27 Ноември, 2024

Четири варианта за древното селище „Скаптопара“ и магистрала "Струма"

Четири варианта за древното селище „Скаптопара“ и магистрала "Струма"

Най-негативният е оставяне на находките на местата и заобикаляне на магистралата

На общо събрание или с местен референдум благоевградчани ще кажат каква искат да е съдбата на разкопките по трасето на АМ „Струма“ край Покровник. Решението ще бъде взето утре на извънредно заседание на Общинския съвет.

Четири варианта бяха предложени на обществената дискусия снощи, която продължи няколко часа. Не беше постигнато сближаване на позициите между инициативния комитет, който настоява откритото при разкопките да остане на място, а магистралата да ги заобиколи, и обединилите се около предложение за пренасянето им в западната част на терена, където трябва да продължи същинското разкриване на римското селище „Скаптопара“.

Дискусията беше по инициатива на кмета на Благоевград, а целта – да се чуе мнението на възможно повече хора.

„Трябва да намерим разумното, балансирано решение, така че и историята да бъде запазена, но и да продължим строителството на АМ „Струма“, защото бъдещето също е много важно“, заяви Камбуров.

Четири проекта за решение са предложени до момента, каза кметът Атанас Камбитов, като най-негативният е археологическите находки да останат на място, а строителството на магистралата да спре. Това е Вариант 2 – оставяне на находките на местата, на които са открити, и заобикаляме. Аз няма да коментирам финансовия ресурс. Това, което беше казано като анализ от изпълнителния директор на АПИ, ще струва 43 млн., но това  е решение, което трябва да се вземе на правителствено ниво. По-важното за мен е, че този вариант ще доведе до забавяне на строителството. Четвъртият вариант, който беше предложен от министрите и премиера, е разкопаване на останалите около 90 дка. Осигуряването на достатъчно финанси така че да се открият останалите декари до предполагаемите граници на древното селище и тези находки, които са на място, на терен, да бъдат прехвърлени или преместени“.

Инициативният комитет, който настоява за корекция на магистралното трасе, изнесе данни от алтернативно проучване за оскъпяването и времето на забавяне на строителството. 

„Това, което ние направихме като изчисления, можем да кажем, че се получава 4,437 млн. лв. включени суми за отчуждаване, проектиране, изграждане на магистралата, което много се отдалечава от тези 45 млн. Относно времето – ще се поберат в рамките на година и половина. Това по никакъв начин няма да възпрепятства строителството на магистралата“, смята Лазар Андреев, представител на инициативния комитет за запазване на археологическите разкопки край село Покровник.

От Търговско-промишлената плата и строителния бранш в Благоевград са категорични, че изграждането на магистралата не бива да бъде компрометирано и не е в конфликт с откритите културни ценности.

Ръководителят на разкопките доц. Здравко Димитров заяви: „Основната част от обекта, над 70%, се развива по склоновете на запад. Има голяма вероятност това да е същинска „Скаптопара“, но това още не е доказано. В края на разкопките аз трябва да покажа доклад, в който да предложа на експертната комисия, която решава съдбата му, кой от подобекти има експозиционна стойност и може да бъде съхранен дали на място, дали отстрани – това са гробниците, римската баня, която се намира на самата граница на сервитута на магистралата и раннохристиянската църква, която е в източния хребет“.

Благоевград се оказва единственият град, през който е преминало трасе за магистрала, открити са разкопки и гражданите са поели инициатива за съхраняването им, казаха още от комитета. В момента има инициативна група за запазване на обекта, но ако има решение срещу това, то тогава вече ще се организира протестираща група.

Сподели:
Боршош: Терзиев да спре протеста пред Народния театър

Боршош: Терзиев да спре протеста пред Народния театър

По думите му биячите от столичния мол са били  хванати за един ден, а задържани за боя и ескалацията на протеста пред театъра преди три седмици, все още няма

Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...

Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...

Как и защо се е наложило да се строи “Ребърково” - да кажат тези, които са го измислили, призовава народният представител от ГЕРБ

Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата

Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата

Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним