Монополният доставчик на горива на пазара на едро и единствен собственик на рафинерия в страната, която произвежда финални горива, се възползва от дерогация, предоставена от Европейския съюз, за да внася руски петрол, който се котира на 15 долара за барел по-ниски равнища, отколкото са средните. Тази разлика в цената на суровия петрол се превръща в огромна печалба до крайната дестинация - бензиностанцията, тъй като крайните цени на горивата у нас, въпреки че са по-ниски от средните за ЕС, са значително по-високи, отколкото би позволила отстъпката, която получава "Лукойл" от вноса на евтин руски петрол".
Това каза пред БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията. Той поясни, че когато има монополен доставчик, който използва специално регулаторно третиране, той трябва да бъде по-строго контролиран от Комисията за защита на конкуренцията и да не му се позволяват монополни печалби, базирани на този ексклузивитет.
"Когато "Лукойл" предоставя отстъпка от около 10% на пазара на дребно, то никой друг играч на пазара на практика не може да се конкурира с "Лукойл". Така компанията постига свръхпечалба заради разликата в цената на суровия петрол и едновременно с това не позволява на конкуренцията да заеме пазарен дял" обясни Владимиров.
Анализаторът даде пример със страни от Евросъюза, които веднага са наложили ембаргото и са прекратили вноса на руски петрол, въпреки че са били 100% зависими от него, при тях не е било регистрирано шоково поскъпване на цените на горивата, защото европейският пазар на горива е залят с евтини горива, които идват от Близкия изток или Индия, например.
"Малкото потребление на горива у нас може да се осигури с няколко танкера на месец, дори не трябва да работи рафинерията, за да се осигури българското потребление, и то на цени - близки до средните на тези в ЕС. Да, може да има леко поскъпване на цената на горивата, защото "Лукойл" поддържа изкуствено по-ниски цени, за да потиска конкуренцията, но в никакъв случай няма да се говори за шоково поскъпване... Имаше едно неформално споразумение между българското правителство и "Лукойл" да регистрира компания у нас, която да генерира тази свръхпечалба от разликата на двата вида суров петрол, като тази печалба да се облага и данъчните приходи да постъпват във фонда за енергийна сигурност, а оттам да бъдат разпределени към уязвимите потребители на горива. Нищо от това не се случи".
Мартин Владимиров е категоричен, че в момента няма физическа пречка за напълно заменяне на руския петрол или горива у нас. И определи като "сериозно подвеждащи" твърденията, че в Босфора има пренаселване с кораби и таксите за преминаване са високи, което би оскъпило цената.
"Разходите за транспортиране на суровия петрол формират не повече от 2-3% от крайната цена на суровината. Въпреки покачването на таксите за преминаване през Босфора оскъпяването е в рамките на 1% и категорично не може да се говори за шоково поскъпване на цената".
Според него не е необходимо затваряне на рафинерията при изтегляне на "Лукойл", тъй като тя е една от най-модерните в света.
"България като суверенна държава може да поеме контрол над нея, защитавайки своята енергийна сигурност, дори да се случи във временен порядък, както направи Италия. Пазарът на горива у нас може да функционира и без участието на "Лукойл", като държавата може да оперира рафинерията".
Мартин Владимиров
В страни, които прекратиха да купуват петрол от Русия, нямаше шоково поскъпване на цените на горивата, защото европазарът е залят от евтини горива
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг