Във всички 793 средищни училища целодневното обучение ще бъде осигурено. В останалите това става стъпка по стъпка. Трябва да имаме търпение, добави Клисарова. Заплащането на тока и парното е сериозен проблем, особено в малките училища. Ще осигурим допълнителни средства, обеща министърът.
Директорите трябва да бъдат атестирани и трябва да получават оценка не само от регионалните инспекторати. Обсъжда се мандат от четири или пет години. В структурата си Законът за училищното образование вече е готов. Но той касае милион ученици, още толкова учители и много родители. Това, че законът се подготвя дълго, доказва неговата сложност. Законът ще влезе около коледните празници или веднага след Нова година. Надявам се да бъде приет март-април догодина. Ще влезе в сила по-следващата учебна година.
Клисарова обясни и идеята за тясна връзка на образованието с бизнеса – учениците да работят още в училище. Ако започнем с професионално ориентиране от 4-5-и клас, ще има възможност да обучим младите хора да работят с нова техника.
Има райони, където проблемът със застаряващите учители е много сериозен. Само 3 процента от учителите са до 30 години. Трябва да вземем сериозни мерки да мотивираме младите хора. Хората искат бързо да върнат средствата, които са вложили в образование. Искаме да въведем някои социални пакети, да въведем стажантски програми от университета, по-високи стипендии. Говорим за пакет от мерки, не за една.
До 23-ти август всички учебници до 7-и клас бяха доставени в училищата. Доставени са и всички необходими пособия за нормално започване на учебната година. В някои случаи учебниците са написани на неразбираем за съответната възраст език. Трябва преразглеждане и участие на повече учители в изработването на учебниците, не само на университетски преподаватели, смята Клисарова.
Новия обществен съвет към министерството все още не е утвърден. Той работи много тясно и със Съвета на ректорите, и с БАН. Делегираните бюджети остават, но в много по-оптимална форма. Те са добър инструмент за по-ясна и старателна работа, но доведоха до диспропорция между малките, средните и големите училища. Не само парите следват ученика, но трябва да има и коефициенти – за мястото и потребностите на децата. Трябва да има и добавена стойност за по-високите резултати. В момента се изработва формулата, ще бъде представена на регионалните инспекторати в началото на учебната година, каза още министър Клисарова.
Още от България
Вигенин: Невъзможно е да влезем в политическа коалиция с ГЕРБ
"Изборът на председател на Народното събрание е тежко повлиян от перспективата председателят да е и евентуален служебен премиер"
Хамид Хамид, ДПС-НН: Не очаквайте да дадем подкрепа, ако не бъдем потърсени за това
ДПС-Ново начало би подкрепило мнозинства, които ще отстояват евроатлантически ценности и ще работят по проблемите на хората
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство