30 Март, 2025

София е заплашена от европейски санкции, ако не се предприемат мерки срещу замърсяването на въздуха

София е заплашена от европейски санкции, ако не се предприемат мерки срещу замърсяването на въздуха

Най-сериозно е замърсен въздухът в района на бул."Цариградско шосе", заяви проф. Иван Недков от Института по електроника към БАН

София е заплашена от европейски санкции, ако не се предприемат мерки срещу замърсяването на въздуха, заяви проф. Иван Недков от Института по електроника към БАН. Според него, най-сериозно е замърсен въздухът в района на бул."Цариградско шосе", около "Орлов мост" и Софийския университет. Изводите бяха направени по време на 17-ата национална среща в областта на здравеопазването, която се проведе през уикенда в "Албена".

"София е един многомилионен град и той носи всички нормални замърсявания, които са характерни за такива големи градове. Ние работим по един проект, който е финансиран от Фонд "Научни изследвания" за изучаване на фините прахови частици и разпределението им в град София. Разполагаме с една от най-съвременните апаратури за такива изследвания. Това са така наречените „лидари“, всъщност оптически радар. 2016 година Столична община реши да се възползва от нашите възможности и направихме едно пилотно изследване за замърсяване на атмосферата в района на квартал "Младост". Течеше ремонт на "Цариградско шосе" и ремонт на улици. Видя се, че във времето, в което работят, облаците от прах над квартал "Младост" се увеличават. Единият от големите източници е трафикът, но при него частиците са в ниските слоеве на атмосферата и ако се мият редовно улиците, такова замърсяване би могло да бъде силно ограничено. Проблемите идват от фините частици. Те могат да се появят от горенето на твърди горива – на въглища, на дърва, да не говорим за горенето на гуми във "Филиповци". Това са вече опасни замърсявания“.

Самото разположение на София е такова, че тя е дъното на една чаша, оградена е от планини и това предполага, че там би могло да става натрупване на замърсявания, но това е свързано и с движението на въздуха, каза още той.

„Това, което ние изследваме в момента много внимателно, е "Цариградско шосе". Възможностите на нашата апаратура са 25 километра. Има шест локални станции на Изпълнителната агенция за околна среда към Министерството на околната среда и водите и информацията, която те подават, е точна и ясна, но те са локални. Другата група, която се занимава с такива изследвания, това са гражданските движения. Те купуват едни приборчета, но те са с много ограничени възможности. Данните подлежат на големи съмнения. Третият играч – това е Институтът за хидрометеорология на БАН. Те не улавят частиците. Нашият проект дава такива възможности. Тук са и противоречията ни с големите структури. Ние можем да кажем къде са източниците на замърсяване и това е най-сигурният път за вземане на управленчески решения. В момента имаме данни от зимно-пролетния период. Бул."Цариградско шосе" има много сериозни замърсявания в старото колело към летището. При "Орлов мост" и СУ също има натрупване на замърсявания. Опасно е в края на зимния период, към 15.30-16.00 ч., когато интензивността на движението е много голяма“.

От 2018 година София-град е под много сериозно наблюдение на европейски органи за замърсяването на въздуха. Има замърсявания, които са над нормите – фините прахови частици под 2 и половина микрона до 10 микрона. Невинаги обаче причините за това надвишаване на нормите са локалните замърсявания. Има фини прахови частици, които идват от други дестинации.

„Те са най-опасни, например прах от пустинята Сахара. Основното натрупване беше в Иран, но един много сериозен шлейф минава и над България. Общината на първо време трябва да чисти улиците, трябва да се следи и качеството на колите, но най-важно е съзнанието на хората“. 
Сподели:
 Прощаваме се с капитан Марин Маринов, загинал в Ивицата Газа

Прощаваме се с капитан Марин Маринов, загинал в Ивицата Газа

Бъргаринът загина на 19 март при разрушаването на сграда на международната организация ООН, Израел категорично отрече каквото и да било участие в удара

Миа Сантова - притесних се, как се оказах руски шпионин?

Миа Сантова - притесних се, как се оказах руски шпионин?

Това е страшната война в този безумен свят - всеки може да направи сайт и да пише каквото реши, а ние нямаме механизъм да се защитим срещу такива атаки

Верижна катастрофа на АМ "Тракия" взе две жертви

Верижна катастрофа на АМ "Тракия" взе две жертви

Водачът, предизвикал пътното произшествие, бил пиян и неправоспособен, в момента е откаран в болница