23 Декември, 2025

Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката

Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката

Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката. Това е предвидено в проекта за стандарт на спешната помощ, публикуван от здравното министерство.За целта ще има специални карти с препоръки какво да се прави при различни видове травми и болести ще имат диспечерите на Бърза помощ. Те ще им служат за първоначално съветване на близките на пациента и самия него, докато пристигне линейка с екип. На база на телефонно интервю диспечерите ще определят спешността на повикването и доколко е застрашено здравето на пациента. Така ще дават и първите съвети как да бъде поставен пострадалият, какво трябва да му се осигури и какво не трябва да се прави с него.

В картата за спешно раждане например е записано да не се позволява на бременната да ходи до тоалетна. При престрелка или нападание от животни е включен съветът да се осигури безопасността на пострадалия. За доста ситуации има и препоръка да се подготвят лекарствата, които пациентът пие, за да ги покажат на идващия лекар.Телефонната консултация може да продължи и след пристигането на линейката. В стандарта тя е наречена „медицински контрол”, но тук съвети вече ще получават екипи, в които няма лекар. За тези случаи също са разработени карти със съвети как се работи примерно с дефибрилатор, как се поставя инжекция, как се спира кръвотечение, Причината да се въведе медицински контрол е, че не във всички линейки вече ще е задължително присъствието на лекар. В някои от колите ще има само парамедици, същото ще е положението и при спешните екипи на мотоциклет. В стандарта тези карти са наречени „диагностично терапевтични протоколи” и „алгоритми”. В тях са включени дори съвети как да се разпознае дали бебе изпитва болка по мимиките му.

Стандартът указва линейките в зависимост от кода на пациента да пристигат до 8 минути - за най-спешните, и до 120 минути за най-леките случаи. Документът съдържа и правила за действия на екипите на място. Например при нужда да се постави на пациента абокат за вливане на медикамент екипът може да направи до два опита на място, а след това да започне транспортирането и опитите да продължат.До 10 минути пристигналият екип трябва да започне транспортирането до болница на най-спешните пациенти. Ако времето за придвижване до болница е над 30 минути, може да бъде извикан медицински хеликоптер. Предвидени са и времеви ограничения за извършване на преглед и лечение в спешното отделение. Например „червени” пациенти трябва да бъдат вкарани в шокова зала до минута от пристигането им в спешното отделение. За класифицираните като „зелени” случаи чакането за преглед пред лекарския кабинет не може да продължи над два часа. Правилото важи, независимо дали пациентът е докаран с линейка, или е дошъл сам. 

„Зелените” пациенти трябва да бъдат предупреждавани от лекарите, че тяхното идване в болницата може да се окаже неоснователно, още преди да е започнал прегледът. Те ще минават през специална зона, наречена бърза писта за допълнителна преценка дали да бъдат лекувани по този ред. Общо престоят на пациент в спешното отделение, преди да бъде изписан или пратен за лекуване в друго отделение на болницата, не може да надхвърля 4 часа.

Сподели:

Коментари (0)

Тежък пътен инцидент затвори движението през Владая

Тежък пътен инцидент затвори движението през Владая

Жена е в опасност за живота, има и други пострадали

Николай Нанков: Приветствам държавните ВиК оператори, че не вдигат цената на водата

Николай Нанков: Приветствам държавните ВиК оператори, че не вдигат цената на водата

Той смята, че е необходим плавен преход към еврото, но и е недопустимо да поскъпва водата в региони, страдащи трайно от безводие

Втори неуспешен опит за отстраняването на Благомир Коцев като кмет на Варна

Втори неуспешен опит за отстраняването на Благомир Коцев като кмет на Варна

Първото заседание на ОИК-Варна се състоя на 23 ноември, което също се провали заради блокада от страна на ГЕРБ