Комисията по транспорт на ЕС изключи възможността за забрана на частните самолети, което според активистите е "още една пропусната възможност" за ограничаване на "луксозните емисии".
По време на срещата на министрите на транспорта на ЕС, проведена на 1 юни, коалиция от държави от ЕС, водена от Австрия, Франция и Нидерландия, призова блока да затегне правилата си за бизнес авиацията.
Но комисарят на ЕС по транспорта Адина-Йоана Валян заяви, че няма намерение да предлага нови мерки, насочени към частните самолети, преди края на мандата на Комисията през следващата година, съобщи Евронюз.
"Това е още една пропусната възможност да се насочим към несправедливите луксозни емисии на свръхбогатите", казва Магдалена Хойвизер, говорител на „Stay Grounded“ - глобална мрежа от над 200 организации, които се стремят да намалят въздушния трафик.
"Но няма нужда да чакаме на ниво ЕС да се забранят частните самолети. Както показва успехът в Амстердам, забраните може да бъдат въведени и на ниво летище както и на ниво държава."
Летище "Схипхол" в Амстердам планира от 2025 г. да спре полетите на частни самолети в определени часове на деня в опит да намали емисиите. Франция, която наскоро забрани вътрешните полети на къси разстояния, също се стреми да ограничи пътуванията с частни самолети чрез тежки данъци и ограничения.
Някои държави-членки обаче твърдят, че е важно да се въведат нови мерки за частните самолети на европейско равнище.
Преди заседанието на Съвета по транспорт Австрия, Франция и Нидерландия изпратиха съвместно писмо до ръководителя на ЕС по въпросите на климата Франс Тимерманс и до комисаря по транспорта, в което ясно изразяват своето мнение.
"Тази форма на въздушно пътуване има прекомерен въглероден отпечатък на глава от населението и поради това с право е обект на критика", пишат министрите на трите държави.
"С оглед на това неотдавнашните призиви за действия, като например въвеждане на забрани за пътуване с частни самолети, са разбираеми и трябва да бъдат разгледани по подходящ начин."
Според изчисленията на неправителствената организация "Транспорт и околна среда", частните самолети замърсяват от 5 до 14 пъти повече от търговските самолети на база брой пътници и 50 пъти повече от влаковете.
Въпреки сериозните последици от повишаването на емисиите на CO2 в атмосферата, изглежда, че индустрията не се саморегулира. По данни на холандската консултантска компания за опазване на околната среда CE Delft миналата година трафикът на частни самолети над Европа е нараснал с 64 %.
Белгия и Ирландия също изразиха подкрепата си за по-строги екологични правила за самолетите.
"Нашите граждани не биха могли да разберат, ако едно малцинство, използващо частни самолети, може да използва тези самолети без никакви ограничения, с непропорционално въздействие върху климата", заяви белгийският министър на мобилността Жорж Жилкине.
Белгийският вицепремиер също е за общоевропейска забрана на полетите на къси разстояния по примера на Франция.
Министърът на транспорта на Ирландия Джак Чеймбърс даде по-предпазлива подкрепа на по-строгите правила.
Той заяви, че трябва да се проучат "всички разумни възможности", за да се гарантира, че частните самолети "ще допринесат в пълна степен за постигането на нашите цели в областта на климата".
27-те държави-членки на ЕС далеч не бяха единодушни по въпроса за емисиите от частни самолети - един от редица въпроси, обсъдени на срещата в Люксембург.
Германия подкрепя пазарните мерки, като министърът на транспорта на страната Фолкер Висинг заяви, че авиационният пазар на въглеродни емисии е най-добрият инструмент за справяне с всички авиационни емисии.
Междувременно Малта предупреди, че строгото регулиране може да окаже непропорционално въздействие върху икономическото развитие на островната държава.
"Трябва да се има предвид, че бизнес авиацията може да служи и като важна транспортна връзка в държави, в които, подобно на Малта, възможностите за бизнес транспорт са ограничени", заяви малтийският министър на транспорта Аарон Фаругия.
През миналата година в малката държава е регистриран третият най-голям брой частни полети на глава от населението, става ясно от доклада на CE Delft.
В отговор на заявеното от комисар Валян предпочитание за справяне с авиацията като цяло, а не конкретно с частните самолети, Хойвизер отвръща: "Нека направим и двете."
"Частните самолети са върхът на несправедливостта по отношение на климата - те няма да липсват на никого, освен на някои ултрабогати хора, а за широката общественост това ще бъде важен знак", казва тя.
"Знаем, че полетите като цяло са много несправедливо разпределени. 1% от световното население причинява 50% от всички авиационни емисии, докато 80% никога не са стъпвали на самолет."
Заедно с други организации от движението за климата „Stay Grounded“ призовава за въвеждане на такса за редовни пътници, която да бъде насочена към всички прекомерни полети по "справедлив начин". /БГНЕС
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства