24 Ноември, 2024

Мануела Малеева до Борисов: Не спирайте електронното гласуване

Мануела Малеева до Борисов: Не спирайте електронното гласуване

Легендарната тенисистка Мануела Малеева, представляваща Инициативен комитет „Гласувай без граници“ изпрати Отворено писмо до българския премиер Бойко Борисов. Повод за реакцията на комитета станаха неочакваните промени при гласуването в комисия на поправките в Закона за електронната идентификация.

Мануела Малеева и инициативният комитет призовават управляващите да не блокират въвеждането на електронно дистанционно гласуване и електронно управление.

България изостава с тази мярка с повече от 12 години от водещите държави в ЕС, предупреждават от „Гласувай без граници“. Те припомнят, че организацията им беше регистриран от Централната избирателна комисия, като страна в подкрепа на електронното гласуване от дистанция, в информационно-разяснителната кампания за референдума, проведен на 25.10.2015 г. Тогава 1 898 212 български граждани гласуваха с „ДА“.

Откритото писмо е изпратено и до председателя на Народното събрание Цецка Цачева. Ето пълния текст:

ДО: БОЙКО БОРИСОВ

МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

КОПИЕ ДО: ЦЕЦКА ЦАЧЕВА

ПРЕДСЕДАТЕЛ

НАРОДНО СЪБРАНИЕ

Относно: Отхвърлени текстове в проекта за Закон за електронната идентификация

Уважаеми г-н БОРИСОВ,

Инициативен комитет „Гласувай без граници“ с тревога следи опитите за промяна и бламиране в последния момент на проекта на Закон за електронната идентификация (ЗЕИ).

От изключителна важност за реалното въвеждане на електронно гласуване е българските граждани да притежават лични карти с вградена възможност за сигурна електронна идентификация, колкото е възможно по-скоро, тъй като България изостава с тази мярка с повече от 12 години от водещите държави в ЕС. Такава възможност беше предвидена в проекта на ЗЕИ, в §6 и §7 от Преходните и заключителни разпоредби. Текстовете предвиждаха минимални допълнения и изменения в Закона за българските лични документи, което е стандартна законодателна практика, прилагана непрекъснато от народните представители и Министерския съвет.

На 09.03.2016 г., на открито заседание за второ четене на законопроекта в „Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред“ към Народното събрание, председателят на комисията г-н Цветан Цветанов направи и наложи предложения за отхвърляне именно на §6 и §7 от проекта. Предложенията бяха отправени устно, десет (10) минути преди края на заседанието, без да са внесени в срок и по надлежния ред между първо и второ четене, без обществено обсъждане, и съответно бяха приети без никаква възможност за дебат.

Отпадането на текстовете в §6 и §7 от законопроекта, внесен от Министерския съвет, ще затрудни и отложи за неопределено време реализацията на електронно гласуване в България и ще бламира програмата на правителството за въвеждане на масово електронно управление.

През 2009 г. България вече пропусна подобна възможност, когато правителството на „Тройната коалиция“ се отказа в последния момент от вграждането на електронни идентификатори в българските лични документи.

Бихме искали да припомним, че Инициативен комитет „Гласувай без граници“ беше регистриран от Централната избирателна комисия, като страна в подкрепа на електронното гласуване от дистанция, в информационно-разяснителната кампания за референдума, проведен на 25.10.2015 г., на който 1 898 212 български граждани гласуваха с „ДА“ – това е повече от електоралната подкрепа за управляващите парламентарни мнозинства в Народното събрание от 2009 година насам.

В месеците след референдума, в активен и конструктивен диалог между гражданските организации, институциите, парламентарно представените партии и експерти, беше постигнат консенсус, че законовата регламентация на електронната идентификация и масовото й въвеждане на практика са задължителни условия за реализиране на сигурно електронно гласуване от дистанция.

Именно поради обективната необходимост от гарантиране на максимална сигурност и същевременно – на масова достъпност, след повече от шест (6) месеца обществени обсъждания, в проекта на Закон за електронната идентификация, подготвен от Министерския съвет, бяха възприети текстове, които предвиждат вграждането на електронни идентификатори в българските лични документи – мярка, доказала своята ефективност в по-развитите държави в Европейския съюз.

Аргументите, с които се обосновава отмяната на параграфи §6 и §7 от проекта, са технологично и юридически неиздържани (Виж Приложение 1).

Бламирането на ключовите текстове в Закона за електронната идентификация влиза в остро противоречие с приетите на първо четене на 10.03.2016 г. в пленарна зала промени в Изборния кодекс, предвиждащи въвеждане на задължително гласуване. Над 2 000 000 български граждани, които живеят в чужбина, ще бъдат поставени във фактическа невъзможност да спазят закона.

В допълнение подчертаваме, че необоснованите редакции, направени в последния момент, ще забавят развитието на електронното управление в България, ще затруднят бизнеса и гражданите и ще ни отдалечат още повече от партньорите ни от ЕС.

Отправяме апел към всички, от които зависи приемането на законопроекта и модернизацията на личните документи, за държавническо поведение.

България има нужда от истинско, масово и достъпно електронно управление, за да се превърне в модерна държава от XXI век.

Близо 2 000 000 българи заявиха своето желание да гласуват електронно от дистанция.

Дайте им тази възможност!

С уважение,

Мануела Малеева

Представляващ Инициативен комитет

„Гласувай без граници“

Приложение 1

Защо аргументите за отмяната на §6 и §7 от ЗЕИ са технологично и юридически необосновани?

1. Налице е обществен и експертен консенсус, че проектът на Закон за електронната идентификация е технологично неутрален: в текстовете не се предвиждат конкретни технологии, а се уреждат само принципни положения. Терминът „електронен идентификатор“ предполага в документите за самоличност да има вграден „електронен носител на информация“ (чип). Въпросите - какъв да бъде чипът, с какви характеристики и спецификации, следва да бъдат уредени на подзаконово ниво, защото технологиите се развиват много по-динамично от законовата уредба. Отделно от нормативната уредба, изборът на производители и доставчици на технологичното решение, следва да бъде направен по реда на новия Закон за обществените поръчки, който влиза в сила от 15.04.2016 г. и ще гарантира по-добре провеждането на прозрачен и честен търг.

2. В публичните изказвания на г-н Цветан Цветанов се прокрадва идеята за записване на биометрични данни в личните карти, които към момента се съдържат само в паспортите на българските граждани. В проекта на ЗЕИ не се предвиждат подобни текстове. Това е въпрос, който наистина следва да бъде уреден пряко в специалния Закон за българските лични документи, тъй като касае сигурността на личните данни на българските граждани - снимки, пръстови отпечатъци и други чувствителни биометрични данни, които не подлежат на „подмяна“, в случай на компрометиране на сигурността. Разликата между биометричните данни и електронните идентификатори е, че последните могат да бъдат спирани, прекратявани и подменяни, в случай на загубване или компрометиране на сигурността. Вграждането на биометрични данни в личните карти вероятно наистина би оскъпило документите, без да осигури съществена добавена стойност, което е видно от негативния опит на Германия, която е единствената държава в ЕС, която е възприела такъв подход.

3. Аргументът, че въвеждането на нови разпоредби в Закона за българските лични документи (ЗБЛД) следва да бъде осъществено с отделен законопроект е несъстоятелен – промени в ЗБЛД през Преходни и заключителни разпоредби на други законопроекти са били приемани многократно от Народното събрание:

● ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННИЯ ДОКУМЕНТ И ЕЛЕКТРОННИЯ ПОДПИС (Обн. ДВ. бр.100 от 21 Декември 2010г.)

● ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЧУЖДЕНЦИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ (Обн. ДВ. бр.9 от 28 Януари 2011г.)

● ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВЛИЗАНЕТО, ПРЕБИВАВАНЕТО И НАПУСКАНЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ НА ГРАЖДАНИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ И ЧЛЕНОВЕТЕ НА ТЕХНИТЕ СЕМЕЙСТВА (Обн. ДВ. бр.21 от 13 Март 2012г.)

● ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА (Обн. ДВ. бр.70 от 9 Август 2013г.)

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас