24 Ноември, 2024

Добрев: Всяко забавяне на 7 и 8 блок ще ни струва стотици милиони, ПП рушат репутацията на България

Добрев: Всяко забавяне на 7 и 8 блок ще ни струва стотици милиони, ПП рушат репутацията на България

Делян Добрев

"ПП си подаваха топката с депутатите от „Възраждане“

"Добрата новина е, че не успяха да саботират проекта за изграждане на 7 и 8 блок на АЕЦ „Козлодуй“ по технологията на „Уестингхаус“ АР1000."
Това заяви пред БГНЕС депутатът от ГЕРБ Делян Добрев след гласуването в Народното събрание на предложението за започване на преговори с „Хюндай“ за изграждане на двата блока.

Припонмяне, проекторешението, предложено от Добрев и Станислав Анастасов, получи подкрепата на 112 депутати, 29 гласуваха “против”, а 82 “въздържал се”. Те предлагат парламентът да възложи провеждането на преговори между „АЕЦ Козлодуй-Нови мощности“ ЕАД и „Хюндай“, включен в кратката листа на потенциални строителни фирми за инженеринг, строителство, доставка и въвеждане в експлоатация на ядрена централа на одобрената площадка в Козлодуй, с технология АР1000. Второто проекторешение, което не мина в зала, беше на Васил Стефанов и Ивайло Мирчев. То предвиждаше към победилата „Хюндай“ да бъде добавена и компанията „Бехтел“, която не отговаря на всички изисквания.

„Решението мина с 1 глас, но е факт. Имаше предложение от колегите от „Продължаваме промяната“. През целия дебат те си подаваха топката с депутатите от „Възраждане“. Под претекст да вкарат още една компания – американска, извън правилата, те бяха на крачка да вкарат и две китайски компании. Или това е интересът, или целта е била да се забави проектът. Не знам кое от двете е, но не им прави чест.“ - подчерта Добрев.

Той припомни, че създалата се ситуация е навредила и на международния имидж на България. Посолството на Южна Корея излезе с остра реакция по случая, който щеше да навреди на „Хюндай“. „Тяхната компания е единствената, която отговаря на всички условия, поставени от България и въпреки това държавата се опитва по нечестен начин да допусне и други компании. Това е репутационна щета. Една от най-големите компании в света с опит в тази сфера можеше да си тръгне, защото някой се опитва да играе нечестно.“ - заяви Добрев.

Депутатът от ГЕРБ предупреди също така, че всяко забавяне на процеса на изграждане ще ни струва стотици милиони. „По този проект имаме изключително амбициозен график. Първият ядрен блок трябва да заработи през 2035 г. и всяко закъснение със седмица или месец, означава, че този срок трябва да бъде изместен във времето, а ние сме в конкуренция с други държави, като Полша и Чехия, които също искат да построят реакторите АР1000. Ние искаме да сме първи и е важно да бъдем първи.“ - подчерта Добрев.

Според него, ако ние наистина сме първи с изграждането на този тип централа в Европа, това означава, че една голяма част от компонентите за нея ще бъдат произвеждани у нас. „За останалите проекти – в Чехия и Полша – ние ще произвеждаме компоненти. Това е важно за България. Този интерес е не по-малък от интереса да бъдем независими в сферата на енергетиката.“ - категоричен е народният представител от ГЕРБ.

Добрев смята, че действията на ПП показват неразбиране на енергийната дипломация. Такъв е и случаят с подписаното преди два дни споразумение с Франция в ядрената сфера: „От една страна НС е взело решение, че ще се използват технологиите на „Уестингхаус“, от друга страна – правителството подписва споразумение с други държави. Едно говорят, друго правят.“

Делян Добрев обясни защо именно е избрана компанията „Хюндай“ и как се е стигнало до този избор. В предварителния процес на селекция има оценителна комисия, която е разгледала документите на всички компании. Изискванията, които България беше поставила е да имат опит, да имат определени обороти, компаниите да са на печалба и др.

„Останалите четири компании - някои от тях са на загуба, т.е. те не могат да гарантират, че имат финансовата способност да довършат този проект, а той ще продължи до 2037 г. Първият блок ще бъде пуснат в експлоатация през 2035 г., вторият – през 2037 г. Говорим за проект с продължителност 10-15 години и трябва да сме сигурни, че строителят ще е финансово стабилна компания, която може да завърши проекта.“ - подчерта Добрев.

Другото голямо предимство е, че „Хюндай“ има изградени над 30 реактора в Южна Корея и други страни, което е от изключително значение в тази сфера. „Двете американски компании – „Бехтел“ и „Флуор“ - също имат опит, включително с АР1000, но и двете участват с дъщерни фирми в България, а не с компаниите майки. Самите дъщерни фирми нямат финансови възможности, нямат капацитет, самите те не са изграждали ядрени централи и не можаха да минат процедурата по избор.“ - обясни Добрев.

Ключовото е, че „Хюндай“ е единствената компания, която в предварителните разговори е обещала, че ще фиксира цената за изграждането на 7 и 8 блок. „Това е изключително важно за нас. В света досега не е имало ядрен проект, който да е завършен в срок или в рамките на бюджета. Има лоши примери като централата във „Вогъл“, която започва при цена от 15 млрд. долара и стига 35 млрд. долара. Нейното изграждане продължи 10-15 години повече от предвиденото. Ние не искаме това да се случи, искаме гаранции, че: първо цената ще бъде фиксирана и ще платим точно толкова, за колкото сме се споразумели; второ реакторите ще бъде построени в срок. Тези параметри са заложени в решението на НС: фиксирана цена, не по-малко от 30% от парите за проекта да останат в България и срок за построяването в рамките на 60 месеца за първия блок и 54 месеца за втория.“ - заяви Делян Добрев. /БГНЕС

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас