Ние малко закъсняхме с мерките за ограничаване на въглеродните емисии. Полша получи дерогация преди нас. Цената, която ще трябва да платим, само заради въглеродните емисии на ТЕЦ "Марица-изток" 2 са 360 милиона лева. За тази година почти един милиард лева ще трябва да заплатим за вредни емисии общо, а това е стойността на една нова магистрала. Това коментира в ефира на предаването „Още от деня“ на БНТ енергийният експерт Атанас Тасев.
По думите му, ние ще бъдем принудени да намалим вредните си емисии по чисто икономически причини. Затова трябва да вземем спешни мерки и да решим проблема с Мариците“, подчерта той.
Енергийният експерт Христо Казанджиев посочи, че за първи път правителствен фактор обявява, че Мини "Марица-изток" е под риск. Той добави, че ако нещата станата критични, ще предприемем необходимия диалог с миньорите, които могат да останат без работа. Тази дискусия, обаче трябвало да започне много отдавна.
„Сега е нужно да се изготви ясна програма, как ще протече процесът по консервиране на тези мощности“, каза Казанджиев. Той уточни, че България е една от последните страни, които не са се отказали от подобни замърсяващи източници на енергия.
„Този разговор едва сега започва“, посочи Тасев. „Трябва да го поставим в европейски контекст. Може да преминем на газ или на други източници на топлоенергия. На площадката може да се развият фотоволтаични мощности. Време е да се намеси и президентската институция. При решаването на важните въпроси, институциите трябва да се консолидират“, смята енергийният експерт.
Според Казанджиев има достатъчно добре подготвени кадри в България, които да дават решение на проблема. „Правителството трябва да изгради една консолидирана стратегия по проблема. Споровете на партийно ниво вредят на енергетиката ни“, категоричен бе той. „Трябва да се премине на следващ етап на развитието на ТЕЦ Марица Изток 2“, убеден е Казанджиев.
„Политиката на ЕС е за ограничаване на вредните въглеродни емисии. Аз смятам, че завишаването на въглеродните емисии се дължи на климатичните проблеми, но това е друг въпрос. Нещата са много тежки. Ще бъдат засегнати съдбите на хиляди хора. Тежко е, но ако искаме да вървим напред, трябва да сме в крак с времето“, посочи Христо Казанджиев.
„Правителството прави всичко възможно в тази насока“, убеден е Тасев. „Този проблем е поставен на дневен ред, но трябва да започне бързо да се решава“.
По повод решението на КЗК за проучването на купувача на ЧЕЗ и удължаването на сроковете за това, Атанас Тасев каза: „Ако така продължаваме, ще станем за резил. По отношение на новия кандидат трябва да се действа така, след като сделката бъде приключена. „Еврохолд“ в момента рискуват много, затова намеренията им изглеждат сериозни“, каза още експертът.
Атанас Тасев и Христо Казанджиев
За първи път правителствен фактор обявява, че мини "Марица-изток" е под риск, заяви Христо Казанджиев
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг