Конституционната промяна, позволяваща депутатите и министрите да бъдат с двойно гражданство е приета в последния момент и не е обмислена.
Това заяви пред бТВ конституционалистът проф. Екатерина Михайлова, преподавател в НБУ.
По думите й, аргументът на застъпниците на промяната е бил, че с членството в ЕС всички притежаваме и европейско гражданство.
„Но то не е реално гражданство“, посочи проф. Михайлова. Тя добави, че допустимото, което е действаща норма у нас и в ЕС като цяло, е хора с двойно гражданство да могат да стават общински съветници.
Когато става дума за държавното управление обаче това повдига дискусия за проблеми, които може да се появят.
„Да знаят, че отваряме врата, на която не знаем какво ще се случи като последици. Това ще рефлектира неминуемо след пет, десет, петнадесет години…“ – предупреди проф. Михайлова.
Тя подчерта, че и след приемането на конституционната промяна има позиции, за които не се позволява двойно гражданство.
„На каква логика ограничаваме съдиите (да имат друго гражданство – б.р. ), ако разрешаваме за депутатите и министрите?“ – добави конституционалистът.
Тя е категорична, че този въпрос не трябва да се решава прибързано и че е по-добре да се отчетат рисковете – било то и постфактум, отколкото да се приеме, че няма проблем.
Екатерина Михайлова напомни, че дори министърът на правосъдието е признал, че е трябвало текстът да се прецизира.
По отношение на служебното правителство тя е категорична, че доброто решение е тази институция изобщо да отпадне от българската конституция.
По думите ѝ, приетите сега ограничения за съставяне на служебен кабинет са доста сложни и не се знае доколко ще са работещи. От друга страна – не е ясно какво ще реши КС съд за промените в тази част и това е причината, поради която не е била настоятелна в препоръката си за отпадане на институцията служебен кабинет.
Във връзка с дискусията, че промени в държавното устройство може да се правят само от Велико народно събрание, проф. Михайлова подчерта, че такава промяна би било България от парламентарна република да стане монархия или президентска република. Нейната гледна точка е, че това не се отнася до частични промени в Конституцията като сегашните.
Същевременно тя коментира, че е крайно време КС да излезе с ново тълкуване за ВНС – за да не се стигне дотам, че при опит да се решат съществуващите дисбаланси в конституцията да се тръгне към ненужно свикване на Велико народно събрание.
„Ако тръгнем обаче в тази посока, трябва да знаем, че Великото народно събрание може всичко. Може да отворим кутията (на Пандора – б.р.). Да го свикаме за едно, друго, трето, а да се стигне до осмо, девето, десето.“ – предупреди тя на фона на опитите да се лансира идеята за президентска република.
Проф. Екатерина Михайлова е категорична, че ако сега се стигне до съставяне на служебно правителство, това трябва да стане по приетите нови конституционни текстове. По думите й, висящото дело в Конституционния съд не спира тяхното действие.
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства