24 Декември, 2025

ЕС срещу карбона: Забрана за ключов индустриален материал

ЕС срещу карбона: Забрана за ключов индустриален материал

снимка: Faktor.bg

Спортните коли и електромобилите са застрашени от предстояща забрана в ЕС – карбоновите влакна може да бъдат признати за опасни материали. Решението вече предизвиква сериозен отпор от индустрията.

Европейският съюз планира да класифицира карбоновите влакна като „опасен материал“ и да наложи забрана за тяхното използване след 2029 г. Това става ясно от предложена поправка в Директивата за излезлите от употреба моторни превозни средства (End-of-Life Vehicles Directive), която управлява процесите по рециклиране на стари автомобили в ЕС.

Защо се стига до това решение?

Съгласно аргументите на Европейския парламент, влакната от въглеродни нишки могат да станат опасни при разпадане – особено в края на жизнения си цикъл. Смята се, че въглеродните филаменти могат да се разпространяват във въздуха и да представляват риск при контакт с човешката кожа или при вдишване, въпреки че досега не са представени изчерпателни научни данни за мащаба на този риск. Това е първият случай в света, в който правителствена институция обявява карбона за „опасен материал“.

Какво представлява карбоновото влакно и защо индустрията го използва?

Карбоновите влакна са изключително леки и здрави, което ги прави ключов компонент в съвременната автомобилна и авиационна индустрия. Използват се масово при електромобили, спортни автомобили и самолети, където всеки килограм има значение.

В момента автомобилната индустрия отговаря за около 20% от глобалната употреба на карбонови влакна. Материалът е основна част от конструкцията на електромобили като Tesla, BMW, Hyundai, Lucid, както и в суперспортни модели от Porsche, Ferrari, Lamborghini и други производители.

Икономически ефект и реакция на пазара

Новината предизвика силен отзвук в Азия – акциите на водещи японски производители на карбонови влакна, сред които Teijin, Toray Industries и Mitsubishi Chemical, отчетоха рязък спад, съобщи Nikkei Asia. Именно тези компании представляват 54% от глобалното производство на карбонови влакна, докато Европа държи по-голямата част от останалата част от пазара.

Очаква се автомобилните и авиационните производители да окажат сериозен натиск върху Европейския парламент за ревизия или отмяна на предложената забрана, предвид мащаба на индустрията – оценена на 5.5 милиарда долара през 2024 г.

Какво предстои?

Ако предложението бъде официално прието, забраната ще влезе в сила през 2029 г., като производителите ще трябва поетапно да прекратят използването на карбонови влакна в конструкцията на автомобилите и други продукти.

Докато няма окончателно решение, индустрията остава в напрежение, а въпросът за безопасността на карбоновите влакна вероятно ще се превърне в ключов дебат между научната общност, индустриалните лобита и законодателните органи в Европа.

Сподели:

Коментари (0)

Как ще се плаща през януари: лев и евро едновременно 

Как ще се плаща през януари: лев и евро едновременно 

 До края на 2025 г. банкоматите в страната работят единствено с левове, но от първия ден на 2026 г., те започват да изплащат само евробанкноти, същото важи и за разплащанията на ПОС-терминали

BBC разкри кои са кандидатите за най-високия пост във Федералния резерв

BBC разкри кои са кандидатите за най-високия пост във Федералния резерв

Избраната фигура ще има отговорната задача да ръководи американската банката в сложен период, когато институцията се сблъсква с политически натиск и вътрешни разногласия

Димитър Радев: Не бих приел да бъда служебен премиер, ще постави под съмнение независимостта на БНБ

Димитър Радев: Не бих приел да бъда служебен премиер, ще постави под съмнение независимостта на БНБ

По неговите думи еврозоната ограничава пространството за политически и икономически импровизации и изисква по-висока степен на дисциплина