25 Ноември, 2024

ЕС ще воюва с финансово оръжие срещу лидери в Източна Европа

ЕС ще воюва с финансово оръжие срещу  лидери в Източна Европа

Качински и Орбан

Целта е да бъде спрян неолибералния национализъм, който Брюксел вижда като заплаха за демократичните му устои

                        

 Алистър Макдоналд, Ройтерс 

Европейският съюз ще въведе ново финансово оръжие следващата седмица, за да се опита да обуздае нелибералния национализъм, както го вижда Брюксел, надигащ се в източната част на блока и заплашващ демократичните му устои.

Голямата изборна победа на 8 април на унгарския лидер Виктор Орбан, когото ръководители на ЕС наричат "Виктатора", и битката за спасяване на независимостта на съдилищата в Полша бият сигнал за тревога за бъдещето на Съюза след излизането догодина на Великобритания.

Европейската комисия на председателя Жан-Клод Юнкер, подкрепяна от Германия, Франция и другите богати платци в ЕС, ще обяви в сряда предложения като част от бюджета за 2021-2027 г., които ще обвържат финансирането, на което разчитат по-бедните източни страни, със зачитането на върховенството на закона, заявиха пред Ройтерс служители от ЕС.

"Ще има условия", каза високопоставен източник. Друг заяви, че бюджетният натиск ще "променя играта".

"Имаме лидери, които флиртуват с други ценности", каза трети, имайки предвид призива на Орбан за "нелиберална демокрация" и атаките му срещу политиката на отворени врати за бежанците, която според него е насърчавана от служителите на Брюксел с цел да бъде наложена на Унгария нова "империя". "Това е много по-голяма заплаха за Европа от Брекзит."

Бюджетните подробности все още се уточняват и по тях ще се водят усилени преговори. Но нетните разходи на ЕС съставляват над 4 процента от държавните разходи на Полша и над 7 процента от тези на Унгария, а това е фактор за твърдата обществена подкрепа за членството в ЕС в двете бивши комунистически държави.

Предложенията предвиждат да може да се спира финансирането за страни, които не спазват договорните задължения за зачитане на върховенството на закона, като това да имат независими съдилища.

Комисията смята, че има набор от инструменти, с които да подреже крилата на своите критици. Целта на Юнкер според хора, запознати с неговите виждания, е да излекува разрива между Изтока и Запада, преди да се оттегли след 18 месеца и да завещае един Съюз, който се преобразува след загубата на една от Големите си три сили.

Това налага един много мек подход, който въобще не задоволява критиците на Орбан и доминиращия в Полша политик Ярослав Качински.

Служители на ЕС очакват следващия месец Полша да отстъпи достатъчно по реформите на своята съдебна система, за да не се налага Комисията да изпълни заплахата си и да се опита временно да отнеме правото й на глас в ЕС - компромис, който изпълнителният орган на ЕС смята, че бъде постигнат, защото Полша се страхува да не бъде наказана при формиране на бюджета на ЕС.

Напрежението с източните държави може също така да се намали, ако ЕС приеме твърди действия срещу нередовните мигранти чрез евентуален компромис за разпределяне на задачата за грижа за бежанците и усилия за справяне с оплакванията на бившите страни от съветския блок, че са третирани като граждани втора категория.

"Изток-Запад: Европа трябва да диша с двата си бели дроба. В противен случай нашият континент ще се бори за въздух", каза Юнкер през септември, когато представи политиките за остатъка от мандата си в "любовно писмо до Източна Европа", както го определи един сътрудник.

"Ще работим усилено, за да ги задържим прикачени към системата", каза друг. "С правилните моркови и тояги."

На комисията й предстои да премери сили с Орбан. Служители на ЕС очакват той да засили предизвикателствата към Брюксел, но казват, че правните санкции го принуждават да отстъпи от някои действия, и изразяват увереност, че могат да направят това отново.

Орбан отстъпи, след като загуби дела с Комисията в Съда на ЕС, включително за решение за отстраняване на висши съдии и за надзорен орган за поверителността на личния живот. Той също така прие решението на Съда на ЕС, с което бяха отхвърлени опитите му за отмяна на квотната политика на Съюза за прием на бежанци.

Комисията очаква да спечели дела, известни като процедури за нарушения, за да спре нови унгарски закони, насочени към ограничаване на финансирането от чужбина, особено от унгарско-американския финансист Джордж Сорос, на университет и либерални неправителствени организации.

Европейският парламент призовава Комисията да предприеме действия за временно отнемане на правото на глас на Унгария. Противници казват, че би трябвало да се направи повече за спиране на злоупотребата с финансиране на ЕС от фирми, близки до Орбан.

Унгарският евродепутат Бенедек Явор казва, че Комисията е "твърде мека", а ограниченията върху способността й да се намесва в националните политики означават, че системата е "изкуствено парализирана".

Страните трябва да покрият високи критерии, за да докажат, че са достатъчно демократични, за да се присъединят към ЕС, но членовете не са подложени на толкова критичен поглед, каза той.

Полша ще бъде петата по големина държава в ЕС след Брекзит. Според служители на Комисията тя създава големи проблеми и нейният случай е показателен, ако става дума за това дали може да бъдат ограничавани нетолерантни лидери.

Но управляващата в Полша партия, ръководена от Качински, изглежда по-отзивчива. След като през декември ЕС започна предварителни действия за временно отнемане на правото на глас, Качински доведе нов министър-председател, който се ангажира по-активно с преговори с Брюксел за избягване на порицание.

Служители на ЕС казват, че следващия месец може да бъде постигната сделка, при която Варшава да смекчи законопроектите за назначаване на съдиите, преди да започнат преговорите за бюджета.

Брюксел може да не е напълно доволен, но евентуален компромис би изпратил сигнал до правителствата и би сложил край на един спор в ЕС. След като Орбан казва, че Унгария ще наложи вето върху наказанията за Полша, започването на процедури по член 7 във всеки случай би имало ограничен ефект.

Други източни правителства също така дискретно се опитват да убедят Варшава да отстъпи от противопоставянето. "Ние им казваме - "вижте, застрашавате и нашето бюджетно финансиране", каза висш дипломат от страна, която също е силно зависима от парите на ЕС.

Изправена пред сложната задача да определи кога избрани лидери вредят на демокрацията, Комисията се съсредоточава върху икономическата регулация и смята ходовете за предоставяне на влияние на правителствата над съдилищата за подкопаване на отворения вътрешен пазар на ЕС.

Атаките на Орбан срещу проектите на Сорос са обект на съдебни дела за нарушения, позоваващи се на свободата за движение на пари през границите или за започване на бизнес.

Съдът на ЕС също така изостря своите инструменти. Наскоро той постанови решение, осъвременяващо юриспруденцията на ЕС за съдебната независимост, и разглежда отказа на ирландски съдия да екстрадира заподозрян в Полша заради притеснения за справедлив процес там.

Има също така все по-голямо желание сред политическите ръководители на ЕС, особено сред правителствата на много други държави членки, да порицават своите колеги на масата на срещите на върха.

"Някога ние говорихме там за риба и финанси. Сега говорим за основни ценности", каза служител на ЕС.

Европейският съюз ще въведе ново финансово оръжие следващата седмица, за да се опита да обуздае нелибералния национализъм, както го вижда Брюксел, надигащ се в източната част на блока и заплашващ демократичните му устои. 

Голямата изборна победа на 8 април на унгарския лидер Виктор Орбан, когото ръководители на ЕС наричат "Виктатора", и битката за спасяване на независимостта на съдилищата в Полша бият сигнал за тревога за бъдещето на Съюза след излизането догодина на Великобритания. 

Европейската комисия на председателя Жан-Клод Юнкер, подкрепяна от Германия, Франция и другите богати платци в ЕС, ще обяви в сряда предложения като част от бюджета за 2021-2027 г., които ще обвържат финансирането, на което разчитат по-бедните източни страни, със зачитането на върховенството на закона, заявиха пред Ройтерс служители от ЕС. 

"Ще има условия", каза високопоставен източник. Друг заяви, че бюджетният натиск ще "променя играта". 

"Имаме лидери, които флиртуват с други ценности", каза трети, имайки предвид призива на Орбан за "нелиберална демокрация" и атаките му срещу политиката на отворени врати за бежанците, която според него е насърчавана от служителите на Брюксел с цел да бъде наложена на Унгария нова "империя". "Това е много по-голяма заплаха за Европа от Брекзит." 

Бюджетните подробности все още се уточняват и по тях ще се водят усилени преговори. Но нетните разходи на ЕС съставляват над 4 процента от държавните разходи на Полша и над 7 процента от тези на Унгария, а това е фактор за твърдата обществена подкрепа за членството в ЕС в двете бивши комунистически държави. 

Предложенията предвиждат да може да се спира финансирането за страни, които не спазват договорните задължения за зачитане на върховенството на закона, като това да имат независими съдилища. 

Комисията смята, че има набор от инструменти, с които да подреже крилата на своите критици. Целта на Юнкер според хора, запознати с неговите виждания, е да излекува разрива между Изтока и Запада, преди да се оттегли след 18 месеца и да завещае един Съюз, който се преобразува след загубата на една от Големите си три сили. 

Това налага един много мек подход, който въобще не задоволява критиците на Орбан и доминиращия в Полша политик Ярослав Качински. 

Служители на ЕС очакват следващия месец Полша да отстъпи достатъчно по реформите на своята съдебна система, за да не се налага Комисията да изпълни заплахата си и да се опита временно да отнеме правото й на глас в ЕС - компромис, който изпълнителният орган на ЕС смята, че бъде постигнат, защото Полша се страхува да не бъде наказана при формиране на бюджета на ЕС. 

Напрежението с източните държави може също така да се намали, ако ЕС приеме твърди действия срещу нередовните мигранти чрез евентуален компромис за разпределяне на задачата за грижа за бежанците и усилия за справяне с оплакванията на бившите страни от съветския блок, че са третирани като граждани втора категория. 

"Изток-Запад: Европа трябва да диша с двата си бели дроба. В противен случай нашият континент ще се бори за въздух", каза Юнкер през септември, когато представи политиките за остатъка от мандата си в "любовно писмо до Източна Европа", както го определи един сътрудник. 

"Ще работим усилено, за да ги задържим прикачени към системата", каза друг. "С правилните моркови и тояги." 

На комисията й предстои да премери сили с Орбан. Служители на ЕС очакват той да засили предизвикателствата към Брюксел, но казват, че правните санкции го принуждават да отстъпи от някои действия, и изразяват увереност, че могат да направят това отново. 

Орбан отстъпи, след като загуби дела с Комисията в Съда на ЕС, включително за решение за отстраняване на висши съдии и за надзорен орган за поверителността на личния живот. Той също така прие решението на Съда на ЕС, с което бяха отхвърлени опитите му за отмяна на квотната политика на Съюза за прием на бежанци. 

Комисията очаква да спечели дела, известни като процедури за нарушения, за да спре нови унгарски закони, насочени към ограничаване на финансирането от чужбина, особено от унгарско-американския финансист Джордж Сорос, на университет и либерални неправителствени организации. 

Европейският парламент призовава Комисията да предприеме действия за временно отнемане на правото на глас на Унгария. Противници казват, че би трябвало да се направи повече за спиране на злоупотребата с финансиране на ЕС от фирми, близки до Орбан. 

Унгарският евродепутат Бенедек Явор казва, че Комисията е "твърде мека", а ограниченията върху способността й да се намесва в националните политики означават, че системата е "изкуствено парализирана". 

Страните трябва да покрият високи критерии, за да докажат, че са достатъчно демократични, за да се присъединят към ЕС, но членовете не са подложени на толкова критичен поглед, каза той. 

Полша ще бъде петата по големина държава в ЕС след Брекзит. Според служители на Комисията тя създава големи проблеми и нейният случай е показателен, ако става дума за това дали може да бъдат ограничавани нетолерантни лидери. 

Но управляващата в Полша партия, ръководена от Качински, изглежда по-отзивчива. След като през декември ЕС започна предварителни действия за временно отнемане на правото на глас, Качински доведе нов министър-председател, който се ангажира по-активно с преговори с Брюксел за избягване на порицание. 

Служители на ЕС казват, че следващия месец може да бъде постигната сделка, при която Варшава да смекчи законопроектите за назначаване на съдиите, преди да започнат преговорите за бюджета. 

Брюксел може да не е напълно доволен, но евентуален компромис би изпратил сигнал до правителствата и би сложил край на един спор в ЕС. След като Орбан казва, че Унгария ще наложи вето върху наказанията за Полша, започването на процедури по член 7 във всеки случай би имало ограничен ефект. 

Други източни правителства също така дискретно се опитват да убедят Варшава да отстъпи от противопоставянето. "Ние им казваме - "вижте, застрашавате и нашето бюджетно финансиране", каза висш дипломат от страна, която също е силно зависима от парите на ЕС. 

Изправена пред сложната задача да определи кога избрани лидери вредят на демокрацията, Комисията се съсредоточава върху икономическата регулация и смята ходовете за предоставяне на влияние на правителствата над съдилищата за подкопаване на отворения вътрешен пазар на ЕС. 

Атаките на Орбан срещу проектите на Сорос са обект на съдебни дела за нарушения, позоваващи се на свободата за движение на пари през границите или за започване на бизнес. 

Съдът на ЕС също така изостря своите инструменти. Наскоро той постанови решение, осъвременяващо юриспруденцията на ЕС за съдебната независимост, и разглежда отказа на ирландски съдия да екстрадира заподозрян в Полша заради притеснения за справедлив процес там. 

Има също така все по-голямо желание сред политическите ръководители на ЕС, особено сред правителствата на много други държави членки, да порицават своите колеги на масата на срещите на върха. 

"Някога ние говорихме там за риба и финанси. Сега говорим за основни ценности", каза служител на ЕС.

Европейският съюз ще въведе ново финансово оръжие следващата седмица, за да се опита да обуздае нелибералния национализъм, както го вижда Брюксел, надигащ се в източната част на блока и заплашващ демократичните му устои.

Голямата изборна победа на 8 април на унгарския лидер Виктор Орбан, когото ръководители на ЕС наричат "Виктатора", и битката за спасяване на независимостта на съдилищата в Полша бият сигнал за тревога за бъдещето на Съюза след излизането догодина на Великобритания.

Европейската комисия на председателя Жан-Клод Юнкер, подкрепяна от Германия, Франция и другите богати платци в ЕС, ще обяви в сряда предложения като част от бюджета за 2021-2027 г., които ще обвържат финансирането, на което разчитат по-бедните източни страни, със зачитането на върховенството на закона, заявиха пред Ройтерс служители от ЕС.

"Ще има условия", каза високопоставен източник. Друг заяви, че бюджетният натиск ще "променя играта".

"Имаме лидери, които флиртуват с други ценности", каза трети, имайки предвид призива на Орбан за "нелиберална демокрация" и атаките му срещу политиката на отворени врати за бежанците, която според него е насърчавана от служителите на Брюксел с цел да бъде наложена на Унгария нова "империя". "Това е много по-голяма заплаха за Европа от Брекзит."

Бюджетните подробности все още се уточняват и по тях ще се водят усилени преговори. Но нетните разходи на ЕС съставляват над 4 процента от държавните разходи на Полша и над 7 процента от тези на Унгария, а това е фактор за твърдата обществена подкрепа за членството в ЕС в двете бивши комунистически държави.

Предложенията предвиждат да може да се спира финансирането за страни, които не спазват договорните задължения за зачитане на върховенството на закона, като това да имат независими съдилища.

Комисията смята, че има набор от инструменти, с които да подреже крилата на своите критици. Целта на Юнкер според хора, запознати с неговите виждания, е да излекува разрива между Изтока и Запада, преди да се оттегли след 18 месеца и да завещае един Съюз, който се преобразува след загубата на една от Големите си три сили.

Това налага един много мек подход, който въобще не задоволява критиците на Орбан и доминиращия в Полша политик Ярослав Качински.

Служители на ЕС очакват следващия месец Полша да отстъпи достатъчно по реформите на своята съдебна система, за да не се налага Комисията да изпълни заплахата си и да се опита временно да отнеме правото й на глас в ЕС - компромис, който изпълнителният орган на ЕС смята, че бъде постигнат, защото Полша се страхува да не бъде наказана при формиране на бюджета на ЕС.

Напрежението с източните държави може също така да се намали, ако ЕС приеме твърди действия срещу нередовните мигранти чрез евентуален компромис за разпределяне на задачата за грижа за бежанците и усилия за справяне с оплакванията на бившите страни от съветския блок, че са третирани като граждани втора категория.

"Изток-Запад: Европа трябва да диша с двата си бели дроба. В противен случай нашият континент ще се бори за въздух", каза Юнкер през септември, когато представи политиките за остатъка от мандата си в "любовно писмо до Източна Европа", както го определи един сътрудник.

"Ще работим усилено, за да ги задържим прикачени към системата", каза друг. "С правилните моркови и тояги."

На комисията й предстои да премери сили с Орбан. Служители на ЕС очакват той да засили предизвикателствата към Брюксел, но казват, че правните санкции го принуждават да отстъпи от някои действия, и изразяват увереност, че могат да направят това отново.

Орбан отстъпи, след като загуби дела с Комисията в Съда на ЕС, включително за решение за отстраняване на висши съдии и за надзорен орган за поверителността на личния живот. Той също така прие решението на Съда на ЕС, с което бяха отхвърлени опитите му за отмяна на квотната политика на Съюза за прием на бежанци.

Комисията очаква да спечели дела, известни като процедури за нарушения, за да спре нови унгарски закони, насочени към ограничаване на финансирането от чужбина, особено от унгарско-американския финансист Джордж Сорос, на университет и либерални неправителствени организации.

Европейският парламент призовава Комисията да предприеме действия за временно отнемане на правото на глас на Унгария. Противници казват, че би трябвало да се направи повече за спиране на злоупотребата с финансиране на ЕС от фирми, близки до Орбан.

Унгарският евродепутат Бенедек Явор казва, че Комисията е "твърде мека", а ограниченията върху способността й да се намесва в националните политики означават, че системата е "изкуствено парализирана".

Страните трябва да покрият високи критерии, за да докажат, че са достатъчно демократични, за да се присъединят към ЕС, но членовете не са подложени на толкова критичен поглед, каза той.

Полша ще бъде петата по големина държава в ЕС след Брекзит. Според служители на Комисията тя създава големи проблеми и нейният случай е показателен, ако става дума за това дали може да бъдат ограничавани нетолерантни лидери.

Но управляващата в Полша партия, ръководена от Качински, изглежда по-отзивчива. След като през декември ЕС започна предварителни действия за временно отнемане на правото на глас, Качински доведе нов министър-председател, който се ангажира по-активно с преговори с Брюксел за избягване на порицание.

Служители на ЕС казват, че следващия месец може да бъде постигната сделка, при която Варшава да смекчи законопроектите за назначаване на съдиите, преди да започнат преговорите за бюджета.

Брюксел може да не е напълно доволен, но евентуален компромис би изпратил сигнал до правителствата и би сложил край на един спор в ЕС. След като Орбан казва, че Унгария ще наложи вето върху наказанията за Полша, започването на процедури по член 7 във всеки случай би имало ограничен ефект.

Други източни правителства също така дискретно се опитват да убедят Варшава да отстъпи от противопоставянето. "Ние им казваме - "вижте, застрашавате и нашето бюджетно финансиране", каза висш дипломат от страна, която също е силно зависима от парите на ЕС.

Изправена пред сложната задача да определи кога избрани лидери вредят на демокрацията, Комисията се съсредоточава върху икономическата регулация и смята ходовете за предоставяне на влияние на правителствата над съдилищата за подкопаване на отворения вътрешен пазар на ЕС.

Атаките на Орбан срещу проектите на Сорос са обект на съдебни дела за нарушения, позоваващи се на свободата за движение на пари през границите или за започване на бизнес.

Съдът на ЕС също така изостря своите инструменти. Наскоро той постанови решение, осъвременяващо юриспруденцията на ЕС за съдебната независимост, и разглежда отказа на ирландски съдия да екстрадира заподозрян в Полша заради притеснения за справедлив процес там.

Има също така все по-голямо желание сред политическите ръководители на ЕС, особено сред правителствата на много други държави членки, да порицават своите колеги на масата на срещите на върха.

"Някога ние говорихме там за риба и финанси. Сега говорим за основни ценности", каза служител на ЕС.

Превод: БТА

                            
Сподели:

Франция: Без червени линии в подкрепата за Украйна

"Всеки път, когато руската армия напредва с един квадратен километър, заплахата се приближава с един квадратен километър към Европа“

Сиярто в Истанбул: Унгария няма да остане без газ благодарение на Турски поток

Споразумението за транзит на природен газ през Украйна изтича през следващата година

СДСМ избра ново ръководство, има нов зам.-председател - Фани Пановска

"Поражението на изборите не е краят, а ново начало за партията"