Регионалното министерство и Държавната агенция "Електронно управление" работят над проект за създаването на чисто нов адресен регистър. Той ще струва около 2 млн. лева, а парите ще бъдат осигурени от еврофондове.
Проектът предвижда всеки имот в България да има свой уникален номер, подобен на ЕГН-то ни, който при въвеждане ще излиза цялата информация за имота, включително и за собственици, и ползватели, пише "24 часа".
Освен създаването на адресен регистър се предвижда и обединяването на всички бази данни за гражданите на България в нов регистър. До момента у нас има множество различни регистри - имотен, на вписванията, кадастрален и др. Във всеки от тях пък имотите фигурират с адрес в различен формат и всъщност информацията между регистрите не може да се обменя.
Новият адресен регистър няма да закрива досегашните, но под уникален идентификационен номер от цифри ще обедини адресите на имотите - пощенски, кадастрален номер и пр. Така при нужда с търсене само по т.нар. ЕГН на имота ще излиза пълната информация за него.
Плановете са в адресния регистър имотите да бъдат описани с уникални номера до ниво отделен апартамент или конкретен офис в бизнессграда, става ясно от проекта. От това ниво ще се направи връзка както с информация за собствениците на всеки отделен апартамент, така и с хората, които реално го ползват.
С новия регистър ще секнат редица далавери и ще се елиминират неудобства като сгрешени адреси. ЕГН-то на имота със сигурност ще ограничи изборния туризъм и регистрацията на много хора на един адрес в месеците преди вота.
Друг казус е регистирането на десетки, понякога стотици бежанци или кандидати за българско гражданство на един и същи адрес. Това представлява незаконна търговия с адресна регистрация. Ще спрат и измамите с адресни регистрации с цел записване на децата в по-добра детска градина или училище, които ескалираха тази година. От следващата се въвежда уседналост на родителите за записване на първокласниците. В момента е много трудно да се контролира адресната регистрация и се разчита на бележки, които родителите вадят от общината и носят в училище.
Допълнително в регистъра трябва да бъде въведена и история на адресирането на всеки имот. Така ще се избегнат проблеми при намирането им, ако се търси по старо име на улица.
Администрациите са тези, които ще ползват адресния регистър при предоставянето на услуги.
Бизнесът обаче също ще може да има достъп до него. Ще има и сайт в интернет, в който и граждани ще могат да правят справки.
Очакванията на държавната агенция са, че практическата полза за хората ще е много голяма - пестене на време и пари, след като предоставянето на услуги стане по-бързо, и появата на приложения за смартфони, чрез които да се набавя информация.
Възможно е и НАП да има достъп до регистъра. Така могат да се откриват апартаменти, които се дават под наем, но не са декларирани и върху дохода от тях собственикът не плаща данък. Това обаче зависи и от законови промени.
Прочети повече на: https://www.novini.bg/news/436849-%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D1%82-%D0%B5%D0%B3%D0%BD-%D0%BD%D0%B0-%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5.html
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас