На фона на предстоящата визита на патриарха на БПЦ Даниил във Вселенската патриаршия, където той ще съслужи с Вселенския патриарх Вартоломей, архимандрит Никанор отправи поредица от въпроси в профила си във Фейсбук.
Те са свързани с писмо на група миряни, заклеймяващи съслужението на български сановници с представители на Православната църква на Украйна - призната за автокефална с томос, връчен от Вселенския патриарх. Въпреки полученото институционално признание, авторите на писмото твърдят, че ПЦУ е "непризната за канонична", което всъщност е позиция на руската църква, а не на православния свят.
Текстът на писмото:
"Отворено писмо до Светия Синод на БПЦ
Ваше Светейшество,
Ваши Високопреосвещенства,
измина година и половина от недопустимото съслужение в Истанбул на трима наши митрополити и двама епископи с представители на непризнатата за канонична ПЦУ: Пловдивски митрополит Николай, Старозагорски митрополит Киприян, Доростолски митрополит Яков, Велички епископ Сионий и Смолянски епископ Висарион.
Това тяхно деяние – далеч от висотата на сана и отговорността, която той им налага, бе посрещнато от Божия народ в България с изключително силно смущение, болка и разочарование.
Оттогава православните християни очакваме някакво обяснение за тази необяснима за нас постъпка, очакваме покаянието на отстъпилите от Светите Канони, на отстъпилите от истината петима наши духовници.
Такова обаче няма.
Напротив - има мълчание, „замитане” на проблема, демонстрация на сила и власт, неподобаващи на християнски архиереи, които би трябвало да са наясно, че властта им е дадена от Бога като на водачи, а не като на самовластници.
Няма и дори загатнато разследване от страна на Светия Синод за това предателство.
Питаме се: това ли е нашата древнопросияла Българска Църква, която е устояла на страшни опити да бъде погълната, а сега сама се предава в мирно време?
Какво се е променило вътре в самата нея, че сама се отказва от истината, която е защитавала упорито през вековете с цената на саможертвата на многобройни мъченици и изповедници?
Печалното съслужение обаче не е без последствия и вие трябва да знаете това. То внесе поредното разделение сред православните християни.
Много вярващи от Пловдивска епархия например не се примириха с постъпката на своя владика и престанаха да се черкуват в епархията си!
Сред вярващи и духовници има също разделение, изострени спорове, развалени и дори прекъснати взаимоотношения.
Това ли целяха нашите петима духовници там в Истанбул?
Няма ли накрая да си дадат сметка каква дълбока рана нанесоха и продължават да нанасят на собствената си Църква с безотговорното си поведение и игнорирането на истината, както и на религиозните чувства на Божия народ?
И няма ли Божият народ да дочака поне едно обяснение, ако не покаяние, от престъпилите свещените православни канони?
С оглед на това, както и на скорошните безобразни икуменически и разколнически събрания на Цариградския патриарх Вартоломей, сега ние с тревога очакваме бъдещото съслужение на Светейшия и дълбоко почитан от нас патриарх Даниил в Истанбул на 26 декември.
Освен съмолитстването с папата и разнообразните икуменически събрания и срещи от последните месеци в Швеция, Истанбул и пр., виждаме амбицията на Вартоломей ПЦУ да бъде призната.
Затова всяко съслужение с него се превръща в ясен знак на чия страна ще застане дадена поместна църква: на страната на истината или на лъжата.
Заявяваме категорично: даваме пълната си подкрепа на онези наши духовници, които няма да се уплашат, няма да приемат съслужение с разколнически организации и ще застанат твърдо пред Божия народ, за да го водят съгласно свещените светоотечески канони, извоювани с изповедничеството и мъченичеството на мнозина.
Няма да приемем отстъпничество от свещените православни канони и настояваме да бъде потърсена отговорност от тези наши архиереи, които ги потъпкват!
Настоятелно, със синовна почит призоваваме по никакъв начин на богослужение да не бъде поменавана ПЦУ!
В противен случай разделението, раздорите между православните християни ще продължават да растат и ще кулминират в неизвестно какви последици. Нашите съвременници жадуват за добрия пример, жадуват да видят кротост, любов и смирение, а не по светски гламурен блясък от лъскави одежди и коли, демонстрация на власт и пари.
И накрая – за все по-честата употреба на думата „икономия” - евфемизъм, който удобно прикрива реално случващото се отстъпление.
Наслушахме се на това обяснение като оправдание за всяко случващо се безобразие!
Такава дума никога не е имало преди в историята на Църквата Христова!
Тази дума символизира отстъплението на 21 век!
Никога преди това не е било това - така лукаво да се оправдава всяко нечестие, всяка ерес, всеки разкол!
Забравили сме думите на Сладчайшия Спасител: ”Но думата ви да бъде: да, да; или не, не; а каквото е повече от това, то е от лукавия”(Матей 5:37). Следователно не можем „по икономия” да съслужим с разколници, не бива „по икономия” да мълчим за неправдите и нечестието.
И сега, и занапред ще казваме истината!
Бог да пази България и патриарх Даниил от коварните мрежи на фанариотската клика!
За всички врагове на Православието, вълци в овчи кожи - анатема!"
В ТОЗИ ТЕКСТ ФИГУРИРАТ СЛЕДНИТЕ ЛЮБОПИТНИ МОМЕНТИ, отбелязва архимандрит Никанор:
● Кой определя, че съслужилите с ПЦУ български архиереи са извършили "недопустимо каноническо нарушение"? Чия е властта да отсъди - на анонимни миряни, или на Св.Синод на БПЦ-БП? Ако е второто - което е очевидно за всички, кога българските архиереи дадоха такава оценка на това съслужение?
● Как и по отношение на кого съслужението на български архиереи от БПЦ-БП с украински архиереи от ПЦУ може да бъде определено като "предателство"? Излишно е да напомням, че догматиката и вероучението на БПЦ-БП и ПЦУ напълно съвпадат!
● Кои са тези "страшни опити" БПЦ да бъде "погълната", на които тя е "устояла"? Моля тук и историците от приятелската ми листа да помогнат.
● От коя истина, "защитавана през вековете от многобройни мъченици и изповедници", БПЦ се е отказала? От Единосъщието на Трите Лица в Св.Троица? От човешкото естество на Спасителя, съединено с Божеството в Неговата Ипостас? От почитанието на светите икони? От паламизма? От какво, драги, се е отказала БПЦ?
● Разделенията и споровете, за които се говори в текста, от поведението на архиерея (в случая - Пловдивският митрополит Николай) ли са предизвикани, или от козето непослушание и скандално поведение на самозвани миряни и невежи свещеници? Някой друг архиерей на Българската православна църква упрекнал ли е някога публично митрополит Николай за съслужението с ПЦУ? Някой виден богослов да го е сторил? Откога, прочее, преоблечените в овчи кожи кози станаха пастири на архипастирите?
● "Божият народ", чиито религиозни чувства са засегнати, няма ли си лице и име? Помня, че през лятото срещу мен същият "божи" народ организира подписка, подкрепена от няколкостотин души, може би около четиристотин и нещо - при положение, че паството на Българската православна църква се състои от четири милиона и половина заявили се вярващи, които я издържат финансово. Кои сте вие, бе, дами и господа "Божий народ", че да си позволявате такива претенции спрямо онези, на които Бог е поверил да ви ръководят духовно?
● Кога Св.Синод на БПЦ-БП, комуто единствено принадлежи върховната учителна власт в диоцеза на Църквата ни, е определил действията на Вселенския патриарх Вартоломей като "разколнически"и "безобразни"? Кои сте вие и с какъв авторитет си позволявате да съдите за неща, от които нито разбирате, нито вам е дадено да решавате? Апостолът не предупреди ли "да не стават мнозина учители"? Чрез вас ли, протестанти недни, говори Св.Дух, или чрез събора ( = Синода) на богопоставените архиереи, облечени с власт свише в тайнството на хиротонията?
● Кои сте вие, та да приемате, или да не приемате каквото и да било в Господнята Църква? Парасинагога ли ще направите? Или ще се върнете в старостилния си разкол, който всъщност е чуждо на Източното Провославие вероизповедание?
● На богослужението в Цариград не бългрския патриарх Даниил, а първенствуващият Вселенски патриарх Вартоломей ще поменава предстоятелите на поместните православни църкви - така че, него молете да не го прави!
● "В противен случай" с какво заплашвате? С разкол?! Та вие и сега сте в действителен разкол, но поради любовта, кротостта и смирението на Св.Синод, чиито членове не сте пропуснали да обвините в привързаност към богатствата, светската слава, властта и лукса, не сте отлъчени от църковно общение. Ценете това и не злоупотребявайте с търпението на синодалните архиереи!
● Думата "икономия", която според вас "никога не е съществувала в историята на църквата", е основата, върху която е изградена същата тази Църква. Защото по икономия (а не по акривия) се въплъти Словото, по икономия (а не по акривия) Христос възлезе на Кръста, по икономия (а не по акривия) се дава на вярващите да се причастяват с Тялото и Кръвта Му за опрощаване на греховете и за живот вечен и пр. Църквата винаги е възпявала Божествената икономия (“δόξα τῇ οἰκονομίᾳ σου” пеем в неделя на 1 гл.), и не мога да си спомня някъде в богослужението да сме славили Божията строгост!
● Коя е "фанариотската клика"? - избройте я поименно, като си покажете лицата!
● Кои сте вие, че да раздавате анатеми (приоритет отново на Църковния Събор, не на самозвани анонимни миряни) над въображаеми "врагове на православието" - отново неизвестно от кого, но със сигурност не и от тези, които имат авторитета да го направят, нарочени за такива?
ЗАКЛЮЧЕНИЕТО на архимандрит Никанор:
Горният текст на "отвореното писмо", който анализирахме, е рожба на манталитет и съзнание, дълбоко чужди на православния християнски етос и на автентичното православно църковно съзнание. Св.ап. Павел наставлява, че в Божията църква всичко трябва да става "с приличие и ред", а св.ап. Иаков предупреждава "да не стават мнозина учители, за да не приемат по-тежко осъждане". В Христовата Църква царят хармония и ред, а не своеволие и безпорядък.
В делата на вярата и учението, както и по каноническите въпроси, висшият авторитет принадлежи на Църковните събори, които имат последната дума. Последният голям църковен събор се проведе на о.Крит през 2016г. Отделно от него, във всяка поместна църква функционира постоянно действащ събор от епископи, наречен Синод.
Никога и никъде, от никой Църковен събор или Поместен Синод, не е формулирана и осъждана ерес, наречена "икуменизъм".
Никога Св.Синод на БПЦ-БП, който държи духовната власт над нашата територия, и който отговаря само пред Вселенския или Всеправославния събор, не е определял патриарх Вартоломей за "разколник", "еретик", или "вършещ безобразия". Никога!
Напротив даже - съвсем неотдавна го награди с най-високото църковно отличие за заслугите му към БПЦ-БП.
Съответно, никой свещеник или още повече мирянин, няма право да клевети по този начин патриарх Вартоломей, защото подлежи на канонично наказание! Видяхте съвсем наскоро какво се случи с бившия Пафоски митрополит Тихик от Кипърската църква.
Написалите, разпространяващите и подкрепящите горното "отворено писмо" провокират спорове, раздори и разделения сред паството на БПЦ-БП и съвсем открито заплашват с разкол, с което на първо място си навличат Божия гняв!
Иронично, много от тях ме упрекват за това, че съм критикувал патриарх Даниил или изобщо архиереите по разни въпроси.
Да - критикувал съм ги по теми, касаещи текущото църковно управление. Но никога, подобно на моите обвинители, не съм дръзнал да оспорвам властта и решенията на църковното свещеноначалие по темите, които са изцяло от неговата компетенция - а именно, въпросите на вярата, догматиката и приложението на св.канони!
Там, където трябва да се говори, аз говоря!
Там, където трябва да се мълчи, аз мълча!
Призовавам всички несъгласни с мен да се опомнят и да започнат да проявяват истинско послушание към българския патриарх Даниил и към Св.Синод на Българската църква, като незабавно преустановят клеветническата си кампания срещу свещеноначалието по повод на предстоящото мирно посещение на патриарха и синодални архиереи във Фенер!
Бог да ви просветли и да ви вразуми!


Коментари (0)