7 Декември, 2025

ГЕРБ внесе законопроект за промяна на ИК

ГЕРБ внесе законопроект за промяна на ИК

ГЕРБ внесе законопроект за изменение на Изборния кодекс до председателя на Народното събрание Михаил МиковНа основание чл. 87, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 72, ал. 1 от ПОДНС. Вносители на предложението са Цецка Цачева, Красимир Велчев, Десислава Атанасова и Димитър Главчев.

Мотивите на партията на Бойко Борисов са, че парламентарна традиция и практика е, при конституиране на Централна избирателна комисия, както и на останалите комисии, ангажирани с произвеждането на различните видове избори, да се спазва съотношението между парламентарно представените партии, като се държи сметка и за партиите и коалициите, които имат членове на Европейския парламент.

Съгласно чл. 46, ал. 3 от Изборния кодекс Централната избирателна комисия се състои от 19 членове, вкл. председател, двама заместник-председатели и секретар.

Така определения състав, включва парламентарно представените партии и коалиции и партиите и коалициите, които имат членове на Европейския парламент. За предстоящите избори на 25 май 2014 г. за членове на Европейския парламент, представители в ЦИК следва да имат НДСВ и Синята коалиция. Резултатът от изборите е възможно да даде право на други политически субекти да имат представител в ЦИК. Справедливо е, съставът на членовете на ЦИК да бъде определен от парламентарно представените партии, към който състав да се добавят членове на партии и коалиции с избрани евродепутати, категорични са от ГЕРБ.

Съставът на ръководството от 4 членове не дава отговор на въпроса какво се случва, ако парламентарно представените партии са по-малко или повече на брой от представените в настоящия парламент. Броят на заместник-председателите не следва точно да бъде определен в Изборния кодекс, а да се определя от броя на парламентарно представените партии в съответното Народно събрание като остане в сила разпоредбата на чл. 46, ал. 7, че за членове на ръководството на ЦИК не може да бъдат избрани лица, предложени от една и съща парламентарна група или от народни представители от една и съща парламентарна група.

Определената численост от 19 членове не позволява и да се спази съотношението между парламентарно представените партии в 42-то Народно събрание. При изчисления спрямо пълния състав на комисията без двете места, гарантирани за НДСВ и Синята коалиция, се ощетява ПП ДПС, тъй като независимо от преходния остатък получава общо двама члена, колкото има и партия АТАКА. Конфликтът може да бъде преодолян, само ако съставът на ЦИК за парламентарно представените партии е четно число. Справедливото разпределение, което отразява и паритета между партиите в 42-то Народно събрание и е най-близо до „19“ е „18“: ГЕРБ – 7 членове, БСП – 6, ДПС – 3, АТАКА – 2.

Предвид горното, считаме че Централната избирателна комисия трябва да бъде от 18 членове, включително председател, заместник – председатели и секретар, които се предлагат от парламентарно представените партии и коалиции, както и по един член, предложен от партиите и коалициите, които имат избрани с техните кандидатски листи членове на Европейския парламент, но не са парламентарно представени.

По този начин се преодоляват споровете около конституирането на ЦИК. Както държавните институции, така и обществото като цяло, има потребност от неоспорим състав на Централната избирателна комисия, което е гаранция за добре организирани и законно произведени избори на 25 май 2014 г. за членове на Европейския парламент.

Сподели:

Коментари (0)

Преговори под огън : Стратегията на Русия от Чечня до Украйна

Преговори под огън : Стратегията на Русия от Чечня до Украйна

Как Кремъл превръща дипломацията в тактическа пауза и средство за постигане на стратегическите си цели

Русия между рецесия и ресурсна експанзия: Как Кремъл изгражда нов модел за финансиране на войната

Русия между рецесия и ресурсна експанзия: Как Кремъл изгражда нов модел за финансиране на войната

Заради стагнацията в руската икономика, Москва компенсира вътрешната рецесия чрез мрежа от непрозрачни ресурси, наемнически структури и алтернативни финансови канали

Лимитът на груби стратегически грешки в Украйна е изчерпан

Лимитът на груби стратегически грешки в Украйна е изчерпан

В никакъв случай не трябва обществото на Украйна да се връзва на мита за толкова, виждате ли, важните президентски избори сега!