23 Декември, 2025

Екатерина Михайлова за двойното гражданство: Не беше помислено за последиците

Екатерина Михайлова за двойното гражданство: Не беше помислено за последиците

Проф. Екатерина Михайлова

ВНС може да отвори кутията на Пандора

Конституционната промяна, позволяваща депутатите и министрите да бъдат с двойно гражданство е приета в последния момент и не е обмислена.
Това заяви пред бТВ конституционалистът проф. Екатерина Михайлова, преподавател в НБУ.

По думите й, аргументът на застъпниците на промяната е бил, че с членството в ЕС всички притежаваме и европейско гражданство.   

„Но то не е реално гражданство“, посочи проф. Михайлова. Тя добави, че допустимото, което е действаща норма у нас и в ЕС като цяло, е хора с двойно гражданство да могат да стават общински съветници.

Когато става дума за държавното управление обаче това повдига дискусия за проблеми, които може да се появят.  

„Да знаят, че отваряме врата, на която не знаем какво ще се случи като последици.  Това ще рефлектира неминуемо след пет, десет, петнадесет години…“ – предупреди проф. Михайлова.

Тя подчерта, че и след приемането на конституционната промяна има позиции, за които не се позволява двойно гражданство.

„На каква логика ограничаваме съдиите (да имат друго гражданство – б.р. ), ако разрешаваме за депутатите и министрите?“ – добави конституционалистът.  

Тя е категорична, че този въпрос не трябва да се решава прибързано и че е по-добре да се отчетат рисковете – било то и постфактум, отколкото да се приеме, че няма проблем. 

Екатерина Михайлова напомни, че дори министърът на правосъдието е признал, че е трябвало текстът да се прецизира.

По отношение на служебното правителство тя е категорична, че доброто решение е тази институция изобщо да отпадне от българската конституция.
По думите ѝ, приетите сега ограничения за съставяне на служебен кабинет са доста сложни и не се знае доколко ще са работещи.  От друга страна – не е ясно какво ще реши КС съд за промените в тази част и това е причината, поради която не е била настоятелна в препоръката си за отпадане на институцията служебен кабинет.

Във връзка с дискусията, че промени в държавното устройство може да се правят само от Велико народно събрание, проф. Михайлова подчерта, че такава промяна би било България от парламентарна република да стане монархия или президентска република. Нейната гледна точка е, че това не се отнася до частични промени в Конституцията като сегашните.    

Същевременно тя коментира, че е крайно време КС да излезе с ново тълкуване за ВНС – за да не се стигне дотам, че при опит да се решат съществуващите дисбаланси в конституцията да се тръгне към ненужно свикване на Велико народно събрание.

„Ако тръгнем обаче в тази посока, трябва да знаем, че Великото народно събрание може всичко. Може да отворим кутията (на Пандора – б.р.). Да го свикаме за едно, друго, трето, а да се стигне до осмо, девето, десето.“ – предупреди тя на фона на опитите да се лансира идеята за президентска република.

 Проф. Екатерина Михайлова е категорична, че ако сега се стигне до съставяне на служебно правителство, това трябва да стане по приетите нови конституционни текстове. По думите й, висящото дело в Конституционния съд не спира тяхното действие. 

Сподели:

Коментари (0)

Зеленски: Готов е основният набор от документи за мирния план

Зеленски: Готов е основният набор от документи за мирния план

"В плана има 20 точки. Може би не всичко е перфектно, но планът съществува. Има гаранции за сигурност между нас, Европейския съюз и Съединените щати – рамков документ."

Турция залови високопоставен деец на Ислямска държава на пакистанската граница

Турция залови високопоставен деец на Ислямска държава на пакистанската граница

Според разследването на Турската разузнавателна служба, Гьорен е пътувал от Турция до района на Афганистан и Пакистан, където е бил в тренировъчни лагери на „Ислямска държава“ и постепенно е израснал до ръководна позиция

ЕС удължава санкциите срещу Русия с още половин година

ЕС удължава санкциите срещу Русия с още половин година

В обхвата на мерките влиза забрана на вноса или трансфера на суров петрол и определени петролни продукти от Русия към ЕС, изключване на няколко руски банки от системата SWIFT и спиране на излъчването и лицензите в Европейския съюз на няколко руски медии