17 Февруари, 2025

Две жалби спират решението на екс министър Сандов за АМ "Струма"

Две жалби спират решението на екс министър Сандов за АМ "Струма"

Борислав Сандов

Решението на бившия екоминистър Борислав Сандов, с което спря процедури за строителството на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, е обжалвано в последния момент, съобщава "24 часа".

На 15 август жалба е подала "Асоциацията на пострадалите при катастрофи". Тя е внесена в Министерството на околната среда и водите, което трябва да я придвижи към Върховния административен съд (ВАС).

От асоциацията коментират, че атакуват заповедта като нищожна и неправилна, тъй като юридически не е издържана и в нея има вътрешни противоречия, както и заради целесъобразността ѝ. Основната причина за обжалването е, че всяко едно забавяне на строежа на магистралата ще струва човешки животи.

От Агенция "Пътна инфраструктура" също обжалваха решението на Сандов, като жалбата вече е заведена пред ВАС.

Докато съдът се произнесе заповедите на Сандов не могат да влязат в сила, тъй като жалбите спират тяхното изпълнение.

Мотивът на бившия екоминистър Сандов за прекратяване на работата по отсечката, беше, че първо трябва да се решат екологичните проблеми, породени от строителството. Той се позоваваше на писмо от Европейската комисия, получено в България няколко дни преди това - на 27 юли. И твърдеше, че с него ЕК очаква от българското правителство нова оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) и оценка за съвместимост с "Натура 2000", в които да се оценят наново и равностойно всички алтернативи на избрания вариант. Става дума за т.нар. източен вариант, при който магистралата в района се разделя на две, като за платното в едната посока се използва съществуващият път, но рехабилитиран, а другото ще се изгради източно от дефилето.

Агенция "Пътна инфраструктура" е получила същото писмо на ЕК, но го разчита по съвсем различен начин, съобщава "24 часа". Според пътната агенция основното, което Брюксел иска от България, е определянето на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони. След като целите бъдат определени и приети, следва да се ревизира оценката за съвместимост на проекта спрямо тях. Това би означавало, че от Брюксел не очакват нов ОВОС. Освен това според АПИ проблемът не е възникнал сега, а стои нерешен от две години. Тези цели не са били определени от МОСВ и това пречело на агенцията да направи допълнителен анализ, за да отговори на препоръките на ЕК по апликационните форми на проекта.

Служебният министър на околната среда и водите Росица Карамфилова заяви при представянето си, че казусът с автомагистрала "Струма" е много сложен и не се ангажира с решаването му. Става въпрос за трасето от 16 км на Лот 3.2, което е през Кресненския пролом. Там има две защитени местности - зона за местообитания "Кресна-Илинден" и зона "Кресна". Самият пролом е с богато биоразнообразие, подчерта Карамфилова, затова проектът за магистралата трябва да е с ясни природозащитни цели.
Сподели:
Жалба в съда срещу отказа Пеевски да бъде заличен като член и лидер на ДПС

Жалба в съда срещу отказа Пеевски да бъде заличен като член и лидер на ДПС

Софийският градски съд отказа вписване на промени в регистъра на политическите партии по партидата на ДПС

ШОК: Сърбия пусна на свобода българския „крал на контрабандата“!

ШОК: Сърбия пусна на свобода българския „крал на контрабандата“!

 Никола Николов – Паскал

Прокуратурата: Кирил Петков е предаден на съд

Прокуратурата: Кирил Петков е предаден на съд

От обвинението днес представиха официалното съобщение по обвинението