5 Декември, 2025

Корабът DENIZ – българският нарушител на суверенитета на Украйна

Корабът DENIZ – българският нарушител на суверенитета на Украйна

Корабът DENIZ

В преследването на печалба, българските бизнесмени се превръщат в помагачи на окупаторите

Катерина Яреско*, специално за Faktor.bg

Окупацията на Крим превърна корабоплаването в Черно море в проблемно. Украйна затвори всичките си пристанища на Кримския полуостров, а Русия (страна-агресор) незаконно ги експлоатира, въвличайки множество хора и компании в мръсните си дела.  
Морското корабоплаване предполага дейност на множество участници: моряци и морски компании, капитани на пристанища и агенти, бизнесмени, корабопритежатели и мениджъри от различни страни - при всяко незаконно влизане в тези пристанища те се оказват замесени в общо престъпление, а именно нарушаване на суверенитета на Украйна, прекарвайки товари през държавната граница без разрешението на украинските гранични и митнически служби (контрабанда). 

При влизането в затворените от Украйна кримски пристанища плащането на пристанищни такси и други плащания, които отиват в хазната на окупационната власт, означава и 

съучастничество в окупацията

Особено неприятно е, когато в това вземат участие граждани и компании от приятелска европейска страна, каквато е България.
Вижте как става това чрез „примера“ на един кораб – m/v DENIZ (IMO:7361635, MMSI:620061000, Call Sign:D6A2064. Той плава под коморски флаг и е регистриран в MarineTraffic, ShippingExplorer), един от най големите нарушители на украинската граница.
Неговата пиратска дейност започва на 16 юни 2015, а за изминалите 2 години той 25 пъти е влизал незаконно в украински пристанища - 4 пъти във Феодосия, 6 в Керч и 15 в Севастопол. Корабът е специализиран само в един тип „превози” – незаконно изкарване на товари от Крим: метални отпадъци, селскостопанска продукция, сода.

Украинската доброволческа организация „Миротворец”, център за изследване на признаците за престъпления срещу националната сигурност на Украйна, мира, сигурността на човечеството и международното право, публикува обща декларацията на кораба „Дениз” при последното му влизане в пристанището на Севастопол, изпратена от Крим от един от многобройните и помощници, които не са се примирили с окупацията и на дело и се съпротивляват.

deniz1.jpg

Виждаме, че печатът на кораба е български, посочена е компанията Comsul LTD, а това означава, че мениджмънтът на кораба, постоянно нарушаващ държавната граница на Украйна, се осъществява от страна от Евросъюза.

В преследването на печалба, 

българските бизнесмени се превръщат в помагачи на окупаторите,
 нарушават общоприетите правила на сигурността на корабоплаването, носят заплаха за частния бизнес.
Компанията може да бъде открита в базета Equasis, нейният IMO е 1458940.

deniz2.jpg

Компанията-оператор на кораба-нарушител е от Бургас.

deniz3.jpg

„Българска следа” откриваме и в документите на Port State Control по Черноморския меморандум и се вижда, че корабът е регистриран в България.

deniz4.jpg

Последните два рейса на DENIZ са били до затвореното от Украйна пристанище Севастопол. Бил е натоварен на пристан 221 с 3000 тона сода произведена от кримския завод за сода, които след това са доставени в турското пристанище Амбарли. 

Трябва да отбележим, че такава незаконна дейност винаги води до цял спектър други нарушения. Например, властите на Турция са забранили връзките между своите пристанища и окупирания Крим, но доставките продължават, а това означава, че се случват  още нарушения, възможна е

подмяната на документи

Така например на документите на подхода към пристанище Амбарли е посочено друго пристанище, на което уж е натоварен кораба  - Темрюк. Но в системата за регистрация на корабите влизали в пристанищата на Руската федерация лесно може да се види, че корабът не е бил там, публикуваната декларация ясно сочи като товарно пристанище Севастопол, произходът на товара е кримски, а това означава, че потребителите му рискуват да попаднат с списъка със санкциите и на Украйна, и на САЩ, както заявиха от Вашингтон. 
Нарушителите просто подлагат бизнесмените на неприятности.

deniz5.jpg

Корабът използва често срещаща се при нарушителите уловка – изключва AIS на изхода от Босфора, пресича Черно море и влиза в пристанището, застава на пристан и извършва пристанищни операции с изключен транспондер. Да отбележим, че това се случва и с лоцмана на борда, който вместо да осъществява контрол, да способства за отстраняването на нарушенията и изпълнение на правилата за сигурност на корабоплаването, влиза в сговор с нарушителите. 
Ето такава картина видяхме в сайта Маринтрафик, започвайки от 17 юни, през това време корабът е бил в Севастопол от 19 до 23 юни, върнал се е на котвена стоянка пред Босфора и едва тогава включва транспондера AIS.

deniz6.jpg

А на тази снимка, направена на 10 юни 2017 на док 221 в Камъшовия залив на затвореното от Украйна пристанище Севастопол, виждаме още един един проблем, предизвикан от окупацията на Крим. Заплахата за корабоплаването: Външният вид на кораба, неговият ръждясал корпус, предизвикват големи опасения.  

deniz7.jpg

Как се осъществява контрол за състоянието на такива кораби? Да погледнем отново в базата на Черноморския меморандум.

deniz8.jpg

Виждаме, че всички проверки откакто корабът се е заел с контрабандни рейсове, са изпълнявани на окупираната територия от самозвани инспектори, които не са назначени от законната власт. 
Предполагаме, че окупаторите тук, както и в примера с лоцмана, влизат

в сговор с контрабандистите и си затварят очите

за нарушенията на нормите на безопасността.
Смятаме, че фалшивите актове на окупаторите не трябва да се вземат под внимание от цивилизования свят, корабът трябва да бъде проверен в най-близкото пристанище. Ще отбележим, че единственото изключение от реда за проверки в Крим е Бургас, пристанището, където се намира фирмата-оператор на кораба.

Нещастието, което Русия предизвика в Украйна с окупацията на части от нейната територия, откритите военни действия на Изток с голям брой жертви и разрушената инфраструктура, интензивната антиукраинска реторика, продуцирана от руската пропаганда, нарушенията в областта на морското право, природоползването и екологията, не може да бъде преодоляно без помощта на цивилизования свят, партньорите на Украйна, в нейния вектор на проевропейско развитие. 

В Крим също се случват многобройни нарушения на правата на човека, за което свидетелства подаденият от Украйна иск в Международния съд в Хага.  
Украйна използва всички възможни способи, които могат да доведат до възможно най-скорошно прекратяване на войната и разчита на помощ от страните-партньори.

Морското корабоплаване е една от тези сфери, където възможностите за действие  на Украйна са много ограничени, корабите-нарушители не влизат в пристанища, контролирани от нашите власти, но пък активно посещават страни от черноморския басейн, поддържат връзки с тях, както виждаме от примера с българската регистрация и мениджмънт на кораба DENIZ. 
Решителните действия на властите на съседните страни по отношение на нарушителите, обсъждането на този проблем в медиите, неравнодушието в обществото към проблемите на най-близките си съседи, адекватното отношение към бизнесмените, които в преследването на нечестни печалби влизат в сътрудничество с агресора, би помогнало за преодоляването на проблема, с който се сблъска Украйна,  а това означава и скорошно установяване на мира на европейския континент.

*Катерина Яреско e доброволец на Международната организация  InformNapalm и Център Миротворец (Украйна)

Сподели:

Коментари (0)

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Медии и новите предизвикателства пред обществото – как да се противопоставим, борбата с тероризма започва с разбирането му

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Документът описва подробно тайните търговски и икономически планове, които администрацията на Тръмп разработва с Русия, включително съвместен добив на редкоземни метали в Арктика

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Държавите обмислят съвместни настъпателни кибероперации и изненадващи военни учения, докато Москва засилва кампанията си за дестабилизиране на съюзниците от НАТО