Битката в орбитата: Как Amazon и Безос догонват Starlink на Илон Мъск
Сателитният интернет се превръща в едно от най-конкурентните полета на съвременния технологичен свят. От 2019 г. насам SpaceX на Илон Мъск доминира с проекта Starlink, предоставяйки интернет от орбита чрез хиляди малки сателити. Но играта вече не е едностранна. През април 2025 г. Amazon направи решаваща крачка с изстрелването на първата партида от сателити по своя мащабен проект Kuiper.
Проектът Kuiper е амбициозната визия на Джеф Безос и Amazon за изграждане на глобална сателитна мрежа, която да осигури високоскоростен интернет до „необслужвани и слабо обслужвани региони“ – от отдалечени села до нововъзникващи пазари. Първото успешно изстрелване на 27 сателита беше извършено от космодрума Кейп Канаверал на 28 април с ракета Atlas V, разработена от United Launch Alliance (ULA) – съвместно предприятие на Boeing и Lockheed Martin.
До края на 2025 г. Amazon планира да изстреля още стотици от планираните общо 3 232 сателита. Следващата мисия е насрочена за 16 юни и отново ще използва Atlas V – този път с най-тежкия си полезен товар досега.
Мъск не спира: Starlink вече е глобална сила
И докато Kuiper прави първи стъпки, Starlink вече е изстреляла над 7 000 сателита и осигурява реална интернет услуга в десетки държави. С помощта на Falcon 9 – най-активната ракета в света – SpaceX извършва редовни мисии от Калифорния и Флорида. През 2024 г. компанията получи разрешение да увеличи броя на полетите си от 36 на 50 годишно само от базата във Ванденберг, Калифорния.
Технологичният напредък и вертикалната интеграция на SpaceX дават на Мъск огромно предимство. Amazon, от своя страна, засега е принудена да наема външни доставчици на космически услуги – включително потенциално и самия SpaceX.
Конкуренция на милиарди: инвестиции, рискове и обещания
Amazon вече инвестира над 10 милиарда долара в Kuiper, включително и в построяването на 100 000 кв. фута завод за сглобяване и подготовка на сателити в космическия център „Кенеди“. Компанията планира около 80 мисии в следващите години, а за обслужване на глобалната мрежа ще разчита на наземни станции, фиброоптични връзки и собствени софтуерни решения.
Безос може да няма Falcon 9, но притежава Blue Origin – собствена космическа компания, която разработва тежката ракета New Glenn. Очаква се тя също да се включи в бъдещите Kuiper мисии, но дотогава Amazon ще работи с ULA, Arianespace и други.
Amazon заяви, че може да започне предоставяне на услуги още през 2025 г., когато броят на изстреляните сателити достигне 578 – достатъчни за частично покритие в северното и южното полукълбо. С всяка следваща мисия ще се разширява географският обхват на мрежата, насочвайки се към екватора.
Битката в орбитата тепърва се разгаря. Дали Amazon ще успее да настигне технологичния аванс на SpaceX, или Starlink ще остане лидер в космоса – това ще решат не само сателитите, а и нуждите на един все по-свързан свят.


Коментари (0)