Брюксел даде ясен знак, че е готов да предприеме драстични мерки в защита на европейската автомобилна индустрия. Председателят на Европейския съюз Урсула фон дер Лайен обяви, че ще работи с автомобилните гиганти за създаването на изцяло нова категория „E-car“ – клас от малки, достъпни и екологични автомобили, които да отговорят на нарастващата заплаха от китайските производители.
Този ход идва след месеци на нарастващо напрежение и отчаяни призиви от страна на индустрията. На автомобилното изложение в Мюнхен тази седмица шефове на гиганти като BMW, Renault и Stellantis алармираха, че настоящите регулации на ЕС, включително забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., рискуват да унищожат европейската индустрия и да отворят широко вратата за агресивните китайски конкуренти.
Отговор на отчаян вик за помощ
В своята годишна реч "За състоянието на Съюза" фон дер Лайен определи европейската автомобилна индустрия като „стълб на нашата икономика“, от който „зависят милиони работни места“. Тя призна натиска и заяви, че Брюксел е готов за гъвкавост, като подготвя ревизия на целите за 2035 г. при „зачитане на технологичния неутралитет“.
Кулминацията на речта ѝ беше именно подкрепата за новия клас автомобили:
„Милиони европейци искат да купуват достъпни европейски автомобили. Затова ще предложим да работим с индустрията по нова инициатива за малки, достъпни коли“, заяви фон дер Лайен.
Какво означава "E-car"?
Според председателя на ЕС, "Е" в името на новия клас символизира три ключови принципа:
- E for Environmental (Екологичен): Чист, ефективен и лек.
- E for Economical (Икономичен): Достъпен за хората.
- E for European (Европейски): Произведен тук, в Европа, с европейски вериги на доставки.
„Не можем да позволим на Китай и други да завладеят този пазар“, категорична беше тя.
Идеята не е съвсем нова, а е вдъхновена от изключително успешния клас "kei car" в Япония. Още през юли шефове от Stellantis и Renault предложиха създаването на подобен клас малки автомобили с по-облекчени регулации, което би ги направило по-евтини за производство.
Вдъхновението: Феноменът на японските "Kei cars"
За да се разбере потенциалът на европейската инициатива, трябва да се погледне към Япония, където класът Kei car (軽自動車, кей-джидоша, или "лек автомобил") съществува още от 1949 г. и до днес остава изключително популярен. Създаден след Втората световна война, за да моторизира нацията и да стимулира икономиката, този сегмент се превръща в културен и икономически феномен.
Kei автомобилите се подчиняват на стриктни законови ограничения:
- Размери: Максимална дължина от 3.4 м и широчина от 1.48 м.
- Двигател: Максимален работен обем от 660 куб. см.
- Мощност: Неофициално "джентълменско споразумение" между производителите ограничава мощността до 64 конски сили.
Причината за огромната им популярност (те формират около 40% от продажбите на нови коли в Япония) се крие в значителните данъчни и застрахователни облекчения, които собствениците им получават. В много селски райони дори отпада изискването да докажеш, че притежаваш паркомясто, за да си купиш такъв автомобил – огромен проблем в гъсто населена Япония. Те са идеални за тесните градски улици, икономични са и често изненадват с богато оборудване и иновативни решения за вътрешното пространство.
Бъдещето е електрическо, но на каква цена?
Все още не е ясно какви точно двигатели ще бъдат разрешени в новия европейски клас "E-car". Автомобилните производители настояват за оценка на въглеродните емисии през целия жизнен цикъл на автомобила, а не само тези от ауспуха. Това би им дало свобода да използват различни технологии, включително малки и ефективни бензинови двигатели или хибриди, а не само скъпи електрически задвижвания.
Въпреки че фон дер Лайен подчерта, че „бъдещето е електрическо“, нейната заявка за „технологичен неутралитет“ оставя вратата отворена. Сигурното е едно – Брюксел осъзнава, че без достъпни автомобили, произведени в Европа, битката с Китай е предварително загубена. Инициативата "E-car" е първият ход в тази решителна икономическа битка.


Коментари (0)