Малко преди 18.00 ч. в неделя влак, пътуващ от София за Варна е спрял на шести коловоз на гара Церковски, Бургаско. Междувременно пътническия влак от Бургас за Ямбол се е движел по същия коловоз. До сблъсък не се е стигнало благодарение на навременната реакция на машиниста, който е успял да спре влака на около 300 м от другия локомотив.
За извънредната ситуация, при която се е разминала истинска трагедия, лаконично призна сутринта пред БНТ и транспортният министър Ивайло Московски.
От Национална компания железопътна инфраструктура обясниха пред Дарик, че причина за възникналата ситуация е грешка от страна на стрелочника на гарата.
Гара Церковски е една от единайсетте гари в страната, в които стрелките за определяне на коловоза за движение се обръщат ръчно, поради ремонти на линията.
В конкретния случай с гара Церковски постовият стрелочник е допуснал грешка при определянето на маршрута на движение, обясни главният ревизор по безопасността в Национална компания железопътна инфраструктура Бисер Минчев.
„Проблемът е ръчното обръщане на стрелките. В случая е неправилно подготвен маршрут от постовия стрелочник, който не е подготвил маршрута за пети коловоз, а го е погдотвил за пести.
А на шести коловоз е имало спрял пътнически влак. Веднага е спрян влакът от дежурния ръководител”, обясни Минчев.
Случилото се на гара Церковски не е изключение през последните седмици, а причини за всички случаи, в които два влака се движат по един и същи коловоз е човешка грешка.
„Ние се опитваме да установим на какво се дължи, дали на липса на концентрация. След това като разговаряме с участниците в такъв тип ситуации, те изтъкват различни причини - проблеми в къщи, умора”, заяви Минчев.
Постовият стрелочник на гара Церковски ще бъде уволнен. За да ограничат подобни грешки от железопътната компания са намалили скоростта на движение в района на гарите с ремонти на 25 км/ч и са забранили едновременното приемане на влакове. Взето е решение да не се допуска засичане на пътнически влакове в гарите без автоматична осигурителна техника.
Задължително трябва да се прекрати практиката с ръчно регулиране на стрелките по ЖП гарите, заяви междувременно в Ямбол министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, предаде „Фокус”.
Министър Московки уточни, че отново ще се премине към трансбордиране на пътниците и те ще бъдат прехвърлени от влак и извозвани с автобуси в отсечките от 80 км. Това ще продължи, докато не бъде възстановена нормалната сигнално охранителна и сигнализационна техника.
„За гара Ямбол, по проект е дадено ръчното регулиране на стрелките да бъде премахнато до февруари следващата година, но аз не мога да приема и дадох инструкции да се говори с изпълнителя и тези срокове да се съкратят максимално”, каза Московски.
„Инцидентите са заради човешки фактор, който аз не мога да гарантирам по никакъв начин”, коментира Московски.
Още от Улицата
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним
София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради
Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи
Претърсват дома на Киро Японеца