11 Март, 2025

През 2018 г. пускат по вода "Титаник 2"

Автор:
През 2018 г. пускат по вода "Титаник 2"

Презокеанският лайнер Титаник потъва по време на първия си трансатлантически рейс в нощта на 14 април срещу 15 април 1912 г. в северната част на Атлантическия океан в резултат от сблъсък с айсберг, разказва в репортаж БНТ. Корабът потъва за 2 часа и 20 минути. В момента на катастрофата на борда му се намират 1316 пътници и 891-членен екипаж или общо 2207 души. От тях се спасяват 705, а 1502 загиват. На кораба е имало и около 50 българи, от които 38 души загиват.

Корабът е построен през 1911 г. от компанията "Уайт стар лайн" в корабостроителницата Harland and Wolff в Белфаст. Той е най-модерният и луксозен пътнически кораб за времето си, тежи 46 329 тона и е с дължина 268 м. Съкращението RMS в наименованието му означава Royal Mail Ship („Кралски пощенски кораб“) и се е поставяло пред имената на кораби, можещи да пренасят пощенски пратки по договор с британската държавна пощенска служба Royal Mail .

"Титаник" е вторият кораб от проект за построяването на три, най-големи за времето си кораби - всеки с водоизместимост 66 хил. тона. Проектната му скорост достига 24 възела (приблизително 45 км/ч) и е близо до тази на рекордьорите по това време - Мавритания и Лузитания на конкурентната компания Кунард Лайн.

Титаник има 11 палуби и е суперлуксозен - ресторанти, барове, зимни градини, салони за танци, гимнастически зали, алеи за разходки, включително площадки за ролкови кънки и турска баня. За забавление на пътниците му си грижат и 25 професионални музиканти. Разстоянието между двата бряга на Атлантика е трябвало да бъде преминавано за 5 денонощия.

Титаник се отправя на първия си трансокеански рейс на 10 април 1912 г. от пристанището на Саутхямптън. Капитан на кораба е опитният Едуард Джон Смит - с 38-годишен стаж. Плаването му с "Титаник" трябвало да бъде неговата "лебедовата песен" и награда от страна на компанията Уайт Стар преди планираното му пенсиониране.

По време на първото си плаване от Саутхемптън (Англия), Шербур (Франция), Куинстаун (Ирландия) и Ню Йорк, той се сблъсква с айсберг в 23:40 часа вечерта на 14 април 1912 г. (неделя) и потъва два часа и четиридесет минути по-късно – в 2:20 часа сутринта на 15 април 1912 г. (понеделник), след като се разцепва на две части.

Хронология на трагедията

10 април 1912
12:00 – „Титаник“ напуска пристанището в Саутхемптън
19:00 – „Титаник“ акостира в Шербур (Франция)
21:00 – „Титаник“ се отправя към Ирландия

11 април 1912
12:30 – „Титаник“ акостира в Ирландия
13:30 – „Титаник“ напуска Ирландското пристанище

14 април 1912
09:00 – първо съобщение за айсберги
13:42 – второ предупреждение
13:45 – трето предупреждение
19:30 – четвърто предупреждение
21:40 – пето предупреждение
23:00 – шесто предупреждение от „Калифорниън“
23:40 – „Титаник“ се сблъсква с айсберг

15 април 1912
00:13 – първи подаден сигнал за помощ
00:55 – пускат втората спасителна лодка и първата сигнална ракета
01:40 – изстреляна последната сигнална ракета
01:55 – спусната последната 20-та спасителна лодка
02:10 – изпратен последен сигнал за помощ
02:17 – изгасва електричеството
02:18 – „Титаник“ се разцепва на две части
02:22 – „Титаник“ потъва
03:30 – пристига „Карпатия“
04:10 – започва качването на хората от лодките
08:50 – „Карпатия“ взема курс обратно за Ню Йорк

Разследване на инцидента

Всички са уверени, че корабът, намиращ се в близост до „Титаник“ по време на инцидента, е бил командван от капитан Стенли Лорд. Той не може да се оправдае нито пред сенатската комисия в Ню Йорк, нито пред следствието. Не е взето предвид, че не е видял никакви ракети, понеже се намирал на 20 мили от мястото на катастрофата и че радистът му не е чул никакви сигнали за бедствие. Капитан Лорд доживява с този позор до 1962 г. Вече на смъртно легло, той повиква нотариус и за последен път заявява, че е невинен.

Три месеца след смъртта на Стенли Лорд норвежкото радио и телевизия съобщават за сензационната изповед на капитан Хендрик Нес, починал на 85 години. Към тази изповед го принуждава негов племенник, попаднал на дневника му от 1912 г., когато е бил капитан на промишления кораб „Самсун“. Това е корабът, наблюдаван на 4 – 5 мили и който след първите ракети загасил светлините си и изчезнал. Причината е, че „Самсун“ ловувал контрабандно тюлени край Нюфаундленд и имал в трюмовете си няколкостотин убити животни. Ракетите на „Титаник“ капитанът помислил за сигнали на патрулиращ кораб на бреговата охрана на САЩ. „Самсун“ бил голям съд, но нямал радиостанция. Чак когато доплавали до Исландия, научили за корабокрушението на „Титаник“. Капитан Нес събрал екипажа и му обяснил какво е станало. От никого не е искал клетва, те просто си мълчали...

Десетилетия наред всички смятат, че айсбергът като нож е разрязъл обшивката на „Титаник“. Приема се, че пробойната е дълга 90 метра и широка 2 метра. Но тази пробойна са видели само двама души на Титаник: Едуард Джон Смит и конструкторът Томас Андрюс. И двамата загиват на кораба.

Оцеляват почти всички, пътуващи в първа класа около 700, които са прибрани от кораба „Карпатия“.

Корабокрушението на "Титаник" предизвиква неимоверен за времето си обществен резонанс в целия свят, ставайки същевременно най-голямата по численост на жертвите морска и транспортна катастрофа в историята на корабоплаването. Век след катастрофата, потъването на "Титаник" по брой на жертвите е петата в историята по трагизъм морска катастрофа. 

Сподели:
Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.

Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.

Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси

Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата

Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата

Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът

Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство

Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство

Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов