Дадоха на съд двамата машинисти, управлявали дерайлиралия влак край Хитрино, съобщиха от прокуратурата. Композицията се е движела със 78 км/ч вместо с допустимите - 40 км/час, сочи експертиза на разследването. Димитър Михнев и Радослав Петков ще отговарят за смъртта на 7 души и 14 пострадали. Разследването установило още, че железопътната инфраструктура е била в ред и не е имало никаква причина влакът да дерайлира поради техническа неизправност на 10 декември миналата година.
Според прокуратурата при наредено влизане в гара Хитрино на трети отклонителен коловоз локомотивният машинист Димитър Михнев не е изпълнил незабавно, точно и безусловно указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата управлявал влаковата композиция със скорост 78 км/ч. и не намалил скоростта до 40 км/ч.
Вторият локомотивен машинист Радослав Петков не предприел действия за незабавно спиране на влака, след като Михнев не показал с действия, че управлява безопасно влака. В резултат на допуснатите нарушения от двамата машинисти е последвало дерайлиране на влака и повреждане на вагон-цистерни от състава на композицията, изтичане на превозван газ пропилен и последвал взрив. Обвинението им е по непредпазливост.
Разследването е установило, че произшествието не е предизвикано от повреди в жп инфраструктура; не се дължи на повреди в осигурителната техника; не е предизвикано от техническа неизправност на подвижния състав; не се касае за техническа неизправност, свързана с превозвания товар - претоварване, респективно недостатъчно натоварване на вагоните цистерни. При дерайлирането е настъпил пробив в десетата цистерна от влака, натоварена с пропилен, изтекъл е газ, който се е смесил с въздуха и се взривил, при което разрушил сгради и последвал пожар.
Материалите по делото, което е от изключителна фактическа и правна сложност, са 40 тома, а обвинителният акт срещу двамата подсъдими - 75 страници. При разследването са били назначени и изготвени десетки експертизи - съдебномедицински, съдебнопсихиатрични, за установяване на средни и тежки телесни повреди, токсикологична, за алкохол и наркотични вещества, химическа, пожаротехническа, компютърна, на железопътния път, техниката и скоростта на движение на композицията, която е извлечена като информация от черните кутии на влака. В разследването са участвали 13 следователи от Националната следствена служба. Димитър Михнев е с парична гаранция от 10 000 лева, а Радослав Петков с подписка. Наложена им е забрана за напускане на страната. Предстои Окръжният съд в Шумен да насрочи разглеждането на делото.
Още от Закон и ред
Цветелина Пенева: Записите от видеонаблюдението в СИК не са обект на проверка от КС
Проверява се съответствието между бюлетините в чувалите и записаното в изборните книжа
Прокурорската колегия на ВСС допусна за изслушване Борислав Сарафов
Единодушно - с осем гласа
Европрокуратурата разследва българин за измама във връзка с проект в Африка
Проектът е на стойност 1,92 млн. евро