България е на първо място по смърт на пътя в Европейския съюз. Защо у нас жертвите при катастрофи са повече, отколкото в другите страни членки? И изоставаме ли в системите за превенция на ПТП, бе въпросът, на който репортаж на Нова ТВ търси отговор.
Една от доказаните системи в ЕС е „бонус-малус”. При нея цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност” се определя от размера на щетите и това колко нарушения прави един водач - колкото повече нарушения на пътя – толкова по-скъпа полица. Целта е до края на годината системата да заработи и у нас като се обединят данните на КАТ, Гаранционния фонд и застрахователите и по този начин ще се определи рисковия профил на всеки един шофьор.Да погледнем към черната статистика. По пътищата на Европейския съюз миналата година са загубили живота си 25 500 души. Според данните на ЕК - по брой загинали на един милион души за 2016 г. България е с най-много жертви - 99 загинали на 1 милион население. За сравнение – в Румъния са отчетени 97 жертви на милион население, а в Швеция – 3 пъти по-малко – 27.
Идеята е системата „бонус-малус” да дисциплинира шофьорите с изключително високи премии. Застрахователи изчисляват, че при средна цена от 170-200 лева – завишението може да е от 20 до 500% - т.е. 1000 лева.
Тръгваме по пътищата на Европа - Париж, Франция. Близо 50 години тук - всяко нарушение зад волана тласка цената на „Гражданската отговорност” нагоре. А добрите шофьори получават бонус.
У нас цената на застраховката основно зависи от кубатурата на двигателя, в кой град е регистриран автомобилът, както и от възрастта и опита зад волана на шофьора.
За Даниел тази система не е справедлива, тъй като е принуден да плаща толкова, колкото и рисковите шофьори на пътя.
Опасните шофьори струват и по-скъпо за застрахователите, тъй като за тях всяка нова щета е нов разход. От няколко години всяка компания сама определя колко по-скъпа да е полицата за рисковите водачи. Но неуспешно. Защото всеки път, когато някой предизвика инцидент на пътя, започват измамите.
За да се сложи край на измамите - до края на годината и у нас трябва да заработи единната система „бонус малус”.
За да няма разминавания - данните на застрахователите, КАТ и Гаранционния фонд ще бъдат свързани. В обща система, която ще мери риска на шофьорите. От данните, които идват за нарушения и актове, застрахователите ще определят цената за всеки шофьор поотделно.
Така според броя на нарушенията джигитите на пътя могат да плащат с пъти по-скъпо от добрите шофьори.
Крайната цел е по-скъпата „Гражданска отговорност” да дисциплинира нарушителите. И така инцидентите да намалеят.
След въвеждането на системата – щетите във Франция са намалели с 20%. Въпреки че е всеки ден на пътя -като таксиметров шофьор - Антоан Мартен обаче не вижда промяна.
Във Франция има интересно правило - жените плащат по-ниски застраховки от мъжете, тъй като се приема, че дамите са по-внимателни на пътя.
У нас застраховката е по-скъпа в крайдунавските райони.
А за това, че нашите шофьори все повече карат по европейските пътища – застрахователите искат и европейски цени на полицата.
Въпреки заканите на застрахователите цената на полицата рядко тръгва нагоре, тъй като битката за всеки клиент между компаниите в бранша става все по-ожесточена.
Бъдете внимателни на пътя, защото „Гражданската отговорност” може да ни струва и 1000 лева.
Още от Улицата
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним
София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради
Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи
Претърсват дома на Киро Японеца