Катаджии взимат десетки хиляди подкупи месечно. Това показват анализите
на Центъра за изследване на демокрацията. Един от стотиците случаи на
подкупи на пътя беше заснет от случаен гражданин и взриви социалните
мрежи.
През миналата годината рушветите на пътя рязко се увеличават.
2013-а е годината с най-много случаи на корупция, показват анализите.
Средно на месец се дават между 50 и 100 хиляди подкупа на катаджии, за
да се разберем по втория начин и избегнем наказанието на пътя. Най-много
рушвети се искат и дават през летните месеци, когато и движението е
по-интензивно. Така годишно средно катаджиите прибират близо милион
подкупа на пътя, което е между 2 и 3 пъти повече от средното за
останалите европейски страни.
20 лева, непринудено подпъхнати в
ръката на катаджията, и забравяме за нарушението. А и за санкцията. Но
не и в този случай. „Услугата" на катаджията изигра мечешка услуга на
самия него. Защото този път рушветът не остана скрит. Вече ви показахме
въпросния клип.
„Клипът шокира и мен, и колегите, които са му преки началници", обясни начаалникът на КАТ Тенчо Тенев.
А
служителят вече е разпознат от колегите си. Работи на пътя от 18
години, а взимането на подкуп не му е за първи път. Затова от Столичната
полиция започнаха спешна вътрешна проверка.
А вторият начин да
опростим прегрешенията си на пътя се оказва лесен. Всеки месец даваме
поне 50 хиляди рушвета на катаджии, а през последната година подкупите
рязко скачат.
„Създава се култура на подкупа - виждат го децата,
виждат го чужденците и попадаме в групата на много неразвитите страни",
каза Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията.
Затова МВР взима спешни мерки.
„Едва
ли е тайна, че подобни прояви са всекидневие. Въпросът е да ускорим
механизма, не само за реакция на конкретни случаи, а за системна
антикорупционна политика в МВР. Мисля, че имаме звена и способности да
се справим с този проблем", обясни министърът на вътрешните работи
Веселин Вучков.
Щетите за икономиката не са големи, защото подкупите
често са по 10-20 лева. Ефектът обаче, е че шофьорите се чувстват все
по-безнаказани. Но невинаги.
„Дори тази корупция има една
регулационна страна - вие гледате да не правите нарушение, докато карате
- да не е на държавата, а на полицая - но пак ще платите", каза Безлов.
Ефектът
от прекалени мерки като забрана на катаджиите да спират шофьорите на
пътя може и да е негативен, защото тогава рушвети няма, но катастрофите и
жертвите се увеличават, съобщава Нова телевизия.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас