Пресичането по кръстовищата в столицата ще става вече само след натискане на жълто копче. Бутонът ще намали висенето за зелен сигнал с 30 секунди. Новият начин за пресичане е част от системата за управление на трафика, която в момента се изгражда. “С натискането на бутона се заявява наличието на хора, които искат да пресекат”, обясни зам.-кметът по транспорт Любомир Христов, цитиран от "Монитор". Така ако на кръстовището няма пешеходци, зелено ще свети само за шофьорите. “Въведени са и системи за оповестяване на пешеходците”, обясни Христов. Три премигвания пък ще ни подсказват, че зеленото изтича. За хората с намалено зрение ще има и звуков сигнал.
От общината обмислят и дали да поставят специални плочки и допълнителни звуци на копчето, за да не се нуждаят слепите хора от помощ. Новите бутони вече са поставени на кръстовището на Семинарията, по булевардите “Г. М. Димитров” и “Стамболийски”. Хората обаче масово не знаят за нововъведението и се нервират, докато чакат светофарът сам да светне.
На бутони ще премине и пресичането по бул. “Царица Йоана” до броени дни. През тази година поетапно ще изградим системата за управление на трафика на 80 кръстовища, обясни Христов. Следващите в списъка с умната система ще са булевардите “България” и “Цар Борис III” и улиците в центъра на града. Така до края на 2016 г. интелигентни кръстовища ще станат 170.
Всички умни светофари ще се следят денонощно в Центъра за управление на трафика, който трябва да е готов през следващия месец. В него различни експерти и пътни полицаи ще дебнат за нарушители, но ще следят и движението по софийските улици. Умните светофари ще пускат колите три пъти по-бързо през тези кръстовища. Ако преди от точка А до точка Б сме стигали за 10 минути, интелигентната система за управление на трафика ще намали времето за преминаване най-малко до 7 минути. На кръстовището на Семинарията са преминавали около 30 000 коли за 15 минути, а след ремонта на “Черни връх” автомобилите са два пъти повече, но чакат до 4 минути, даде за пример Христов.
В пътната настилка на улиците и булевардите, водещи към центъра на София, ще бъдат монтирани датчици. Устройствата ще се поставят на двеста метра и ще броят колите. По този начин светофарите ще пропускат първо автомобилите по булевардите с по-интензивно движение. Така ще бъдат отпушени и тапите по тези кръстовища. “С реализацията на проекта въглеродните емисии ще паднат с около 25% годишно заради по-малкия престой в задръствания”, каза Христов. Освен това ще намалее между 7-9% консумацията на гориво за автомобилите. По този начин инвестициите в новата система ще се отплатят косвено през следващите 7-8 години. Инвестициите за модерната система за управление на трафика ще се реализират със заем от 10 млн. евро, изтеглен от Европейската инвестиционна банка.
Още от Улицата
Боршош: Терзиев да спре протеста пред Народния театър
По думите му биячите от столичния мол са били хванати за един ден, а задържани за боя и ескалацията на протеста пред театъра преди три седмици, все още няма
Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...
Как и защо се е наложило да се строи “Ребърково” - да кажат тези, които са го измислили, призовава народният представител от ГЕРБ
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним