В асфалта, положен в участъка на пътя София-Своге, на който се преобърна автобус и загинаха 17 човека, е имало материал от варовикови скали. АПИ, в качеството си на контролен орган, не е претупала изследването на асфалта, след като е поверила тестването на асфалта да бъде направен от лаборатория, която е собственост на сина на собственика на фирмата, асфалтирала участъка убиец. Освен това пътната настилка е четири пъти по-евтина, което говори, че е действала корупционна схема.
Пътищата ни са силно натоварени, затова трябва да се използват други технологии, включващи полимери, които повишават качеството на асфалтовата смес. Това обясни експертът в производството на асфалтови смеси Иван Стателов по Нова ТВ.
Повод за коментарите му бяха последните констатации, които бяха направени по повод тежката катастрофа на пътя София-Своге, в която загинаха 17 човека.
Според него отговор на въпроса кои са виновни за случилото се може да ни кажат протоколите, които са подписани от съответната лаборатория и комисията, приела обекта. По думите му тези лаборатории трябва да има съответния европейски сертификат, по-добре е да бъдат частни, защото това е известна гаранция за качеството на дейността им.
Тези пътища имат три години гаранции. Дали ще се спазват тези срокове, зависи от АПИ. Но в целия ЕС тези срокове важат и се изпълняват, отбеляза Стателов.
"Забелязах, че условията за пътна безопасност в тази отсечка не са спазени. Бетонното съоръжение е изяло голяма част от пътното платно. Това нещо би могло да се реши с две стоманобетонови греди. Това е и една от основните причини за катастрофата, коментира инж. Владимир Жиянски, пътен експерт и проектант, работил по виадуктите на "Витиня".
Втората причина е, че абсолютно никъде няма отводнения на пътното платно – тоест идващата над съоръжението вода да бъде вкарана в река Искър. Освен това, отчитайки наклоните тази асфалтова настилка е трябвало да бъде с така наречената набита фракция, която да бъде сигурна при всякакви условия. Тя е задължителна при всички опасни участъци в България – по виадуктите, в тунелите, за да бъде повишено сцеплението на пътя, посочи още експертът.
Като четвърта причина той посочи и декоративната еластична ограда, която не върши никаква работа.
Трябва да бъдат сложени „Ню джърси“ блокове – едно сигурно предпазно съоръжение, което не би позволило на автобуса да се обърне в пропастта. Особено внимание трябва да се обърне на мостовите съоръжения и виадуктите по магистралите, посочи още инж.Жиянски.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас