Българите изпреварват руските граждани по брой запитвания и осъществени продажби на ваканционни имоти през изминалия сезон. Това показва годишният доклад на Green Life Development & Resorts, цитиран от "Дневник". Данните на компанията сочат, че в Созопол делът на българските купувачи е най-голям – 37%. На второ място с 28% са руските граждани. Следващите два пазара с еднакъв дял по 12% са съответно Германия и Израел.
Според анализа на компанията българските купувачи затвърждават позициите си заради благоприятната икономическа обстановка и стабилното развитие на пазара на морски имоти през последните години.
Кои са българските купувачи
Сред купувачите на ваканционни имоти се обособява нов тип клиенти, посочват от компанията. Това са хора, които търсят отделни вили в затворен комплекс. Профилът им е сходен - семейства с деца, които разполагат с по-високи доходи. Поддържат висок стандарт на живот и искат да го пренесат и в морския си дом. Много често основното им жилище е къща. Затова предпочитат да бъдат отделени и държат на собственото пространство около имота.
Сънародниците, живеещи в чужбина, заемат съществен дял от българските купувачи. Те разполагат с по-малки бюджети, като голяма част от тях купуват с цел съхранение на спестените средства и избират недвижимите имоти като най-сигурен вариант. Този тип клиенти се насочват към Поморие, където изборът позволява по-бюджетни решения.
Типове сделки
Септември е бил най-силният месец по брой проведени огледи и сключени сделки, отчита компанията. Купилите тогава са туристи, почивали в комплекса през лятото, които вече са обмислили добре покупката и са взели решение. В края на сезона се връщат като купувачи, готови са сключване на сделка. Техните бюджети са по-големи от тези на купувачите от юни.
В сила е тенденцията, наблюдавана и изминалата година, все повече клиенти да използват външно финансиране за покупките си. Особено валидно е това при купувачите, търсещи класически ваканционни имоти – в затворен комплекс, с осигурени удобства и допълнителни услуги. Именно затова близо 20% от продажбите в Созопол са осъществени с помощта на банков кредит.
Кои са чуждите купувачи
В Поморие руснаците заемат първо място по реализирани продажби с дял от 22.5%. Следващите две групи с еднакви проценти - 20%, са от Украйна и България, следвани от клиентите от Германия - 17.5%, и Израел - 10%.
Според експертите на компанията диверсификацията на клиентите по държави се засилва. Увеличават се покупките от граждани от Германия и Израел и в Созопол, и в Поморие. Извън основните типове купувачи на пазара присъстват граждани от Великобритания, Белгия, Унгария, Латвия, Полша, САЩ, Естония. Единични сделки има и с клиенти от Молдова, Испания, Казахстан.
Инвестиционна активност
Пазарът на ваканционни имоти реализира сходен обем продажби спрямо предходната година при стабилни цени, показват данните на компанията. В резултат от високата активност на купувачите и ръста на запитванията е възможно успешното реализирането на нови фази и проекти.
Още от Туризъм
Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025
Тя се оглавява от италианския Тулуза
Гръцките моряци удължиха стачката си
Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа
България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи