В настоящия мандат на правителството ще бъдат изцяло построени най-малко 75 км от АМ „Хемус“, ще стартира доизграждането на още 30 километра, а цялата магистрала ще бъде завършена до седем години, каза на дискусията „Магистрала „Хемус” – възраждането на българския Север“ във Велико Търново министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, съобщи Economynews.
Регионалният министър информира, че през следващата седмица ще бъде подписан договорът с избрания строител на 9,3-километровия участък на АМ „Хемус“ от Ябланица до Боаза. Обектът ще се изпълнява на инженеринг, което означава, че изпълнителят първо ще направи проектиране на трасето, а строителството ще започне през 2018 година.
От казаното от министър Нанков стана ясно, че приключва работата на оценителната комисия, която трябва да избере изпълнител за участък с дължина от 16,2 км от магистралата между Шумен и Търговище. Ако процедурата не бъде обжалвана, в началото на юли ще има избран строител другата и работата по проекта, който ще се изпълнява на инженеринг, ще стартира още през тази година.
Прави се техническо проектиране за 50-километровия участък между Боаза и разклона с второкласния път за Плевен и Ловеч, съобщи още министърът. Проектите трябва да са готови до края на годината и през следващата да се избере изпълнител на строителството.
Има готови идейни проекти за оставащата част от съоръжението с дължина 175 км от разклона при второкласния път до п.в. Буховци. Около 1,5 млрд. лв. е индикативната стойност на проекта, който е разделен два големи етапа с по три подетапа.
Предстои да бъде направена оценка на въздействието върху околната среда, за се изберат варианти на трасе. В зависимост от проектната готовност ще има възможност за поетапно възлагане на работа в рамките на настоящия мандат, съобщи министър Нанков и посочи, че автомагистрала „Хемус“ се очаква да бъде завършена в цялост до седем години.
Нанков припомни, че Агенция „Пътна инфраструктура“ събира от винетни такси по 320 млн. лв. на година. „200 млн. лв. от тях са от собственици на леки автомобили, а останалите 120 млн. – от тежкотоварните. Николай Нанков подчерта, че с внедряването на тол системата България ще бъде една от първите страни в Югоизточна Европа със самоиздържащ се пътен сектор, тъй като се очаква приходите да бъдат около 1 млрд. лв. годишно.
Около 500 млн. лв. повече ще бъдат постъпленията от тежкотоварни автомобили, като въвеждането на тол системата няма да натовари собствениците на автомобили до 3,5 тона, които ще продължат да плащат електронна винетка. Постъпленията от тол системата ще допринесат за повишаването на сигурността и безопасността на пътната инфраструктура и ще позволят завършването на АМ „Хемус“.
С въвеждането на ТОЛ таксите този несправедлив модел ще бъде сменен и ще се генерират средства както и за АМ „Хемус“, така и за високоскоростния път между Русе и Велико Търново“, обясни министърът.
Днес е взето решение за пълното ограничаване на движението на тежкотоварни автомобили по магистралите в България за следващите два месеца, каза още Николай Нанков.
Още от България
МВнР: Отказите за издаване на визи за САЩ са намалели наполовина
„През последните месеци бяха положени значителни усилия в изпълнение на критериите за включване на България в Програмата за безвизово пътуване на САЩ."
Борислав Сарафов разпореди да се изискат незабавни действия във връзка със зачестилите случаи на насилие и хулиганство
В седемдневен срок магистратите, които наблюдават такива преписки и дела, трябва да изготвят доклади за хода на проверките и разследванията, които да представят на своите административни ръководители.
Директорът на "Галъп" Първан Симеонов напуска агенцията
"Решението е автономно мое"