Атлантическият съвет на България излезе със своя позиция по газовия проект "Турски поток", наричан още "Балкански поток". В нея те изтъкват не за първи път, че това е геополитически проект на Кремъл и че е стратегическа грешка на България, ако правителството съдейства за неговата реализация. Припомняме, че именно този проект бе атакуван от американските ни партньори, изтъквайки, че той е неприемлив и неполезен за страната ни, доколкото тя ще продължи да бъде енергийно зависима от Русия. Нещо повече - бе намекнато, че може да бъдат наложени санкции на фирми и компании, ангажирани в реализацията на проекта.
Вижте пълния текст на позицията на атлантиците:
"В свои официални позиции Атлантическият съвет на България /АСБ/ многократно е заявявал, че газовият проект "Турски поток", наричан още "Балкански поток" в България, няма да се реализира по плана и сметките на Москва.
АСБ винаги е подчертавал, че този газопровод е геополитически проект на Кремъл и че е стратегическа грешка българското правителство да съдейства за неговото реализиране. На организираните от АСБ дискусионни форуми енергийните експерти в България са доказвали не веднъж неговата икономическа неефективност, както и невъзможността в следващите 20 години да се възстановят вложените в него над 3 милиарда лева държавни средства.
С нашите позиции и препоръки бяха запознати държавните институции на Р България, правителствата на съюзните държави на България в НАТО и ЕС, както и българската общественост, чрез националните медии.
Въпреки многобройните ни призиви този проект да не се изпълнява при условията, поискани от Москва, българското правителство започна реализацията му през 2019 г. и днес вече е към края на завършването му.
За АСБ винаги е било ясно, че това "разширение на газопреносната мрежа на България" на практика е продължение на "Турски поток" през България, замаскиран като български газов проект.
АСБ отдавна предупреди, че „Турски поток“ е преди всичко руски геополитически енергиен проект със стратегически важно значение за Русия, както и рисков за сигурността на Украйна и страните от Черноморския район. Това означава, че неговата реализация би могла да се осъществи само, ако Европейският съюз и САЩ се съгласят още десетилетия напред да продължи руската газова зависимост на Югоизточна Европа.
Още през 2019 г. след приемането на редица закони в САЩ по отношение на "Северен поток-2" и "Турски поток" стана ясно, че Кремъл най-вероятно ще бъде спрян в реализацията на геостратегическата си газова експанзия в Европа.
Строителството на "Северен поток-2" реално бе спряно в края на миналата година след като базираната в Швейцария компания "Олсийз" (Allseas), специализирана в полагането на газопроводи в морски води преустанови работата на своя кораб в Балтийско море. Компанията прецени, че загубата, която ще понесе от санкциите на САЩ ще бъде много голяма и реши, че не бива да рискува. Вече близо година "Газпром" не може да завърши този газопровод и търпи огромни загуби. Засега в никоя държава по света няма друг подобен кораб с необходимите технически възможности, който да може да положи тръбите в оставащите по-малко от 200 морски мили до германския бряг.
По този начин строителството на "Северен поток -2" бе блокирано.
По същият начин очакваме да се развие ситуацията около "Турски поток" след като САЩ заявиха, че за тях няма значение как в България се нарича той. Дали "Балкански поток", "Газов хъб "Балкан" или "разширение на газопреносната мрежа на България", за САЩ е все едно. За Вашингтон това е "Турски поток", преминаващ през България.
Наскоро посетилият София помощник-държавен секретар на САЩ по енергийните въпроси Франсис Фанън дипломатично предупреди, че е възможно в скоро време да бъдат наложени санкции за фирмите, строители на газопровода, както и на доставчиците на оборудването за него.
Вече има яснота и краен срок до 20 ноември застрашените от санкции фирми да предприемат действия, с които да избегнат опасността от тежки финансови загуби, вкл. блокиране на банковите им авоари в американски банки.
Под особен риск е главният изпълнител на проекта - саудитският консорциум "Аркад". "Аркад" е основният строител на тръбопроводите на една от най-големите световни нефтени компании, саудитската "Арамко", и евентуални санкции върху нея биха ѝ донесли огромни загуби. Въпреки, че в България „Аркад“ работи предимно с руски строителни компании като подизпълнители, то те са зависими от основния изпълнител на проекта - "Аркад" и ако саудитския консорциум спре работа, то и руските подизпълнители ще спрат.
Наскоро енергийният министър г-жа Теменужка Петкова заяви, че линейната част на газопровода ще бъде завършена до края на годината. Но не каза дали по него към Сърбия ще потече газ от 1.01.2021 г. Явно Москва бърза, защото се надява, че ще може да ползва 90 % от капацитета му.
Но това може и да не стане, ако Брюксел и Вашингтон вземат контрамерки.
В редица свои документи и позиции Европейската комисия не веднъж е заявявала, че е недопустимо, която и да е фирма - енергиен доставчик да бъде поставена в монополно положение и да ангажира повече от 50% от капацитета на газопровод, преминаващ през територията на страните от Европейския съюз.
Европейската комисия има достатъчно инструменти, с които може да принуди България да предоговори заявеният от "Газпром" капацитет в размер на 90 % на входящата точка на българо-турската граница. Ако "Газпром експорт" иска да транзитира руски газ към Сърбия и Унгария следва да се съгласи, че това няма да бъде в количествата, които планира да транзитира през нашата територия поради факта, че България като страна член на Европейския съюз не може да нарушава общите правила на съюза. Нищо, че министърът на енергетиката твърди, че проектът отговарял на всички европейски директиви. Това са думи, които звучат по-скоро като оправдание пред Москва. Защото през 2018 г. Путин беше поискал от премиера Борисов "железобетонни" гаранции, че проектът няма да бъде спрян от ЕК.
Брюксел засега мълчи.
Но САЩ пък са в активна позиция и заплашиха със санкции.
Най-заплашена от евентуалните санкции е американска компания "Solar Turbines Incorporated", базирана в Сан Диего, Калифорния. Тя е изцяло собственост на американската компания Caterpillar Inc. и произвежда най-използваните в света промишлени газови турбини за компресорните станции, тласкащи природния газ по газопроводите.
По трасето на газопровода "Турски поток" през България в момента се изграждат две нови компресорни станции - "Нова Провадия" и "Расово". В едната трябва да бъдат монтирани четири, а на другата - три американски компресорни турбини.
Големият въпрос е: Ще бъдат ли доставени турбините, както и ако някои вече са доставени, ще бъдат ли монтирани и пуснати в експлоатация до края на 2020 г., както желае и очаква Кремъл.
Нашето предположение е, че американските турбини няма скоро да заработят в българския участък на „Турски поток“.
Тръбите на газопровода може да са положени в земята, но без компресорите по тях не може да преминава газ с нужното налягане. Очакваме в следващите дни или седмици американската компания "Solar Turbines Incorporated" да преустанови работата си по този проект.
Ако Русия успя успешно да положи на българска територия произведените в руски заводи тръби и чрез включването на свои строители и монтажници се опитваше да си гарантира завършването на проекта в срок, то сега няма да може да инсталира свои руски газови турбини за компресорните станции. Защото никъде по света не се произвеждат газови турбини с техническите параметри на американските, специално планирани за българския участък.
Ето по този начин очакваме да бъде блокиран проектът "Турски поток" през България. Формално България ще е изпълнила поетият ангажимент пред Кремъл да се завърши "линейната част" на "разширението на газопреносната мрежа" на страната. Но тя няма да може да се използва от "Газпром", докато не заработят компресорите по газопровода.
Тъй като проектът е геополитически, а не национален, завършването му няма да зависи от волята на нашата страна. Ако това беше български проект, то нямаше необходимост премиерът Борисов често да информира руския президент Путин докъде е стигнало строителството.
Затова, най-вероятно, се провеждат или предстои да се проведат преговори на дипломатическо ниво между САЩ, Европейския съюз и Русия, за да се достигне до взаимно приемлив компромис.
Очакваме проектът да бъде приключен, най-рано след като бъде завършена умишлено забавената с повече от 10 години интерконекторна връзка между България и Гърция, и най-късно, когато заработи терминала в Александруполис за доставка на втечнен природен газ. В него България притежава 20 % от собствеността. Чак когато бъде завършена диверсификацията на доставките на газ за България и тя се освободи от енергийната газова зависимост от Русия, е възможно да бъде окончателно завършен и пуснат в експлоатация т. нар. "Балкански поток" или газов хъб „Балкан“.
Само тогава този газопровод няма да се нарича "Турски поток", защото по него ще тече освен руски газ, но и азерски, катарски, етипетски, кипърски, алжирски, американски и газ от още възможни доставчици. Тогава никой от транзитьорите няма да заема повече от 50% от капацитета му, като само по този начин може да се гарантира конкурентност и енергийна независимост, както на България, така и на Европа.
Очакваме решението, както на саудитската компания "Аркад", така и на американската компания "Solar Turbines Incorporated".
Предвид всичко казано и направено до сега за блокирането на газопровода „Северен поток-2“, няма логика проектът "Турски поток" през България във вида, в който го иска Кремъл, да се осъществи.
Освен ако Вашингтон и Брюксел са се договорили вече с Москва.
Но тогава възниква въпросът за двойните стандарти, за политическия морал на съвременните политици и за разминаването между думите и делата им. Предстои скоро и този въпрос да се изясни. И всички да си направят съответните изводи.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг