25 Ноември, 2024

Италианци карат коли с българска регистрация, бягат от глоби и данъци

Италианци карат коли с българска регистрация, бягат от глоби и данъци

Непрекъснато расте тенденцията купени в Италия автомобили да се регистрират в чужбина, като най-предпочитаната дестинация е България, съобщиха днес италиански медии.

В българската столица София данъкът за колата и застраховката са почти десет пъти по-ниски от тези в Италия. Всяка година около 15 хиляди глоби за нарушение на италианския правилник за движение остават неплатени, защото моторните превозни средства (МПС) са с чуждестранна регистрация и е много трудно да се издирят техните собственици. Допълнително препятствие е нежеланието на властите в съответните страни да предоставят лични данни, се посочва в информацията.

Според изнесените данни закононарушителите се делят на две основни категории.

На първо място това са местни фирми, които най-напред регистрират новозакупени автомобили в Италия, след което ги пререгистрират в България. После колите се връщат в Италия, където се дават под наем. Изгодата е не само в значителните икономии от данъци и застраховки, но и в практическата "неуязвимост" спрямо глоби за нарушения.

Другата категория нарушители на закона са граждани на ЕС, които в срок от една година след придобиване на постоянно местожителство в Италия не извършат задължителната пререгистрация на притежавани от тях МПС с чуждестранни номера.

Съществува значителен финансов и съдебен риск, предупреждават медиите. Веднъж установени от контролните органи, серийните нарушители на правилника за движение рискуват да заплатят непогасените глоби със съответните лихви, да им бъдат конфискувани автомобилите с чуждестранни регистрационни номера и да бъдат съдени за измама при утежняващи вината обстоятелства и фалшива неплатежоспособност.

В информацията се изтъква, че предпочитанието към България проличава от все по-растящия брой тематични сайтове в интернет.

В един от тези сайтове на фирма за юридически консултации и услуги, който е само на италиански език, но с адрес и телефони за контакт в София, в раздела за автомобили се пояснява какво допуска и какво забранява член 132 на италианския закон за движение по пътищата. Тук става дума за постоянно ползване на леки автомобили и на всякакви други превозни средства с чуждестранна регистрация от ЕС, конкретно от България, на територията на Италия, а не за временно пребиваване или транзитно преминаване, пояснява "Дневник".

Съгласно тълкуването на закона, щом физическо лице е собственик на превозно средство с чуждестранна регистрация от ЕС и има постоянно местожителство в Италия, то е длъжно да пререгистрира колата. Не може да се използва "вратичката" с прехвърляне на автомобила на близък или роднина в България, защото запазените по този начин чуждестранни номера не му позволяват да пребивава постоянно в Италия.

Постоянно и свободно може да се кара в Италия и в целия ЕС автомобил с българска регистрация, ако е собственост на фирма, регистрирана в България или е взета под наем от такава фирма. Препоръката към италианците е да регистрират собствени фирми в България, което им позволява законно да прехвърлят всякакви автомобили на името на фирмата. Освен това имат право да купуват в Италия нови коли на името на българската фирма и да ги регистрират в България, като спестяват ДДС и плащат годишно за
застраховка между 90 и 150 евро с включена зелена карта.

Никъде обаче не е пояснено, че чуждестранната регистрация не означава освобождаване от глоби за нарушения. Спазването на закона за движение по пътищата не е само въпрос на добра воля. Чужденец, който постоянно живее в Италия или в друга страна от ЕС, може да плати глобата, само ако е спрян от контролен орган и му е съставен акт.

За всички нарушения, засечени чрез електронни средства, практиката е да бъде изпращано известие за санкция на адреса на собственика на превозното средство, който носи отговорност, без значение кой го е управлявал в момента на нарушението. Установяването на адреса на собственик на МПС с чуждестранна регистрация засега е възможно единствено чрез колегиално сътрудничество между националните контролни органи и е свързано с бюрократични процедури, време и разходи. Все още липсва международен механизъм на ниво ЕС за решаване на проблема.

Сподели:

Украински дронове камикадзе са поразили петролната база в руската област Калуга

Украйна вече често провежда операции за унищожаване на предприятия на територията на РФ, които работят за военния потенциал на страната агресор

Британски шпиони ще противодействат на руската кибервойна с лаборатория с изкуствен интелект

Великобритания и нейните съюзници от НАТО "наблюдават" Москва и се борят срещу атаките ѝ както открито, така и "зад кулисите"

Льо Пен заплаши да свали френското правителство заради бюджета

Тя не вярва в схващането, че „ако този бюджет бъде отхвърлен, ако има вот на недоверие, ще настъпи хаос“.