В народния календар първият ден от Новата година е известен като
Васильовден или Сурвак.
Празникът има езически корени и бележи края на коледните обичаи, когато по традиция се прави третата кадена вечеря. Нощта срещу празника във всеки дом се нарежда трапеза с обредни храни – варено жито, пача от краката и опашката на коледното прасенце и обреден хляб – боговица. Домакинята по стар обичай прави баница с късмети от дрянови пъпки, които наричат за къщата, нивите, лозята, градините, и всички домашни животни. В някои краища в обредната баница се слага и медна пара за благополучие и късмет на цялото семейство.
Вечерята винаги започва с прикаждане на трапезата от най-възрастната жена в дома. После завърта обредната баница три пъти, разчупва я и раздава по парче на всеки. По дряновите пъпки гадаят какъв ще е късмета на всеки в семейството. Старите хора вярвали, че ако дряновата пъпка „ цъфне” – човекът ще е здрав и пъргав през годината.
В други краища се прави „сурване” на трапезата, като дряновите късмети заедно с трохите от масата и парчета от хляба се дават на домашните животни за здраве и плодовитост, или се хвърлят в реката, за да е берекетлия годината. На тази вечер се гадае за здраве и дълголетие.
Най-красивият момент в деня на Сурвак е
обичаят сурвакане.
Смята се, че той е пренесен по нашите земи от прабългарите и е свързан с Бога на Слънцето в древноиранската митология, който наричали Сурья. В него участват само момчета, които са на възраст между 5-14 години. Техен основен атрибут е сурвачката – дряново клонче, което във вярванията на предците ни е дърво, много жилаво и устойчиво на всякакви природни стихии. Украсени с червени и бели вълнени конци, пуканки, ушав, кравайчета и пъстроцветни торбички, ушити от домашен вълнен плат, дряновите тояжки придобиват и магическа сила, която се предава на всеки, докоснал се до тях. Старите хора казват, че сурвачките трябва да са от дрянови пръчки със здрави пъпки, за да е плодовита годината.
Най-първо сурвакарите поздравявават своите близки, като ги удрят със сурвачките по гърбовете и наричат:
Сурва, сурва година,
Весела Година,
Златен клас на нива,
Зелен грозд на лозе,
Жълт мамул на леса,
Червена ябълка в градина,
Пълна къща с коприна,
Живо-здраво догодина,
Догодина до амина!
След това обикалят всички къщи. Стопаните отварят портите на домовете си с усмивка, а децата ги сурвакат за здраве и благополучие на домакините. На тръгване стапанката на къщата ги дарява с дребни подаръци – малки колачета, краваи, орехи, ябълки, сушени плодове, банбонки и дребни парички.
Сурвакарските наричания и благословии имат смисъла на
вербални магии,
чието действие подсилва здравето, късмета и берекета в семейството и рода. Като обиколят цялото село, сурвакарите хвърлят дряновите пръчки в реката – за да тече животът като по вода, след което се разотиват по домовете си с пълни торбички.
В Чепинския край сурвакарският обреден комплекс е непосредствено свързан с
маскарадните игри.
Тук сурвакари стават само ергени и мъже. Те обикновено се маскират като дервиши, мечкари, цигани, булка, зълва, свекърва, а игрите им много приличат на кукерските ритуали, които се изпълняват в други краища на Загавозени. Някои от участниците носят на главите си маски на животни, а на кръста си слагат големи звънци, които през цялото време дрънчат, за да гонят вампири и демони. Вярва се още, че да успеят да стреснат човека, той се пречиства от лошите сили в него.
В някои селища на Средните Родопи пък 1 януари почитат и като
ден на дивите зверове – мечки и вълци, които са” добри познати” на местното население. Стар обичай е жените да приготвят качамак от овесено брашно, който раздават на всички в селото. Старите баби от село Гела на 1 януари винаги изричат клетените думи: „Да легне да не стане, да чуй, да не види! Ний в падината, те в бърчинката.” С тези заклинания хората гонят дивите зверове, които са заплаха за хората и домашните животни.
Именден празнуват: Васил, Василка, Василена, Весела, Веселина.
Още от Вяра и демони
Почитаме преподобни Теодосий Търновски, основал църква "Света Троицо"
След кончината на Теодосий Търновски Цариградският синод го канонизира за светец, а патриарх Калист лично му написва житие
Преподобни Алипий жиляв 53 г. на стълба, отдаден на молитва и пост
Жития на светците
Почитаме светлата памет на свети Климент Охридски
Жития на светците