24 Ноември, 2024

Борислав Сандов: Спекулират с финансовата щета за АМ "Струма", в този програмен период пари вече няма

Борислав Сандов: Спекулират с финансовата щета за АМ "Струма", в този програмен период пари вече няма

Борислав Сандов, снимка: БГНЕС

АПИ така и не започнаха да изграждат алтернативите и да направят идейните трасета

"Спекулативно е твърдението за загуба на средства или финансова щета за сметка на България". Това каза пред БНР досегашният министър на околната среда и водите и вицепремиер по климатичните политики Борислав Сандов. Той коментира темата във връзка с появилите се предположения, че заради акт от последните дни на стария кабинет може да се възпрепятства доизграждането на АМ "Струма" през Кресненското дефиле.

Според него писмо на Европейската комисия от 27юли ясно е показало, че неговата теза е правилната в спора му с бившия министър на регионалното развитие Гроздан Караджов.

"Че трябва да се направят равностойни алтернативи на трасетата и че за да може да се довърши тази магистрала с европейско финансиране, означава да се изпълни европейското законодателство, да се оценят всички алтернативи и да няма нарушение на екологичното законодателство."

Борислав Сандов аргументира това, че е чакал писмото от ЕК, за да издаде съответните актове "в 12 без 5", така: "За да имам гаранция, че това не е някакво лично мое въжделение или твърдение. Щеше да бъде представено, че е моя лична оценка по въпроса." Пари за АМ "Струма" в този програмен период вече няма, подчерта Сандов и допълни, че те са били насочени към магистрала "Европа", която свързва София с Калотина.

"Пари, които ще се загубят, няма. На практика биха се загубили само ако не се изпълнява екологичното законодателство на ЕС и на България."

Гроздан Караджов настоявал да се изпълни решение по ОВОС от 2017 г., за което самата ЕК има много негативно мнение, уточни Борислав Сандов.

"Решението, което се опитваха да прокарат МРРБ, беше да предположим предварително къде да минава трасето на АМ "Струма", което е в несъответствие с предписанията на Европейската комисия и в несъответствие с решение на предишния служебен кабинет."

"Загубеното време е от декември досега. Така и не започнаха АПИ да изграждат алтернативите, да направят идейните трасета и да възложат създаването на оценка на алтернативите", изтъкна бившият екоминистър в предаването "Преди всички". Той е категоричен, че за да имаме всички алтернативи, АПИ трябва да възложи оценка за останалите алтернативи.

Сандов каза, че "ако е тунел, много лесно и бързо би могло да се направи ОВОС, защото с тунела няма какво да увредим, около шест месеца".

Борислав Сандов увери, че не се е поддал на натиск, за да вземе определено решение. "Над 20 години се опитвам да спася Кресненското дефиле. С и без тази заповед, ще го спася."

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас