Ранобудните студенти поискаха въвеждане на гражданско образование в училище. Това стана чрез отворено писмо до образователния министър Румяна Коларова. То съдържа няколко конкретни мерки, насочени към висшето и средното образоване.
„С оглед на неблагоприятните тенденции в българската образователна система през последните години и убеждението ни, че образованието изобщо е мощен фактор за гражданското израстване на нашето общество, смятаме, че е невъзможно повече да се отлага моментът за поставянето му сред приоритетите на държавното управление. Първата стъпка несъмнено трябва да бъде изкарването в публичното пространство на актуална, пълна и обективна информация за състоянието и резултатите на образователната система” започват те писмото си.
В областта на университеткото образование, Ранобудните настояват за модернизация: „образователният модел е много остарял и вкостенял, поради което за реформирането му ще е нужна силна политическа воля и невинаги популярни мерки. Наясно сме с ограничените възможности, с които разполага служебното правителство, но сме убедени, че то може да направи много важни и полезни стъпки”. Като първа от тези стъпки те открояват съставянето на експертна комисия за преразглеждане и бъдеща актуализация на издръжката на обучението за един студент по професионални направления. Призовават да вземат предвид новите икономически и социални потребности на странатаи най-вече със съществуващия или очакван остър дефицит на професионални кадри в ключови направления. Ранобудните студенти искат и промяна на модела на финансирането на висшите училища, при който критерий за по-голямо финансиране да бъдат крайните образователни и научни резултати на съответния университет. Не липсват и предложения за мерки, които засягат НПСС.
Относно средното образование - най-важният акцент в писмото е въвеждането на гражданско образование в училищната система; както и засилване на ученическото самоуправление. „Свидетели сме на процес на трудно пропукване в политическото статукво, белязан от мъчително, но сигурно прохождане на гражданското общество. Убедени сме, че е време на дневен ред сред училищната общност да се постави темата за гражданското образование и ученическото самоуправление като негова практическа реализация” завършват те и призовават за широк и открит обществен дебат.


Коментари (0)