50% поскъпване на транспортните услуги очакват българските спедитори след въвеждането на тол системата от 15 август. Утре започва изпитването на новата система.
Превозвачите и спедитирските фирми настояват тол системата у нас да обхваща само магистралите и първокласните пътища, част от европейските транспортни коридори. Ден преди пробното й начало те заявиха, че е задължително държавата да осигури алтренативни и безплатни маршрути, предава БНР.
Превозвачите искат и среща с премиера Бойко Борисов. Магдалена Милтенова от Националното сдружение на автобусните превозвачи заяви: "Бих искала да подчертая, че в никакъв случай не политизираме проблема, но това за нас е проблем, защото в крайна сметка тази администрация саботира по един или друг начин това управление и не би трябвало да се стига до нещо подобно, когато има нормален диалог. Не е нормално ние при всеки наш проблем да искаме среща с премиера, да търсим по този начин разрешаването на проблема. Би трябвало да има нормален диалог, ние живеем в нормална държава".
Спедиторите смятат, че все още остават неясни въпроси, които не им дават възможност да си направят финансови разчети. Според Явор Пантaлеев, председател на Националното сдружение на българските спедитори, системата трябва да бъде ценообразувана така, че да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги:
“Всички ние - и спедитори, и транспортни фирми, и автобусните превозвачи го заявиха това нещо. Приветстваме въвеждането на тол системата. Това, което ние искаме да се случва, е тази тол система да бъде ценообразувана по начин, който да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги, защото това шоково поскъпване на транспортните услуги после всеки един българин ще трябва да го плати“, заяви той в предаването "Преди всички" по програма "Хоризонт".
В сектора са недоволни от предвидените такси и от обхвата на пътищата, които ще се таксуват, и предвиждат проблеми както при автобусните и тежкотоварните превози, така и в превоза на горива и спедиторски услуги.
"Няма яснота и по каква методика ще бъдат начислявани таксите за превоз за изминатото разстояние. Съществува опасност от ощетяване на пътниците или фалит на някои превозвачи", предупреди Магдалена Милтенова и обясни:
"Имаме сключени договори с общините. Тези договори са с фиксирана цена, която не подлежи на предоговаряне. Това би оскъпило до голяма степен услугата, ако би могло да се предоговори, от една страна. От друга страна - би довело до фалит на автобусните превозвачи. Бихме искали да се ползва примерът на Германия, където автобусите са с нулева ставка на тол системата".
Представители на транспортния бранш излизат с обща позиция относно предстоящото тестово въвеждане на тол системата от утре.
Миналата седмица регионалният зам.-министър Николай Нанков изрази убедеността си, че държавата ще постигне баланс между обществените и бизнес интересите.
“На днешната пресконференция, на която ще кажем точно какво предлагаме да се случи относно тол системата, ще изнесем някои факти и ще поставим някои въпроси, които за нас все още са неясни и които не ни дават възможност да разберем откога какво ще се случва, така че да можем да направим и финансов разчет“, посочи още Панталеев и добави:
“Най-малкото се твърди, че 10 хил. км пътища ще бъдат включени в обхвата на тол системата, а ние все още не знаем кои са тези пътища. Бяха изнесени едни цени, които да заплащат камионите и автобусите на километър, които се различаваха значително от цените, които бяха обявени през 2015 г.“.
Той поясни и каква беше разликата между това, което е изнесено последно, и това, което беше предвидено първоначално:
“Значителна е разликата, според нас. Включително и това, което беше предложено от МРРБ, е камионите, най-тежките, най-често употребяваните в България за вътрешни превози, да заплащат тол такса от порядъка на 78 ст на километър, което като разход което представлява повече от горивото, което камионът купува, за да изминава този километър. Сами можете да си направите сметката, че това ще доведе до 50 % поскъпване на транспортните услуги“, поясни той.
За това, че предишните изчисления бяха подложени на съмнения от регионалния министър Петя Аврамова и как сега може да се гарантира коректността на изчисленията, Панталеев каза:
“Те нашите изчисления са прости, в себестойността на сирене, мляко, месо, основни хранителни продукти, които хората потребяват, около 10 % са разходи за транспорт – няма как Регионалното министерство да твърди, че цените щели да се увеличат с 0,4 %“.
Превозвачите искат и среща с премиера Бойко Борисов
Фактор Фактор
Още от България
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство
Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов
Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.