Компанията Google, собственост на Alphabet Inc., беше глобена от Европейския съюз с близо 3 милиарда евро (3,5 милиарда щатски долара) и задължена да прекрати подкрепата за собствените си рекламни технологични услуги. Това съобщава Bloomberg.
Европейската комисия заяви, че Google е злоупотребила с доминиращото си положение, като е предоставила на своите рекламни борси конкурентно предимство пред съперниците и че трябва да сложи край на тази практика.
„Когато пазарите се сриват, държавните институции трябва да действат, за да предотвратят злоупотреба с власт от страна на доминиращи играчи. Истинската свобода означава равни условия на конкуренция, където всички се състезават честно, а гражданите имат реалното право на избор“, заяви комисарят на ЕС по антитръстовото право Тереса Рибера.
Компанията незабавно обеща да подаде жалба. Вицепрезидентът на Google по въпросите на регулациите Ли-Ен Малхоланд заяви, че тази стъпка „налага необоснована глоба и изисква промени, които ще навредят на хиляди европейски компании, затруднявайки им печалбата“.
Отбелязва се, че глобата в размер на 2,95 млрд. евро е сред най-строгите санкции на Брюксел и е втората по големина, наложена от ЕС срещу Google за предполагаема злоупотреба с господстващо положение. Тя следва глобата от 4,125 млрд. евро, наложена за Android, и глобата от 2,42 млрд. евро за потискане на конкуренцията в търсенето на стоки.
Анджела Милс Уейд, изпълнителен директор на Европейския съвет на издателите, подал жалба до Европейската комисия, заяви:
„Глобата няма да поправи ситуацията на европейския пазар на рекламни технологии. Без строги и решителни действия Google просто ще я запише като бизнес разход, като същевременно засилва своето господство в ерата на изкуствения интелект. Европа рискува да подкопае собствените си правила и да отслаби новинарските медии и издателския сектор.“
Наказанието на ЕС беше наложено в напрегнат момент за търговските отношения между ЕС и САЩ, тъй като Тръмп нееднократно осмиваше усилията на блока да ограничи гигантите от Силициевата долина.
Въпреки че Google е подложена на внимателен надзор от страна на антитръстовите органи по целия свят, тази седмица компанията получи известно облекчение, когато американски съдия постанови, че разделянето на бизнеса ѝ с търсачката не е необходимо за премахване на щетите, които според Министерството на правосъдието тя нанася.
Въпреки това дейността на Google в сферата на рекламните технологии в САЩ също остава под заплаха. Очаква се Министерството на правосъдието по-късно в петък да представи предложения по друго дело, преди изслушванията по тях на 22 септември. По-рано министерството предложи Google да бъде задължена да продаде платформата си Ad Manager, за да бъдат премахнати предполагаемите антиконкурентни рискове.
Представителят на ЕС Рибера посочи възможността за американско решение, което да принуди Google да раздели своята рекламна технологична платформа.
„На този етап изглежда, че единственият начин Google ефективно да разреши конфликта на интереси са структурни мерки, като продажбата на част от бизнеса ѝ в сферата на рекламните технологии“, заяви тя в свое изявление.
През 2023 г. ЕС предупреди Google, че компанията е злоупотребявала с господстващото си положение в рекламните технологии, за да навреди на онлайн издателите. Тогава базираната в Брюксел комисия заяви, че Google е дала предимство на собствената си програма за обмен на реклами пред конкурентите и е укрепила централната си роля във веригата за доставки на рекламни технологии.
Предшественичката на Рибера, Маргрете Вестагер, заяви тогава, че единствено „задължителната продажба“ на част от бизнеса може да реши тези проблеми. Датчанката прекара десет години в Брюксел, където наложи на Google глоби в размер над 8 милиарда евро по три различни дела, макар че една от глобите беше отменена, а друга – намалена от съдиите в ЕС.


Коментари (0)