на автомобилния транспорт пред по-устойчивите начини на предвижване като обществен транспорт, пешеходно и вело предвижване.
"Приключихме много успешен проект в Москва и резултатите са фантастични. Един град, изцяло завзет от автомобилите, сега се превърна в нещо съвършено различно. Сега се говори за бейби буум, защото има хубави пейки, площади и паркове, но белите нощи в Русия създават проблеми в това отношение. Москва сега е много по-красив град и това беше постигнато за пет години. В Ню Йорк се работи десет години, в Копенхаген бяха необходими 55 години и наистина се стигна до един много красив град", разказа Геел.
Хенриета ван Бер подчерта, че е важно пешеходните зони в София да се свържат в пешеходни маршрути, като така улиците, площадите и градините ще бъдат свързани в едно. Това според нея ще подобри средата на живот в София и ще облекчи трафика в центъра.
"Предстои разширяването на пешеходната зона на Витошка до Света Неделя и там на площада трябва да се опитаме да укротим движението, за да подобрим качеството на живот на хората тук. С този проект се занимаваме в сътрудничество с градските власти", заяви тя.
Главният архитект на София Здравко Здравков заяви, че е важно да се промени начинът на мислене по такъв начин, че София да стане по-зелен и пешеходен град.
Това според него ще стане, като се ограничи т.нар. „паразитен трафик“ през центъра на града и се ограничи разширяването на зоните за паркиране там, където може да има пешеходни зони.
"Интересен е анализът, който се направи. 22 хиляди автомобила преминават през центъра, като правилното решение е да се пренасочи трафикът към ринговете. Не е необходимо да се преминава през центъра. Нивата на моторизация са едни от най-високите, затова трябва да стимулираме да има повече пешеходци и велосипедисти. Трафикът няма да премине под Ларгото. Ще довършим пешеходните пространства и бул. „Витоша“ да се свърже с Градската градина и пешеходното предвижване да се свърже с Ларгото и бул. „Мария Луиза“. Въпросът е как да дадем възможност на пешеходците да се придвижат към Лъвов мост и дори района отвъд Сливница, който е пренебрегван", каза Здравков.
Датският урбанист Ян Геел припомни, че градското планиране, при което се дава приоритет на автомобилния трафик, е от 20-е години на миналия век. По думите му съвременната тенденция в световното градко планиране е да се правят устойчиви градове, в които се стимулира движението - пеш или на велосипед, което лекува съвременния проблем на застояването.
"Хората трябва да се движат повече. След 50 години седене по автомобилите и заседнал начин на живот, трябва да мислим как да се движим повече. Това е световна тенденция. Къде да се насочи движението е един по-дребен проблем в една голяма промяна към по-хубави градове.
Работата по преустрояването на София ще продължи", заяви Хенриета ван Бер.
Главният архитект на София Здравко Здравков напомни, че най-важната част от доклада е за градската идентичност на София и безценната близост на столицата до Витоша.
"Затова има препоръки да се осигури визуален коридор към планината, затова направихме предложение да има рестрикции за височината на сградите в определени райони. Другото, което предлага докладът, е обвързаността. Задачата, която са ни поставили, е да свържем пешеходните зони в маршрути".
Още от България
Главчев към РСМ: Въпросът с евроинтеграцията е решен, няма тема за разговор
"Може да съм избран по домова книга, но аз не съм домоуправител, а Министерският съвет не е домсъвет"
Йордан Цонев: Санитарен кордон от партия, която чрез ала-бала прави процентите си от 8 на 26? Не!
Той отхвърли обвиненията в изборни нарушения - партията е имала 30 листи, всяка от които е провеждала средно по пет събития на ден
Ахмети в Швейцария: Без албанците Северна Македония няма бъдеще
Той предупреди и за опасността от руско влияние в Северна Македония.