Два проекта на стойност 3,7 млн.лв. по европейската програма ОП „Регионално развитие" загуби Министерство на туризма заради мудност. Това съобщиха от ведомството в прессъобщение.
Това не е първият гаф на ведомството, което се управлява от Николина Ангелкова. Затова будят съмнения кактж експертизата и реалните възможности на екипа, който работи в това важно за страната министерство, така и управленските умения и качества на самия министър, който трябва да прави политиката в българския туризъм.
Проектите „Маркетингови проучвания, анализи и методики и оценка на ефективността на националния маркетинг, изготвяне и актуализиране на стратегии" и „Участия на България на специализирани борси и изложения и организиране на опознавателни турове за туроператори и туристически агенции" няма да бъдат финансирани, тъй като нито една от дейностите, свързани с изпълнението им не е стартирана. Това контрастира с думи на министъра на туризма Николина Ангелкова, която в началото на април, 2015 г. бодро рапортува сериозен напредък и в двете насоки.
„Това е само едно от видимите лица на пълната липса на работен и експертен капацитет на ведомството", коментираха представители на три от големите туроператори у нас, които активно участват в работните срещи на ведомството във връзка с изграждането на системи за работа, които да доведат до качествени промени в целия сектор.
„Оценката за ефективността на националния маркетинг щеше да покаже резултатите от многобройните безпосочни международни рекламни кампании. Усилените опити да се върне обратно руския и украинския пазар удариха на камък и курортите по морето отчитат спад между 30 и 35 на сто от организираните туристи за настоящия сезон." - обясняват работещите с идващи у нас туристи.
От Министерство на туризма обясняват: „При обособяването на Министерството на туризма обществените поръчки по тези проекти са били забавени между 10 и 30 месеца. От началото на 2015 г. в спешен порядък екипът на МТ е изготвил тръжни документи и са стартирани обществени поръчки за избор на изпълнител по тях. Въпреки всички действия на новата администрация на Министерството на туризма, пред проектите излизат нови трудности - те са разписвани в периода 2009 - 2011 г., след 2012 г. не е работено по тях и към днешна дата почти всички дейности по проектите се нуждаят от актуализация. Освен това съгласно заварените технически параметри всяка от дейностите може да бъде извършена едва след като приключи предходната. Същевременно, провеждането на по-голямата част от предстоящите обществени поръчки, особено при възможност за евентуално обжалване, няма да позволи изпълнението им преди крайния срок - 8 декември 2015 г. Всичко това би довело не само до още разходи за държавния бюджет, но и съществува риск от налагане на допълнителни финансови корекции от Европейската комисия. Средствата няма да бъдат загубени, тъй като това ще даде възможност на УО на ОПРР да пренасочи наличния финансов ресурс към други проекти по програмата.", пише "Гласове".
На 4 април, 2015 г. обаче министърът на туризма Николина Ангелкова в интервю, публикувано и на страницата на министерството казва: "За периода 2012 - 2014 г. осъществихме оценка за ефективността на националния туристически маркетинг като продължение на реализираните през 2011 г. анализи по проект „Маркетингови проучвания, анализи и методики и оценка на ефективността на националния маркетинг, изготвяне и актуализиране на стратегии". Той е финансиран по ОП „Регионално развитие 2007 - 2013". В обхвата на оценката се включват рекламни и комуникационни дейности на вътрешния и важни външни пазари (Великобритания, Германия, Полша, Румъния, Русия, Украйна, Франция и Швеция). Проучванията обхванаха браншови организации, туроператори, медии, потребители. Общо 6300 интервюирани лица за всички пазари.
...В годишната програма за реклама за 2014 г. бяха отразени интегрирани комуникационни кампании, които стартираха в началото на годината на 6 целеви пазара - Германия, Русия, Румъния, Полша, Украйна и Швеция. Те се финансират по проект по ОПРР. За стартирането им са използвани маркетинговите проучвания на 10 генериращи пазара, стратегията за бранд на „Дестинация България", анализи на родния пазар и на възприемане на дестинацията, също така е взета под внимание стратегията за брандинг на регионите, анализи от оценка на ефективността на предишните кампании. По този начин чрез единна концепция на визиите и посланията, но адаптирани за всеки един от тези пазари, се осъществиха рекламните кампании, които протекоха на две вълни до края на декември 2014 г. В рамките им беше реализирана не само стандартна телевизионна, печатна и външна реклама, но и мащабна интернет кампания, е-маркетинг и реклама в социалните мрежи. Бяха създадени микросайтове на съответните езици и бяха организирани посещения на блогъри от тези държави. Преди старта на кампаниите за всеки един пазар бяха проведени поредица срещи със заинтересовани страни, включително с чуждестранни туроператори, за да бъдат съгласувани посланието, визиите, медиите и планираните събития."
От всичко казано през април тази година по нищо не личи, че нещо с изпълнението на тези проекти не е наред, не върви по график и не се изпълнява така, че дори още през пролетта министърът да може да отчете ефективността на свършената работа.
От министерството на туризма не уточняват какво се е случило между 5 април, когато дейността тече гладко и 23 септември, когато всичко по тези две програми е необратимо прекратено.
От ведомството допълват, че от общо пет наследени проекта на стойност 20 млн. лв., само тези два са пропаднали напълно.