24 Ноември, 2024

Сивият сектор в автошколите произвежда шофьори-убийци

Сивият сектор в автошколите произвежда шофьори-убийци

"Трябва да има цялостна реформа в изпитните процедури за шофьорски книжки - за това какво се включва в листовките, как се провеждат изпитите", заяви пред бТВ Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадали от катастрофи. 

Той допълни, че част от въпросите в листовките са изключително остарели, неадекватни и ненужни.

"Идеята за проверка на знанията на шофьорите е в момента, в който си подновяваш документите, да минеш и да решиш листовки, но това да бъде на място, бързо, без такса. Ако не можеш да отговориш на някакъв процент от въпросите, тогава да минеш опреснителен курс", каза депутатът Настимир Ананиев и обясни, че това предложение е взаимствано от САЩ.

Ананиев поясни, че има хора, които имат книжка, но 10-20 години не карат.

По думите му голяма част от катастрофите се дължат на младите водачи, а според статистиките на втората година се правят най-много нарушения.

"Високата скорост и отнемането на предимството на пътя са най-големият убиец в България. Трябва да се фокусираме в този сегмент. С новите предложения в Закона за движение по пътищата глобата за превишаване на скоростта със 70 км ще бъде 1400 лв.", обясни Настимир Ананиев.

"Проблемът с глобите е, че в крайна сметка те не се събират. Променят се много размерите, но процедурите по събиране остават неефективни и усилията трябва да бъдат насочени към този проблем, защото остарялото законодателство дава възможност за неплащане на глоби", допълни Владимир Тодоров.

"В момента само 30% от глобите са събират и затова фокусът се насочва натам. За да има превенция, трябва да бъдат ударени по джоба нарушителите", каза Настимир Ананиев.

Владимир Тодоров допълни, че при тяхната идея, взаимствана от САЩ, когато ти изтече шофьорската книжка, не отиваш автоматично в Пътна полиция да ти издават нова пластика, а минаваш на някакъв опреснителен курс или по-кратък изпит, за да опресниш тези знания.

"Аз лично бих одобрил един изпит, но по начина, по който се провежда в САЩ, защото тук в България имаме точно този проблем и в момента се дискутира изпитите да се изнесат от автошколите и да отидат в Автомобилна администрация", каза той.

Той допълни, че е много резонен въпросът какво влиза самите листовки – оказва се, че голям причинител на ПТП-та е липсата на опит в различните ситуации – новите водачи не знаят как да реагират и листовките трябва да се фокусират върху ситуационните задачи.

"Промените трябва да бъдат комплекс от мерки, които са свързани с обучението", заяви Тодоров.

"Има изключително сериозен сив сектор в автошколите. Вместо 31 часа реално кормуване, тези фирми карат курсистите да шофират не повече от 10 часа.

Курсове за 195 лв, които рекламират, не могат да покрият само горивото за реалното обучение, Държавата трябва да се намеси тези фирми фантоми да изчезнат, защото те произвеждат убийци", категоричен е Тодоров.

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас