Марина се родила в Антоихия Писидийска през 3., в семейство на езически жрец. От дете я възпитали в идолопоклонничество. Но още дванадесетгодишно момичето чуло за Иисус и сърцето му се изпълнило с любов към него. Това силно разгневило родния й баща, който я намразил до смърт. Така започнали страданията на Марина.
Един ден в околностите на града девойката срещнала управителя на източните страни Олимврий. Запленен от хубостта й, той пожелал да я вземе за жена. Но разочарованието му било огромно, когато разбрал, че Марина е християнка. Опитал се с благи думи да склони девицата да се отрече от вярата в Бог, но тя била непреклонна. Тогава подложили непокорното момиче на жестоки мъчения. Хвърлили я в тъмницата, където сияещ кръст озарявал безжизненото й тяло и божествена сила изцелявала раните на мъченицата.
На следващия ден Марина срещнала своите палачи здрава и радостна. Онемели от почуда, мъчители подложили светицата на нови изпитания. Били я жестоко, опалвали раните й с огън. После я оковали и хвърлили тялото й в каца с вода. Но изведнъж веригите се скъсали, а лицето на светицата сияело, огряно от ярка светлина.
В същия миг управителят заповядал да отсекат главата на мъченица Марина - за назидание на всички християни.
В българската традиция денят на св.Марина е наречен
МАРИНДЕН
Това е един от трите най-горещи дни през годината – 15, 16 и 17 юли. Затова им казвали горещници и се празнували в чест на огнената слънчева стихия. Първият ден наричали Чурлига, вторият – Пърлига, а третият – Огнена Марина.
По традиция денят на св.Марина се отбелязвал като голям църковен празник. В някои селища той се свързвал и с народния култ към светицата - покровителка на бурите и пожарите, господарка на змиите.
Затова жените на Маринден спазвали редица забрани. Не работели с ножици, конци и въжета; не шиели с игли и не плетели с куки. Не решели косите си, за да се предпазят от змиите, които през лятото често се срещат на полето, в ливадите, градините и лозята.
На 17 юли палели нов жив огън. Добивали го двама братя близнаци или мъже, които носели редки имена и били едноименници. През деня отивали в гората за клони, които отсичали от липови, лескови или хвойнови дървета. А вечерта се събличали голи и триели едно в друго два клона, докато пламне огън. Отнасяли ги в домовете си и палели с него огнището. Вярвали, че той ще ги пази от небесните стихии, болестите и зловредните насекоми.
Според едно старо поверие св.Марина имала и лечителски способности. Много хора, особено незрящи или с очни проблеми, ходели на извор или река в близост до манастир или оброк, носещ името на светицата. Миели се с водата, която смятали за лековите и се молели на св.Марина да бъдат изцелени. Връзвали на близко дърво парчалче или конче от дрехите си, за да остане там болестта.
На Маринден празнували и всички занаятчии, които работели с огън: хлебари, ковачи, грънчари, железари, калайджии и пр. Жените им месели питки, които мажели обилно с мед. Раздавали ги на близки, съседи и познати, за здраве на стопанина, да му е спорен и доходен занаята.
Именници: Марина, Маринка, Марин, Маринчо, Маринко, Маринел, Маринела, Маринета.
Още от Вяра и демони
Църквата почита св. Екатерина
В преданието се разказва как ангели отнасят тялото ѝ в планината Синай, където през VI век византийският император Юстиниан I основава Синайския манастир.
Папата пропуска откриването на "Нотр Дам", ще посети Корсика
„Звездата на церемонията по повторното откриване на "Нотр Дам" е самата "Нотр Дам“
Църквата почита воин българин, наречен "святото дете"
Жития на светците