24 Ноември, 2024

Ще плащаме за градски транспорт по-евтино за по-малко спирки

Ще плащаме за градски транспорт по-евтино за по-малко спирки

Обикновеното хартиено билетче за градския транспорт в София, което се перфорира, изчезва окончателно през пролетта на 2017 г. Столичната община планира да въведе дотогава електронна система за таксуване в 600 автобуса в София. Това съобщи „Новинар”, позовавайки се на информация от зам.-кмета по транспорта Любомир Христов.

С отпадането на класическите хартиени билетчета от кочан ще бъдат премахнати и всички перфоратори. От тях повече няма да има нужда, защото във всеки автобус ще има автомат, който ще продава билет на пътниците и автоматично ще го валидира, като показва номера на превозното средство, датата и часа на качване на пътника. Сега такива автомати има в 100 тролея и 200 трамвая, които бяха снабдени преди две години и с четци за електронните карти. Отделно такива устройства има и в метрото.

По този начин с една и съща електронна карта може да се влезе в подземната железница и да се валидира в трамваите и тролеите, но не и в автобусите. „Остава да монтираме четци на картите и билетните автомати и в автобусите, и тази система да се свърже технологично със съществуващите на метрото и електротранспорта”, уточни Христов.

От Центъра за градска мобилност са внесли за разглеждане и одобрение от градския парламент предложение за провеждане на процедура по Закона за обществените поръчки за избор на фирма, която да разработи, достави и внедри единна система за продажба и таксуване на превозни документи.

В документацията е записано, че срокът за доставката и монтажа на оборудването и разработването и внедряването на софтуера е не повече от 12 месеца. Фирмата, която предложи по-кратък срок, ще получи повече точки. Прогнозната стойност на поръчката е 15 милиона лева. Те ще бъдат от бюджета на ЦГМ, но няма да се плащат накуп, а в продължение на четири години.

През този период победителят в конкурса ще бъде задължен да поддържа безвъзмездно системата, уточни Христов. Той подчерта, че новост в този конкурс е, че този път са заложили в условията освен оборудването и авторските права върху софтуера да бъдат собственост на ЦГМ. При въвеждането на тикет системата в тролеите и трамваите те са останали собственост на чешката компания, която го е разработила. „Това може в бъдеще да ни затрудни при нововъведения”, разясни Христов.

Очакванията са Столичният общински съвет да одобри провеждането на конкурса на една от първите си сесии след изборите и той да бъде обявен в началото на 2016 г., а изпълнителят да стане ясен до май.

„Планираме най-късно до април-май 2017 г. да заработи единната система за таксуване”, изтъкна зам.-кметът. След като това стане, на база на информацията от системата ще могат да се направят анализи за натоварването на различните линии по време и по спирки.

Въз основа на това ще се изготвят и предложат по-динамични и привлекателни за пътниците тарифи за пътуванията. Сега цената на едно пътуване е левче, независимо дали е за една или за 30 спирки. „През 2017 г. ще предложим варианти да има билетчета за 1 час с прекачвания или да има билетчета на база пътувания - по-кратките да струват по евтино”, допълни Христов.

Сподели:

Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.

Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси

Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата

Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът

Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство

Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов