Виртуозната цигуларка Албена Данаилова е първата жена-концертмайстор на новогодишния концерт на Виенската филхармония, който се излъчва директно в цял свят.
"В една от последните вечери във Виенската държавна опера силният и мелодичен тон на цигуларката Албена Данаилова засенчи мелодиите на героя Родолфо в характерната ария от "Бохеми" на Пучини. Между номерата тя небрежно общуваше с колегите си от оркестъра, преди да наклони лъка си и да насочи ансамбъла.
Беше просто още една обичайна вечер. С изключение на това, че 48-годишната г-жа Данаилова е първата жена концертмайстор в историята на Виенската филхармония", пише в своя статия вестник "Ню Йорк таймс", който обръща специално внимание на таланта на българката.
Директорът на Виенската филхармония Даниел Фрошауер изтъква способността ѝ да изразява емоции само в няколко ноти: "Нейното вибрато е много интензивно и е напълно подходящо за операта. Често кратките сола са най-трудни, защото човек разполага с много малко време, за да улови настроението." Фрошауер добавя, че Данаилова не почива на лаврите си. Той специално похвали качеството на нейния звук. "Това е основното нещо за един концертмайстор", казва той. "Всичко останало може да се научи."
Данаилова става първата жена концертмайстор на Виенската филхармония през 2011 г. - три години след като започва като изпълнител в оркестъра на Държавната опера. Данаилова поддържа натоварен график, включващ камерна музика и предстоящи концерти под диригентството на Кирил Петренко и Херберт Бломстед.
За първи път във Виенската филхармония свирят жени музиканти през 1997 г. и оттогава филхармонията редовно добавя жени към списъка си (цигуларката Лара Кустрих и кларинетистката Андреа Гьотш са най-новите наети). В момента 24 от 145 членове на оркестъра са жени. В академията на оркестъра жените заемат 8 от 13 места. Повечето оркестри в Европа и извън нея все още не са постигнали пълно равенство между половете, отбелязва "Ню Йорк таймс". Проучване сред 129 публично финансирани оркестъра, направено от Германския информационен музикален център през март 2021 г., показва, че само 21.9% от позициите на концертмайстори в Германия са заемани от жени и че жените изпълнители представляват общо под 40% от местата. В Съединените щати съотношението е по-високо - около 47%. Това показва доклад от тази година на Лигата на американските оркестри, който изследва периода от 2014 до 2023 г.
Албена Данаилова през 2023 г. имаше солов концерт в зала "България" с Варненската филхармония, когато изпълни творби от български композитори.
Българската виртуозна цигуларка започва обучението си по цигулка като дете в София, България, където има силна традиция за обучение на солисти, но по-малко инфраструктура за оркестров живот. "Научих много гъвкав, отворен начин на свирене в моята страна, така че чрез него да интегрирам различни стилове", казва Данаилова пред "Ню Йорк Таймс". "Но никога не съм свирила в оркестър, защото бях твърде млада, а България няма такава традиция като в Германия или Австрия."
Данаилова живее във Виена от 2008 г., като преди това свири в оркестъра на Баварската опера в Мюнхен и постепенно си проправя път от втора цигулка до първа цигулка, а след това и до концертмайстор. От 2008 г. е в щатния състав на Виенската филхармония, а от 2011 г. е един от четиримата постоянни концертмайстори, като този пост за първи път в историята на оркестъра се заема от жена./БГНЕС