Бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура", а сега член на управителния съвет на ведомството Дончо Атанасов обяви, че не намира пропуски в работата на агенцията, довели до трагедията край Своге, при която загинаха 17 души, а 21 бяха ранени. Коментарът му е пред журналисти, след като бе разпитан по случая в Националната следствена служба.
"Всичко, което сме могли по договорите, сме го направили. Сложили сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Превишението на скоростите, за които имаме замервания, е над 30-40 процента на всички автомобили", заяви Атанасов. Той отрече да е имало препоръка на експерти още през 2017 г. виражът на опасния завой да бъде променен. Според него до края на гаранционния период фирмата изпълнител носи отговорност за състоянието на пътя и отстраняването на дефектите. "По завоя, където стана инцидентът, никога никой нищо не е коментирал. Има протоколи – всички документи са представени пред следствието", обясни той и добави, че договорът с изпълнителя на ремонта е по изискванията на FIDIC (Международната федерация на инженерите консултанти). По думите му това са договори, които се изпълняват в целия свят.
На въпрос дали държавата има механизъм да накара строителната фирма да си свърши работата, той отговори, че по договорите по FIDIC това е трудно. "Тези договори са доста особени. Направили сме всичко, което е могло да направим, съгласно договорите за текущ ремонт. Ремонтирането е в гаранционен срок – т.е. трябва фирмата да го направи. Препоръките са достигали до нея - тя е била известена с писма. В рамките на договорите, които изтичат в края на 2018 г., е трябвало да има отремонтиране."
Той повтори няколко пъти, че всичко, което пътната агенция е могла да направи, е направила. "Сложи ли сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Според наши измервания обаче превишението на скоростта в този участък е с 30-40% от всички автомобили – и леки, и тежкотоварни, и автобуси. Откровено казано, не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията", коментира Атанасов.
Той обяви, че излиза като свидетел от следствието, а не с обвинение.
В същото качество от следствието излезе и негов предшественик Лазар Лазаров. "Когато излязат всички резултати във връзка с пътя край Своге, тогава ще се направят констатации за отговорности и вина", обяви той и отказа да отговори на въпрос дали по негово време е бил подписан договорът с фирмата изпълнител за изграждане на пътя Своге – София. "Държавната приемателна комисия е съгласно закона за устройство на територията, нейните действия са разписани във всички наредби. Тя е независим орган, излиза с Акт 16, на база на който се издава разрешението за ползване - всичко е кристално ясно и регламентирано", каза още той.
Лазаров заяви още: "Хиляди коли мисля, че минават оттам всеки ден без инциденти, което е доказателство, че тези завои се взимат."
Дончо Атанасов
Лазар Лазаров: Доказателство, че завоят при Своге се взима без инциденти, са хилядите коли, които минават всеки ден оттам
Фактор Фактор
Още от Улицата
Боршош: Терзиев да спре протеста пред Народния театър
По думите му биячите от столичния мол са били хванати за един ден, а задържани за боя и ескалацията на протеста пред театъра преди три седмици, все още няма
Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...
Как и защо се е наложило да се строи “Ребърково” - да кажат тези, които са го измислили, призовава народният представител от ГЕРБ
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним