Свърхзвуков самолет на водород съкращава до 4 часа полетите от Европа до Австралия

Водородната енергетика е обект на множество изследвания

Полетът през света от Европа до дестинация като Австралия отнема около 20 часа с обикновен пътнически самолет.

Стартираща швейцарска компания обаче иска да съкрати времето за пътуване до малко повече от четири часа - с хиперзвуков пътнически самолет, задвижван с водород.

Destinus тества своя прототип на самолет през последните няколко години, като в края на 2022 г. обяви успешни тестови полети на втория си прототип - Eiger.

Сега компанията обяви участието си в програма, ръководена от Министерството на науката на Испания, като част от плановете на испанското правителство за разработване на свръхзвукови полети, задвижвани с водород.

Агенцията, която контролира програмата на министерството, Centro para el Desarrollo Tecnológico e Industrial, избра проекта като стратегическа инициатива в рамките на своя Plan de Tecnologías Aeronáuticas (PTA).

Проектът е с обща текуща инвестиция от 12 милиона евро и в него участват компании и технологични центрове, както и испански университети.

"Радваме се, че ни бяха отпуснати тези безвъзмездни средства, особено защото те са ясен знак, че Destinus е в унисон със стратегическите линии на Испания и Европа за развитие на водородните полети", заяви Давиде Бонети, вицепрезидент по бизнес развитие и продукти на Destinus.

"За дълбокотехнологични компании като нас достъпът до тези фондове на ЕС за възстановяване е от съществено значение за провеждане на авангардни проучвания и ускоряване на иновациите, необходими за постигане на конкурентоспособност в световен мащаб. С тези безвъзмездни средства решенията на водородна основа за аеронавигационна мобилност ще бъдат една стъпка по-близо до превръщането им в реалност".

От Франкфурт до Сидни за 4 часа и 15 минути

Водородната енергетика е обект на множество изследвания и разработки, като привържениците ѝ изтъкват нейните екологични качества, тъй като основните странични продукти от изгарянето на водорода са топлина и вода.

Количеството генерирана топлина представлява предизвикателство при проектирането. Изследователи от университета RMIT в Мелбърн наскоро разработиха 3D принтирани катализатори, които според тях могат да захранват хиперзвуковия полет и да действат като охлаждащ агент за борба с екстремната топлина, генерирана при полет на самолети със скорост пет пъти по-висока от скоростта на звука, което е около 6100 км/ч.

При тези скорости бъдещите търговски авиокомпании ще могат да летят между Лондон и Ню Йорк за около 90 минути.

Швейцарската компания Destinus твърди, че благодарение на неговата технология полетът от Франкфурт до Сидни ще трае само 4 часа и 15 минути, а не 20 часа, докато полетът от Франкфурт до Шанхай ще отнема 2 часа и 45 минути, което е с осем часа по-кратко, отколкото отнема това пътуване в момента.

През юни 2022 г. Destinus си партнира с испанския производител на двигатели ITP Aero, за да разработи съоръжение за изпитване на водородни двигатели. Безвъзмездната помощ от испанското правителство ще финансира изграждането на изпитателен център близо до Мадрид, където ще бъдат изпробвани водородните двигатели с въздушно дишане.

Втори проект за безвъзмездни средства в размер на 15 млн. евро ще финансира изследвания на аспекти на задвижването с течен водород.

Проектът е част от стремежа на Испания да заеме водеща позиция в разработването и производството на мобилност на базата на водород в редица сектори. /БГНЕС