Къде ще построи Фолксваген новата си фабрика, която трябва да заработи през 2022 година? Една публикация на Дойче веле, в която беше цитиран Митко Василев, управител на Германо-българската търговско-промишлена камара, предизвика много дискусии и публикации - особено в Сърбия, една от страните, които се борят за голямата инвестиция. В отговор на неколкратните запитвания до централата на концерна, Дойче веле получи единствено официалното съобщение за медиите и кратката информация, че решение още не е взето.
От България до Турция - предимства и недостатъци
„Плановете на Фолксваген за фабрика в Югоизточна Европа наелектризираха не само медиите в потенциалните инвестиционни дестинации на Балканите“, пише днес австрийският „Ди Пресе“. Според вестника, решението на Управителния съвет на Фолксваген може да се очаква през май. Авторът на статията Томас Розер анализира предимствата и недостатъците на държавите, очакващи голямата инвестиция. Според него най-напред прави впечатление фактът, че за Унгария изобщо не става дума - не само поради ръста на заплатите в тази страна, но и заради недостига на работна ръка. По-нататък в "Ди Пресе" четем:
„Срещу изграждането на фабрика на Фолксваген в Турция говори обстоятелството, че отношенията между ЕС и Анкара са обтегнати. Проблемите на Румъния пък са липсата на автомагистрали, повишеното равнище на заплатите и прегрелият пазар на работна сила в някои региони. (…) Леко фаворизираната България разполага с едва ли не перфектна площадка за новата фабрика на Фолксваген - това е закритият още през 2008 година металургичен комбинат Кремиковци в близост до софийското летище. За инвестицията се бори и процъфтяващият Пловдив. Като член на ЕС България печели точки и по линия на стабилността и на много тесните търговски връзки с Германия. Докато Сърбия и аутсайдерът Северна Македония са привлекателни както поради ниските равнища на заплатите, така и заради някои силни финансови предимства: като кандидати за членство в ЕС те все още не са длъжни в пълен обем да спазват строгите ограничения за държавните субсидии. Едва ли някаква роля ще изиграе обаче Споразумението за свободна търговия на Сърбия с Русия: и в момента то не важи за автомобилите на Фиат, които се сглобяват в Крагуевац", пише "Ди Пресе".
"Сърбия пред земетресение"
На 3 март сръбският вестник „Новости“ публикува статия под заглавие „Фолксваген прави фабрика в Шумадия“. Още в началото авторът прогнозира, че Сърбия се намира пред истинско земетресение, защото според негови източници германският концерн бил избрал тъкмо Сърбия измежду конкуриращите се държави, сред които е и България. Вестникът твърди още, че предимствата на Сърбия са свързани с добрия икономически климат в страната, както и с приятелските отношения на сръбското държавно ръководство с „колегите от Германия“. Цитиран е сръбският премиер Александър Вучич, според когото евентуалната инвестиция на Фолксваген изцяло „ще промени кръвната картина на нашата икономика".
Друг сръбски вестник, булевардният „Курир“, също пише, че инвестицията на Фолксваген ще се приземи в Сърбия - най-вече заради по-евтиното производство, качествената работна ръка, държавните субсидии и възможностите, които предлагат споразуменията за безмитна търговия с Русия и Турция. „Няма нито една страна с добра икономика без автомобилна индустрия. С износа на 300 000 автомобила годишно нашата икономика ще придобие съвсем различен образ. (…) Ние сме по-конкурентоспособни както по отношение на работната сила и на качеството, така и по отношение на електроенергията например, чиито цени са по-ниски, отколкото в страните от ЕС", четем в публикацията на сръбския "Курир".
Планът за фабрика на Балканите наелектризира страните от региона
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг