От началото на февруари до момента петролът сорт Брент, който е основен при формирането на цената на течните горива, на международните пазари варираше от 124 долара за барел до 103.2 долара - днес. А цената на бензина е 2.67 лв., посочи депутатът от коалицията Михаил Михайлов (СДС).
В момента при по-ниски стойности на международните пазари в България дизелът вече е 2.73 лв. В същото време оттогава досега доларът е поскъпнал спрямо лева само с 0.3%, отбеляза още депутатът.
Според сините, няма обяснение за тази висока цена на горивата в България, след като международната цена на петрола е паднала с 20 долара на барел.
В рамките на четири месеца на реалния български пазар цената падаше с по две-три стотинки максимум, отбеляза Михаил Михайлов. У нас за последните 11-14 дни цената скочи от 2,50 до 2.73 лв. т.е с 0,23 лв. (около 9%), сметна той.
В момента България, най-бедната страна в ЕС, по един важен показател - цената, която се формира извън стойността на суровия петрол, извън акциза и ДДС, е на 18-то място, допълни Иван Иванов (ДСБ), позовавайки се на портала energy.
С други думи 17 държави имат по-ниски от нас производствени и транспортни разходи, разходи за съхранение и дистрибуция.
Как така страната с най-ниско заплащане на работната сила, с най-ниски транспортни разходи поради малката си географска територия, е след 17 държави от ЕС, попита Иванов.
Според него, ако тези разходи намалеят така, както би трябвало, бизнесът и гражданите ще получават на много по-ниски цени течните горива.
Двамата депутати припомниха, че още през февруари миналата година са сезирали Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и са поискали тя да провери има ли картелно споразумение между някои големи дистрибуторски компании на нашия пазар.
Преди четири месеца комисията постави условие на компаниите, за които има подозрение в нелоялни договорки, да дадат своите аргументи против подобно определение, каза още Иван Иванов. Към днешна дата все още няма решение дали съществува наистина картелно споразумение. КЗК мълчи и дали "Лукойл" е монополист в областта на авиационното гориво, каза още депутатът.
Още от България
Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов
Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит