23 Декември, 2025

Натискаме жълт бутон на кръстовищата в София

Натискаме жълт бутон на кръстовищата в София

Пресичането по кръстовищата в столицата ще става вече само след натискане на жълто копче. Бутонът ще намали висенето за зелен сигнал с 30 секунди. Новият начин за пресичане е част от системата за управление на трафика, която в момента се изгражда. “С натискането на бутона се заявява наличието на хора, които искат да пресекат”, обясни зам.-кметът по транспорт Любомир Христов, цитиран от "Монитор". Така ако на кръстовището няма пешеходци, зелено ще свети само за шофьорите. “Въведени са и системи за оповестяване на пешеходците”, обясни Христов. Три премигвания пък ще ни подсказват, че зеленото изтича. За хората с намалено зрение ще има и звуков сигнал.

От общината обмислят и дали да поставят специални плочки и допълнителни звуци на копчето, за да не се нуждаят слепите хора от помощ. Новите бутони вече са поставени на кръстовището на Семинарията, по булевардите “Г. М. Ди­­мит­ров” и “Стам­бо­лийски”. Хората обаче масово не знаят за нововъведението и се нервират, докато чакат светофарът сам да светне.

На бутони ще премине и пресичането по бул. “Царица Йоана” до броени дни. През тази година поетапно ще изградим системата за управление на трафика на 80 кръстовища, обясни Христов. Следващите в списъка с умната система ще са булевардите “България” и “Цар Борис III” и улиците в центъра на града. Така до края на 2016 г. интелигентни кръстовища ще станат 170.

Всички умни светофари ще се следят денонощно в Центъра за управление на трафика, който трябва да е готов през следващия месец. В него различни експерти и пътни полицаи ще дебнат за нарушители, но ще следят и движението по софийските улици. Умните светофари ще пускат колите три пъти по-бързо през тези кръстовища. Ако преди от точка А до точка Б сме стигали за 10 минути, интелигентната система за управление на трафика ще намали времето за преминаване най-малко до 7 минути. На кръстовището на Семинарията са преминавали около 30 000 коли за 15 минути, а след ремонта на “Черни връх” автомобилите са два пъти повече, но чакат до 4 минути, даде за пример Христов.

В пътната настилка на улиците и булевардите, водещи към центъра на София, ще бъдат монтирани датчици. Устройствата ще се поставят на двеста метра и ще броят колите. По този начин светофарите ще пропускат първо автомобилите по булевардите с по-интензивно движение. Така ще бъдат отпушени и тапите по тези кръстовища. “С реализацията на проекта въглеродните емисии ще паднат с около 25% годишно заради по-малкия престой в задръствания”, каза Христов. Освен това ще намалее между 7-9% консумацията на гориво за автомобилите. По този начин инвестициите в новата система ще се отплатят косвено през следващите 7-8 години. Инвестициите за модерната система за управление на трафика ще се реализират със заем от 10 млн. евро, изтеглен от Европейската инвестиционна банка.

Сподели:

Коментари (0)

Тежък пътен инцидент затвори движението през Владая

Тежък пътен инцидент затвори движението през Владая

Жена е в опасност за живота, има и други пострадали

Николай Нанков: Приветствам държавните ВиК оператори, че не вдигат цената на водата

Николай Нанков: Приветствам държавните ВиК оператори, че не вдигат цената на водата

Той смята, че е необходим плавен преход към еврото, но и е недопустимо да поскъпва водата в региони, страдащи трайно от безводие

Втори неуспешен опит за отстраняването на Благомир Коцев като кмет на Варна

Втори неуспешен опит за отстраняването на Благомир Коцев като кмет на Варна

Първото заседание на ОИК-Варна се състоя на 23 ноември, което също се провали заради блокада от страна на ГЕРБ