5 Декември, 2025

Европа казва „не“ на китайските изтребители, но дава шанс на Южна Корея

Европа казва „не“ на китайските изтребители, но дава шанс на Южна Корея

илюстрация: Faktor.bg/AI

Въпреки технологичния напредък, китайските изтребители остават нежелани в Европа. Южна Корея навлиза смело в пазара с конкурентни цени и надеждни партньорства. Политиката, а не само технологиите, решава съдбата на военните сделки.

Европа търси нови изтребители: Китай остава изолиран, а Южна Корея печели доверие

Докато Европа увеличава военните си разходи в отговор на руската агресия и на фона на съмненията относно надеждността на САЩ като партньор, континентът се превръща в ключов боен терен за глобалните производители на бойни самолети. Но въпреки агресивната промоция на китайските изтребители, Европа обръща поглед в друга посока — към Южна Корея.

Френски Rafale и американски F-35 доминират

В отговор на нарастващите заплахи, страните от ЕС и НАТО вече обявиха рекордни инвестиции в отбраната:

  • Планът „Readiness 2030“ на ЕС цели мобилизирането на 800 млрд. евро за нова техника
  • Страните от НАТО планират да увеличат разходите си до 5% от БВП

Големите играчи на пазара — Lockheed Martin с F-35 и Dassault с Rafale — продължават да доминират, благодарение на технологичната зрялост и политическата съвместимост с НАТО. F-35 вече е в употреба или поръчан от 13 европейски държави, а Rafale — от Гърция, Хърватия и Сърбия.

Китай показва самолети, но не печели доверие

По време на авиосалона в Париж, Китай демонстрира изтребителите J-10CE, J-20 и J-35A, позиционирайки ги като „убийци на Rafale“ след сблъсъка между Индия и Пакистан. Нито една европейска страна не е поръчала китайски бойни самолети. Причините не са в технологиите — Китай вече тества шесто поколение изтребители — а в политиката. Европа не разглежда Китай като стратегически партньор, а по-скоро като конкурент. Бъдещите сделки с Пекин се възприемат като риск за сигурността, независимо от цената или характеристиките на китайската техника.

Korea Aerospace Industries (KAI), за разлика от Китай, печели територия в Европа. Южнокорейският FA-50 вече е продаден на Полша, а новият KF-21 Boramae (4.5 поколение) е във фаза на активно позициониране в Източна Европа — Словакия, Словения, Румъния и България са в преговори.

Южна Корея предлага:

  • по-ниска цена спрямо западните конкуренти
  • трансфер на технологии
  • възможност за местно производство — предимство, което другите производители рядко предлагат

Според анализаторите, Южна Корея запълва уникална ниша — между недоверието към Китай и скъпите западни алтернативи. Освен това, Корея вече разработва собствен шесто поколение изтребител, което я позиционира като дългосрочен партньор.

Изборът на изтребител вече не е само технически въпрос — това е политическо и стратегическо решение.

„Когато една държава не иска да купи от САЩ, но не може да си позволи да купи от Китай, Южна Корея се оказва най-логичният избор“, казва Тимъти Хийт от RAND Corporation.

Въпреки че Rafale и F-35 продължават да доминират, новата реалност дава шанс на Южна Корея да се наложи като надежден, политически приемлив и икономически ефективен доставчик. Китай остава изолиран, независимо от технологичния напредък, заради липсата на доверие и стратегическа съвместимост.

Сподели:

Коментари (2)

  • 07:20, 28 Юни, 2025

    Китай, ще победи Света, не чрез насилие и войни а технически. Кой, каквото ще да казва.

    Отговор
  • 07:46, 27 Юни, 2025

    Европа стана едина прогнила гнусна токсична система и журналистите пишат ли пишат както им плащат ееееееееее турска държава ставаме

    Отговор
САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

Според OFAC, Gracetown е създадена през 2006 г., за да управлява 3 луксозни имота в Ню Йорк и Вашингтон, които Олег Дерипаска е закупил по същото време

Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

Нови по-високи стандарти въвеждат банките при отпускане на кредити

През второто тримесечие се наблюдава затягане при фирмените, запазване без изменение при жилищните и разхлабване при потребителските кредити

Русия връща бартерната търговия: сигнал за дълбока валутна криза и икономическа изолация

Русия връща бартерната търговия: сигнал за дълбока валутна криза и икономическа изолация

Поради падащи нефтени приходи и ограничен достъп до международни плащания Кремъл въвежда официални правила за бартерна търговия - разменя зърно и лен за китайски автомобили. Как санкциите блокират плащанията и какво означава това за руската икономика в дългосрочен план?