5 Декември, 2025

ЕС готви революция: Нов клас достъпни "E-коли" ще се бори с китайската инвазия

ЕС готви революция: Нов клас достъпни "E-коли" ще се бори с китайската инвазия

Kei car автомобили в Япония съществува от 1949 г. и остава изключително популярен ; илюстрация: Faktor.bg/Ai

На фона на заплахата от Китай, ЕС готви отговор. Нова категория достъпни автомобили, вдъхновена от японските "kei cars", цели да спаси европейската индустрия и да върне евтините коли на пазара.

Брюксел даде ясен знак, че е готов да предприеме драстични мерки в защита на европейската автомобилна индустрия. Председателят на Европейския съюз Урсула фон дер Лайен обяви, че ще работи с автомобилните гиганти за създаването на изцяло нова категория „E-car“ – клас от малки, достъпни и екологични автомобили, които да отговорят на нарастващата заплаха от китайските производители.

Този ход идва след месеци на нарастващо напрежение и отчаяни призиви от страна на индустрията. На автомобилното изложение в Мюнхен тази седмица шефове на гиганти като BMW, Renault и Stellantis алармираха, че настоящите регулации на ЕС, включително забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., рискуват да унищожат европейската индустрия и да отворят широко вратата за агресивните китайски конкуренти.

Отговор на отчаян вик за помощ
В своята годишна реч "За състоянието на Съюза" фон дер Лайен определи европейската автомобилна индустрия като „стълб на нашата икономика“, от който „зависят милиони работни места“. Тя призна натиска и заяви, че Брюксел е готов за гъвкавост, като подготвя ревизия на целите за 2035 г. при „зачитане на технологичния неутралитет“.

Кулминацията на речта ѝ беше именно подкрепата за новия клас автомобили:

„Милиони европейци искат да купуват достъпни европейски автомобили. Затова ще предложим да работим с индустрията по нова инициатива за малки, достъпни коли“, заяви фон дер Лайен.

Какво означава "E-car"?
Според председателя на ЕС, "Е" в името на новия клас символизира три ключови принципа:

  • E for Environmental (Екологичен): Чист, ефективен и лек.
  • E for Economical (Икономичен): Достъпен за хората.
  • E for European (Европейски): Произведен тук, в Европа, с европейски вериги на доставки.

„Не можем да позволим на Китай и други да завладеят този пазар“, категорична беше тя.

Идеята не е съвсем нова, а е вдъхновена от изключително успешния клас "kei car" в Япония. Още през юли шефове от Stellantis и Renault предложиха създаването на подобен клас малки автомобили с по-облекчени регулации, което би ги направило по-евтини за производство.

Вдъхновението: Феноменът на японските "Kei cars"
За да се разбере потенциалът на европейската инициатива, трябва да се погледне към Япония, където класът Kei car (軽自動車, кей-джидоша, или "лек автомобил") съществува още от 1949 г. и до днес остава изключително популярен. Създаден след Втората световна война, за да моторизира нацията и да стимулира икономиката, този сегмент се превръща в културен и икономически феномен.

Kei автомобилите се подчиняват на стриктни законови ограничения:

  1. Размери: Максимална дължина от 3.4 м и широчина от 1.48 м.
  2. Двигател: Максимален работен обем от 660 куб. см.
  3. Мощност: Неофициално "джентълменско споразумение" между производителите ограничава мощността до 64 конски сили.

Причината за огромната им популярност (те формират около 40% от продажбите на нови коли в Япония) се крие в значителните данъчни и застрахователни облекчения, които собствениците им получават. В много селски райони дори отпада изискването да докажеш, че притежаваш паркомясто, за да си купиш такъв автомобил – огромен проблем в гъсто населена Япония. Те са идеални за тесните градски улици, икономични са и често изненадват с богато оборудване и иновативни решения за вътрешното пространство.

Бъдещето е електрическо, но на каква цена?
Все още не е ясно какви точно двигатели ще бъдат разрешени в новия европейски клас "E-car". Автомобилните производители настояват за оценка на въглеродните емисии през целия жизнен цикъл на автомобила, а не само тези от ауспуха. Това би им дало свобода да използват различни технологии, включително малки и ефективни бензинови двигатели или хибриди, а не само скъпи електрически задвижвания.

Въпреки че фон дер Лайен подчерта, че „бъдещето е електрическо“, нейната заявка за „технологичен неутралитет“ оставя вратата отворена. Сигурното е едно – Брюксел осъзнава, че без достъпни автомобили, произведени в Европа, битката с Китай е предварително загубена. Инициативата "E-car" е първият ход в тази решителна икономическа битка.

Сподели:

Коментари (0)

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

Според OFAC, Gracetown е създадена през 2006 г., за да управлява 3 луксозни имота в Ню Йорк и Вашингтон, които Олег Дерипаска е закупил по същото време

Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

През второто тримесечие се наблюдава затягане при фирмените, запазване без изменение при жилищните и разхлабване при потребителските кредити

Русия връща бартерната търговия: сигнал за дълбока валутна криза и икономическа изолация

Русия връща бартерната търговия: сигнал за дълбока валутна криза и икономическа изолация

Поради падащи нефтени приходи и ограничен достъп до международни плащания Кремъл въвежда официални правила за бартерна търговия - разменя зърно и лен за китайски автомобили. Как санкциите блокират плащанията и какво означава това за руската икономика в дългосрочен план?