В началото на следващата седмица се очакват резултатите от проверката на тол системата. В момента гледаме всички налични документи, за да установим колко пари са платени за изграждането ѝ, и кога тя ще се изплати. Това каза в ефира на Тв+ и ТВ1 министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова.
Тя коментира, че идеята на тол системата е да генерира повече средства, които да се влагат в разширението и поддръжката на пътната мрежа. Но в същото време министърът подчерта, че около 900 човека работят в Агенция „Пътна инфраструктура“ по тол системата, купена е и техника. В същото време по договор за пет години е наета външна фирма за поддръжка, която получава не малко средства всеки месец.
„Проведох среща с фирма „Капш“, която изгради и поддържа системата. Искаме да проверим точно колко пари сме инвестирали и колко средства са генерирани от работата ѝ за една година, защото трябва да е ясно за колко време ще се изплати. Отговорът на фирмата бе, че това зависи от таксите, които се събират от тежкотоварния трафик и от дължината на мрежата, върху която е разпростряна“, посочи министър Комитова. В момента тол системата обхваща 3100 км републикански пътища и магистрали, а според фирмата, тя трябва да се разположи върху 18 000 км, за да бъде ефективна. „Ние скоро не предвиждаме обхват от 18 000 км, което означава, че скоро няма да изплатим тол системата. Затова трябва видим документите -колко пари са вложени, колко са постъпленията, за да разберем кога ще се изплати“, коментира арх. Комитова.
След проверката на Националната агенция по приходите ще стане ясно дали може да се върнат авансовите суми, които „Автомагистрали“ е изплатило на различни фирми по договори, коментира още министър Комитова. Очаква се проверката да продължи няколко месеца, защото става въпрос за много фирми и документи. „Имаме около 50 фирми, които са получавали по 50-100 млн .лв. авансово. Този, който е раздал авансите, е предприел някакъв огромен инвестиционен риск, защото може да се случват непредвидени неща докато дойде време да строим- фирмата може да фалира, да се случат извънредни обстоятелства, епидемии, бедствия, коментира арх. Комитова.
Тя напомни, че само преди седмица е установено извършването на незаконно строителство от фирма, която има договор за доставка на строителни материали за участък 6 на АМ „Хемус“, което строителство ще започне след години. „На мястото на проверката в един царевичак бе струпана много техника. Казаха, че е частен паркинг. Но това е част от магистралата, защото в учебниците по геодезия пише къде минава и къде „Хемус“ и къде пресича главния път Велико Търново- Русе. Там няма издадено разрешително за строеж, а има само един подробен устройствен план, по който се работи от 2015 г. и е приключен февруари т.г. Тепърва ще има отчуждаване на имоти, одобряване на технически проект и издаване на разрешително“, обясни регионалният министър.
Министър Виолета Комитова съобщи още, че заедно с юристи се проверява валидно ли е разрешителното за строеж на „Златен век“./БГНЕС, Пресцентър на МРРБ
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг