Европейската комисия одобри проекта за изграждане на 40 км от автомагистрала "Струма" в участъците Благоевград - Крупник, Кресна - Сандански и тунел „Железница“. Общата стойност на отпуснатите средства от Кохезионния фонд на ЕС е 628 млн. лева. Националното съфинансиране е в размер на 111 млн. лева, съобщиха от транспортното министерство.
Така ще бъде изпълнено едно от обещанията в предизборната програма на ГЕРБ за изграждането на АМ "Струма".
Строителството на Лот 3.1 „Благоевград – Крупник“ стартира на 31 август 2017 г. и в момента е в начален етап на изпълнение. На 20.09.2016 г. започнаха строителните дейности на Лот 3.3 „Кресна – Сандански“ и физическият напредък на обекта скоро ще достигне 50%. В момента се провеждат обществените поръчки за изграждането на тунел „Железница“, с прогнозна стойност 250 млн. лева. Участъкът е разделен на три лота, а срокът за изпълнението им е редуциран на 3 години.
С друго решение от днес Комисията одобри предложеното от българска страна изменение на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020. С промените се прецизира обхвата на жп проектите, заложени за финансиране по ОПТТИ 2014-2020 г., като отпадат жп участъци, за които вече има осигурено финансиране от Механизма за Свързана Европа. Това са жп отсечките Волуяк – София – Елин Пелин, Костенец – Септември и жп възел Пловдив, които ще се изграждат със средства от МСЕ.
Предвижда се разширение на обхвата на проекта за подготовка на жп линията Радомир – Гюешево, с цел окрупняване на проекта по цялото направление от София до границата с Република Македония. Изменен е също и проектът за реконструкция на гарови комплекси по основната TEN-T мрежа, като жп гара Чирпан се заменя от жп гара Карнобат. В проекта за модернизация са включени още жп гарите Стара Загора, Нова Загора, Казичене, Искър и Подуяне.
"Завършването на магистралата не само ще облекчи изключително натоварения трафик в района, но и ще подпомогне значително развитието на Югозападна България. Срокът за завършването на лота е до 2019 г., но е възможно строителите да приключат работа още през 2018 г., ако се запазят темпото и контролът, които наложихме при правителството ни.", заяви наскоро премиерът.
При един от огледите на магистралата Бойко Борисов посочи, че завършването на АМ "Струма" и на АМ "Хемус" са приоритет за ГЕРБ. Цветан Цветанов коментира, че новоизградената пътна инфраструктура ще допринесе за развитието на икономиката на региона, за повишаване мобилността на работната сила и на конкурентоспособността на икономиката в Югозападна България.
Не на последно място ще повиши пътната безопасност и ще допринесе за опазването на околната среда.
Участъкът от Кресна до Сандански е част от лот 3 Благоевград - Сандански, който е разделен на три подучастъка - лот 3.1 от Благоевград до Крупник, лот 3.2 между Крупник и Кресна и лот 3.3 от Кресна до Сандански.
В участъка между Кресна и Сандански ще бъдат изградени 2 пътни възела - п. в. "Струмяни" и п. в. "Сандански", 25 големи съоръжения - мостове над реките Струма, Злинска, Градешка, Потока, Речичка, Санданска Бистрица, Лешничка, надлез над ЖП линията София - Кулата, 9 селскостопански подлези и надлези, 4 площадки за отдих.
За първи път в проект за строителството на автомагистрален участък е предвидено и изграждането на "интелигентни транспортни системи". Те включват станции за броене и управление на трафика, видеонаблюдение, за измерване на теглото на превозните средства и за метеорологично наблюдение.
Новоизградената пътна инфраструктура ще повиши пътната безопасност и опазването на околната среда. Ще допринесе за развитието на икономиката на региона, за повишаване мобилността на работната сила и на конкурентоспособността на икономиката.
Общата дължина на автомагистрала „Струма“ - от Даскалово до границата с Гърция, е 150 км. Тя е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.
В района на строящия се обект предстоят и археологически проучвания върху терен от 84 дка. Проучва се селище, известно от 80-те години на миналия век, на около 5000 г. пр. н. е, като има данни и за по-късни римски останки от 3-4 век.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас