Как малък остров в Балтийско море се оказа в центъра на аферата със саботажа срещу "Северен поток"

Полицията на Дания продължава да издирва яхта, от която се предполага, че е извършен саботажа срещу "Северен поток" през септември миналата година. Германското списание "Шпигел" твърди, че за наемането на яхтата бил използван подправен български паспорт.

Малък остров в Балтийско море се оказа в центъра на аферата.

Съзерцаване на морето - това беше развлечението на жителите на Кристансьо. До тази седмица. Малкото късче земя в Балтийско море може да се окаже развръзката на случая "Северен поток". Според медийни публикации, през септември шестима души пристигнали на малкия остров с яхта, от която бил извършен саботажа срещу тръбопроводите.

На 6 септември петима мъже и една жена пристигнали от Германия в Кристансьо, за да поставят на морското дъно експлозиви.

Според "Ню Йорк Таймс" зад саботажа стои проукраинска група. Властите в Киев категорично отрекоха да са замесени. Според германското правителство, умишлено може да са оставени подвеждащи улики.

Някога островът бил крепост на военноморските сили. Сега продължава да е под управлението на датското министерство на отбраната.

На Кристансьо живеят 98 души. Почти всички вече са разпитани за саботажа срещу Северен поток. Разследващите пристигнали на острова още в средата на януари.

"Предоставихме на полицията данни от пристанището. Има информация за плащанията на плавателните съдове, които са акостирали тук. Преглеждат се снимки и записи от видеокамерите от септември", каза Сорен Тийм Андерсен, административен управител на Кристансьо.

Според германската полиция наетата яхта е била дълга 15 метра. Разполагала е с 5 каюти за 11 души и платформа за гмуркане.

Ветроходната яхта "Андромеда", която според германското разследване може да е участвала в саботаж срещу "Северните потоци", не разполага със специален механизъм за потапяне под вода на голяма партида експлозиви, твърди обаче германският вестник Bild, цитиран в медиите.

Авторът се позовава на предишни публикации в медиите, според които на нападателите ще им трябват 500 кг експлозив, за да взривят тръбите.

"Три експлозии ще изискват най-малко 1500 кг експлозиви. На „Андромеда” няма кран, който да спусне такива обеми под водата", отбелязва вестникът.

Второто несъответствие, според автора, е в логистиката - едва ли е възможно да пренесете толкова експлозив през територията на Полша и Германия и да не бъдете забелязани.

Третият проблем е водолазното оборудване. Експертите се съмняват, че „Андромеда” е подходяща за транспортиране на такова оборудване. Някои експерти в Германия също са изключително скептични относно версията, според която саботажът е извършен с тази лодка.