31 Март, 2025

Църквата почита св. Константин и св. Елена

Църквата почита св. Константин и св. Елена

В православния свят на 21 май се отдава заслужена почит на делото на император Константин и на неговата майка Елена, признати от православната черква за равноапостоли.

Управлението на император Константин е едно от най-важните в историята. При него християнската вяра, много дълго преследвана, става господстваща в обширната му империя. Християните получават неговото всестранно покровителство. Малкото по това време градче край Босфора – Византион, е избрано за столица на империята и скоро се превръща в голям великолепен град, наречен "Нови Рим", "Цариград" или "Константинопол". Това е първата християнска столица в света с богати и красиви християнски храмове. В резултат на мисията, предприета от майка му Елена, с неговата всестранна подкрепа, през 325 г. в Иерусалим е разкрит кръста, на който е бил разпънат Христос, както и гробницата, в която е било поставено тялото му. На това място той заповядва да бъде построена базиликата “Гроб Господен” известна днес като “Божи Гроб” в Ирусалим. Пак по негова заповед е построен и храмът “Рождество Христово” във Витлеем при пещерата, в която е роден Христос, както и много други известни християнски храмове. Свикан е Първият вселенски събо и е съставен “Символът на вярата”.

За неговото положително отношение към християнството допринасят не само благочестивото възпитание, което получава тайно от майка си в годините на гонението на християните, както и неговият характер, но и опитността му на военен. Под знак на кръста той печели победа във важна битка, след което на триумфалните врата, построени в Рим в чест на неговата победа, заповядва да напишат, че тази победа е удържал с Божията помощ. На един от площадите на Рим била издигната негова статуя с копие в ръка, което завършва с кръст, под който има надпис: "Чрез този спасителен знак аз спасих града от игото на тиранина."

Празникът “Константин и Елена” е ден, на който православните християни в България посещават църкви и манастири. На иконите на двамата равноапостоли се оставят дарове за здраве. Отива са на аязмото, за да измият лицата за здраве и хубост и за да напълнят съдовете си с лековита вода. 

Този християнски празник е честван и като езически празник. На него и на следващия го празник – Еньовден, се отдава почит на огъня с неговата животворна сила и се преминава от края на пролетта в началото на лятото с неговите типични стопански дейности и ритуали.

Особено устойчивост той проявява в странджанското село Българи, където се изпълнява обичаят

“игра върху огън”,

популярен като нестинарство.

nestinari_1439112758.jpg

Според някой изследователи ритуалния танц върху огън е свързан с архаичните представи и ритуали на късноантичното тракийско население, а според други - с прабългарското шаманство. По интересното обаче в него е това, че той се предава по наследство и в него са посветени определени родове в Българи.

Нестинарите си имат конак – къщата на главната нестинарка, която приемат за свята. Там има параклиса св. Константин и св. Елена, където в червени калъфи, наричани ризи, се пазят техните свещени икони, ритуалния нестинарски тъпан, който се използва само при игрите върху огън.

По стар обичай сутринта на празника на св. Константин и св. Елена всички нестинари отиват при иконите, които прекадяват. После шествието тръгва към аязмото на светците край селото, като най-младият нестинар носи иконата на св. Константин, окичена с цветя. После свещеникът отслужва литургия и благославя донесените курбани - обреден хляб, сирене, печени овни, шилета. Чак тогава започва т.нар.„панагир”, който продължава до като мръкне. Кулминация на празника е играта върху огън. В съпровод на гайда и тъпан, в такт с музиката нестинарите започват своята магическа игра около огъня, от който е останала само жаравата. Един по един биват „прихващани”, „прифащани” (изпадат в екстаз) и нагазват с боси крака в жаравата. Пред себе си държат иконата на св. Костадин, стъпват ситно-ситно и от устата им се отронва „въх-въх”. По време на магическия танц,

„прихванати” от светците

нестинарите установявали контакт с тях, разговаряли с мъртвите и правели пророкувания. След като играта свърши, нестинарите връщат в конака иконите и тъпана, за да ги извадят пак след една година.

Именници: Константин, Костадин, Костадинка и Елена, Еленко.

Сподели:
Мюсюлманите празнуват Рамазан Байрам, раздават баклава и мекици за здраве

Мюсюлманите празнуват Рамазан Байрам, раздават баклава и мекици за здраве

Празникът продължава 3 дни до късни часове с веселие, а на масата се сервират сладки ястия, затова още се нарича Шекер Байрам

Почитаме преп. Йоан Лествичник, завещал ни "стълбата" към духовно съвършенство

Почитаме преп. Йоан Лествичник, завещал ни "стълбата" към духовно съвършенство

През Великия пост църквата припомня тази "лествица" - покаяние, плач и смирение

Европейският съд с остра критика към Закона за вероизповеданията по казуса със Старостилната църква

Европейският съд с остра критика към Закона за вероизповеданията по казуса със Старостилната църква

В становището на ЕСПЧ се посочва, че реформата от януари 2025 г. изглежда като сериозна пречка по отношение на правната рамка за свободата на вероизповеданията, правейки я по-малко съвместима с Конвенцията за правата на човека